handdator

Visa fullständig version : Axelns involvering i 2 tricepsövningar


kimonque
2005-04-26, 20:52
Gokväll!

min fundering lyder:

involveras axeln i liggande tricepspress bakom huvudet samt i pushdowns? och isåfall, hur mycket?

joschen87
2005-04-26, 20:52
Nej

rolf
2005-04-26, 20:58
vet inte, men jag brukar få ont i axeln efter liggande tricepspress. så jag har övergått till smalbänk, det känns bättre.

Clyde
2005-04-26, 21:16
Gokväll!

min fundering lyder:

involveras axeln i liggande tricepspress bakom huvudet samt i pushdowns? och isåfall, hur mycket?


Nej, Axlarna skall verkligen inte kopplas in i respektive tricepsövningar, så länge du har koll på hur du utför dem. Se till att skjuta bak axlarna och fram med korgen i push-downs. Släpper man fram axlarna så tappar man hela övningen. Du kan ju alltid testa köra liggande tricpes-extensions i nedåtlutande bänk med fötterna låsta, ger för vissa personer bättre kontakt.

aliquis
2005-04-26, 22:40
Uhm? Vad gör det om axlarna kopplas in? (det självklara svaret att inte bara triceps belastas förstår jag... men sen då? borde ju bara leda till att det blir en tyngre övning, och i vanliga fall gillar vi väl övningar som tar på många muskelgrupper samtidigt? förklara gärna.)

AnimalGen
2005-04-27, 06:44
Statiskt ja, men du borde inte känna dom jobba.

Clyde
2005-04-27, 07:37
Uhm? Vad gör det om axlarna kopplas in? (det självklara svaret att inte bara triceps belastas förstår jag... men sen då? borde ju bara leda till att det blir en tyngre övning, och i vanliga fall gillar vi väl övningar som tar på många muskelgrupper samtidigt? förklara gärna.)


När du tränar triceps så tränar du väl triceps och inget annat ?

Baan
2005-04-27, 08:12
När du tränar triceps så tränar du väl triceps och inget annat ?

jo men tyvärr kanske inte kroppen håller med dig om att det bara är triceps på schemat.. samtidigt innebär inte att involvera axlarna att man tränar dom seriös eller med meningen, utan helt enkelt att dom involveras. Jag skulle säga att graden av teknik eller bristen av teknik är relevant till hur mycket axlarna aktiveras i en typisk tricepsövning såsom push downs.

Sheogorath
2005-04-27, 08:55
När du tränar triceps så tränar du väl triceps och inget annat ?

Ditt resonemang är kasst.

"När du tränar quadsen tränar du väl quadsen och inget annat"?

Aha? Knäböj då? Glutes, korsrygg tränas i allra högsta grad.

"När du tränar pecsen tränar du väl pecsen och inget annat"?

Bänkpress? Här tränas triceps och främre axlar.
Dips? Här stabiliserar och jobbar rhomberna i hög utsträckning tillsammans med ovanstående muskler.

"När du tränar axlarna tränar du väl axlarna och inget annat"?

Militärpress? Triceps, Serratus anterior, cordio-brachialis m.fl.

"När du tränar ryggen tränar du väl ryggen och inget annat"?

Skivstångsrodd? Hamstrings jobbar hårt som stabilisator.
Chins? Alla armböjarna jobbar mycket.

Osv. osv. i all oändlighet. Med ditt resonemang skulle bara rena isolationsövningar vara lämpliga, och det är INTE med sådana man bygger signifikant massa.

Janolov
2005-04-27, 09:01
Det finns basövningar och isolationsövningar. Pushdowns är så vitt jag vet en isolationsövning för triceps. Om man kopplar in hela kroppen i varannan övning så ska du snart se att dina resultat uteblir och du får skador...som sagts tidigare...bak med axlarna, fram med bröstet....testa blunda, slappna av i axlarna och känn kontakten i triceps...

Clyde
2005-04-27, 09:12
Ditt resonemang är kasst.

"När du tränar quadsen tränar du väl quadsen och inget annat"?

Aha? Knäböj då? Glutes, korsrygg tränas i allra högsta grad.

"När du tränar pecsen tränar du väl pecsen och inget annat"?

Bänkpress? Här tränas triceps och främre axlar.
Dips? Här stabiliserar och jobbar rhomberna i hög utsträckning tillsammans med ovanstående muskler.

"När du tränar axlarna tränar du väl axlarna och inget annat"?

Militärpress? Triceps, Serratus anterior, cordio-brachialis m.fl.

"När du tränar ryggen tränar du väl ryggen och inget annat"?

Skivstångsrodd? Hamstrings jobbar hårt som stabilisator.
Chins? Alla armböjarna jobbar mycket.

Osv. osv. i all oändlighet. Med ditt resonemang skulle bara rena isolationsövningar vara lämpliga, och det är INTE med sådana man bygger signifikant massa.


Det är jag väl medveten om. Nu syftade jag dock på triceps-pushdown som isolationsövning.

Clyde
2005-04-27, 09:13
Det finns basövningar och isolationsövningar. Pushdowns är så vitt jag vet en isolationsövning för triceps. Om man kopplar in hela kroppen i varannan övning så ska du snart se att dina resultat uteblir och du får skador...som sagts tidigare...bak med axlarna, fram med bröstet....testa blunda, slappna av i axlarna och känn kontakten i triceps...


Var precis det jag menade :thumbup: I en pushdown är det faktiskt så att det bara är triceps som ska jobba.

Sheogorath
2005-04-27, 10:38
Var precis det jag menade :thumbup: I en pushdown är det faktiskt så att det bara är triceps som ska jobba.

Jag håller inte med. Vid triceps push-down fungerar det utmärkt att följa med en bra bit upp och jobba med lats och bröst för att pressa ner överarmarna explosivt samtidigt som armsträckningen påbörjas (dvs som en stående pullover). Det finns ingen skaderisk med ett sådant utförande då det är en helt naturlig rörelsebana. Att syssla med isolation till höger och vänster verkar i min mening vara betydligt farligare då man försöker motverka kroppens föredragna rörelsebana. Sen finns det naturligtvis en gräns åt det här håller också.

Sheogorath
2005-04-27, 10:42
Ok, jag ska sluta dryga mig. Vissa övningar ska man isolera i, det fattar t.o.m. jag. Vad jag vänder mig mot är det här ständiga PT:andet om att "känna att endast den eller den muskeln jobbar"-snacket i basövningar som bara är trams. Men om ingen står för det synsättet finns det ingenting att bråka om :thumbup:.

Sorry om jag var dryg.

jwzrd
2005-04-27, 10:44
Jag håller inte med. Vid triceps push-down fungerar det utmärkt att följa med en bra bit upp och jobba med lats och bröst för att pressa ner överarmarna explosivt samtidigt som armsträckningen påbörjas (dvs som en stående pullover). Det finns ingen skaderisk med ett sådant utförande då det är en helt naturlig rörelsebana. Att syssla med isolation till höger och vänster verkar i min mening vara betydligt farligare då man försöker motverka kroppens föredragna rörelsebana. Sen finns det naturligtvis en gräns åt det här håller också.

Trust me, det funkar inget vidare för triceps. Av dom få saker jag "kan" om tricepsträning så är det att det där är fullständigt värdelöst om man vill ha triceps. Ner och bak med axlarna, hålla axlarna där. Det man "får" göra som kanske gör den bättre är att därifrån göra något smalbänklikande. Men följer du med upp med armbågar och axlar så pökar du bara dig själv på ett bar schyssta armfiléer. Det tog mig fem år att komma på det där och ytterligare fem år innan man slutade se biceps och överarmsbenet bakifrån typ. :)

jwzrd
2005-04-27, 10:45
Ok, jag ska sluta dryga mig. Vissa övningar ska man isolera i, det fattar t.o.m. jag. Vad jag vänder mig mot är det här ständiga PT:andet om att "känna att endast den eller den muskeln jobbar"-snacket i basövningar som bara är trams. Men om ingen står för det synsättet finns det ingenting att bråka om :thumbup:.

Sorry om jag var dryg.

W T F? Har du blivit lagd? :D

JAg håller helt med dig här iallfall. Man ska inte tramsa med att isolera rattarna i bänkpress, man ska köra en effektiv och bra bänkpress. Osv.

Sheogorath
2005-04-27, 10:48
Trust me, det funkar inget vidare för triceps. Av dom få saker jag "kan" om tricepsträning så är det att det där är fullständigt värdelöst om man vill ha triceps. Ner och bak med axlarna, hålla axlarna där. Det man "får" göra som kanske gör den bättre är att därifrån göra något smalbänklikande. Men följer du med upp med armbågar och axlar så pökar du bara dig själv på ett bar schyssta armfiléer. Det tog mig fem år att komma på det där och ytterligare fem år innan man slutade se biceps och överarmsbenet bakifrån typ. :)

Jag gillar inte övningen ö.h.t och har det omvända problemet (kanske lite klena biceps), så egentligen bryr jag mig inte. Det var bara det utförandet jag gillade bäst när jag körde pushdowns. Numera håller jag mig till liggande sträck med stång och enarms hantelsträck över huvudet för att kontrollera och fixa styrkeskillnader mellan höger och vänster tricca. Annars låter jag dem få sitt genom pressarna.

jwzrd
2005-04-27, 10:50
Jag gillar inte övningen ö.h.t och har det omvända problemet (kanske lite klena biceps), så egentligen bryr jag mig inte. Det var bara det utförandet jag gillade bäst när jag körde pushdowns. Numera håller jag mig till liggande sträck med stång och enarms hantelsträck över huvudet för att kontrollera och fixa styrkeskillnader mellan höger och vänster tricca. Annars låter jag dem få sitt genom pressarna.

Pushdowns i hiss utan utväxling utförd åt smalbänkshållet med axlarna nedåt och bakåt fungerar rätt bra. Inte lika bra som riktig smalbänk dock.

Kör jag frenchpress så får jag bara ont som fan i armarna, nånting är det med inåtrotation runt överarmsbenet i axeln (supraspinatus var det va?) som gör att jag får så jävla ont i armarna efter nån vecka.

Hantelsträck över huvudet är en klockren övning för mig med.

Janolov
2005-04-27, 10:51
i de övningarna där det är meningen att man skall involvera andra muskler skall man göra det...tycker väl att pressar, marklyft och böj/press för ben är sådana....men i t.e.x triceps och i många bicepsövningar måste jag isolera så mycket som möjligt annars får jag jävla ont i axlarna...

Sheogorath
2005-04-27, 10:51
Pushdowns i hiss utan utväxling utförd åt smalbänkshållet med axlarna nedåt och bakåt fungerar rätt bra. Inte lika bra som riktig smalbänk dock.

Kör jag frenchpress så får jag bara ont som fan i armarna, nånting är det med inåtrotation runt överarmsbenet i axeln (supraspinatus var det va?) som gör att jag får så jävla ont i armarna efter nån vecka.

Hantelsträck över huvudet är en klockren övning för mig med.

Bara vid french-press eller när du kör liggande också?

jwzrd
2005-04-27, 10:56
Bara vid french-press eller när du kör liggande också?

Frenchpressen jag menar är den som utförs liggande. Det är den man vanligtvis menar när man bara säger frenchpress.

aliquis
2005-04-27, 11:29
När du tränar triceps så tränar du väl triceps och inget annat ?
Större delen av min tricepsträning är nog hantelpressar, eventuellt dips och militärpress, likaså är nog större delen av bicepsträningen chins, men jag vet inte.
Kör jag pushdowns kan jag förstå om man egentligen vill röra på enbart underarmen, men kör man säg smalbänk/dips så..

kimonque
2005-04-27, 14:43
Uhm? Vad gör det om axlarna kopplas in? (det självklara svaret att inte bara triceps belastas förstår jag... men sen då? borde ju bara leda till att det blir en tyngre övning, och i vanliga fall gillar vi väl övningar som tar på många muskelgrupper samtidigt? förklara gärna.)

Jag har axel, bröst och triceps på olika dagar, förklarar det saken? vill inte att de ska ta för mycket stryk :)