handdator

Visa fullständig version : vad tycker in om bänkpress i smith?


Johan86
2005-04-26, 20:20
det enda bröst övningen jag kör är hantelpress ju nu.men skulle gärna vilja köra lite bänkpress.men då jag tränar själv så kan jag ju bara köra mkt lätta vikter.men om jag kör i smithen hur blir det då? jag får väl balansen med hantelpress räcker inte det? vad tycker ni lätt i bänkpress eller köra tungt i smithen?

Ame
2005-04-26, 20:22
Varför inte tungt i vanlig bänkpress? Gäller ju bara att man känner av hur mycket vikt man klarar och hur många reps. Jag har aldrig passare och kör aldrig i smithmaskin, fungerar bra för mig. Givetvis har jag ju aldrig provat att maxa då.

Jorgen
2005-04-26, 20:26
Lätta fria. Dom tyngre vikterna kommer med tiden.

//Jörgen

nemd
2005-04-26, 20:27
Jag brukar iaf känna om det är påväg att bli så jag inte orkar mer. Men sen så kan du ju alltid köra lite lättare med mindre vila emellan så det blir ganska hårt endå. :)

Johan86
2005-04-26, 20:31
är det lämpligt att första börja med bänk sen hantelpressen? man kan väl köra bäggen övningarna på samma pass?

King Grub
2005-04-26, 20:33
Kör jag bänkpress med stång så blir det lutande sådana. I Smith.

nemd
2005-04-26, 20:35
Javisst kan du köra bägge på samma pass. Du kan köra 100 övningar till om du vill. Själv kör jag Bänkpress sen uppåtlutande hantelpress. Jag tycker nog det skulle vara lättare att börja med bänkpressen ifall du ska köra själv då det blir lättare att time:a med att inte fastna. Fast sen om det är mycket folk på gymet så kan man fastna, det kommer säkerligen nån och hjälper dig. :D Annars frågar du nån i din egen ålder som exempelvis om han kan passa dig.

Jag har hjälpt en kille 1 gång som fastnade och jag har set 2 andra göra det också.

lycka till. :D

joschen87
2005-04-26, 20:43
Du skall defenitivt köra hantelpress unde rsamma pass som bänkpressen. Jag brukar köra mitt bröstpass såhär:

Bänkpress
Sned bänkpress i smith eller vanlig stång
Hantelpress
Stående kryssdrag
Peck-Deck

Kom gärna med kommentarer *slap*

joschen87
2005-04-26, 20:44
Javisst kan du köra bägge på samma pass. Du kan köra 100 övningar till om du vill. Själv kör jag Bänkpress sen uppåtlutande hantelpress. Jag tycker nog det skulle vara lättare att börja med bänkpressen ifall du ska köra själv då det blir lättare att time:a med att inte fastna. Fast sen om det är mycket folk på gymet så kan man fastna, det kommer säkerligen nån och hjälper dig. :D Annars frågar du nån i din egen ålder som exempelvis om han kan passa dig.

Jag har hjälpt en kille 1 gång som fastnade och jag har set 2 andra göra det också.

lycka till. :D


Varför i egen ålder?? *kissass*

Spyder
2005-04-26, 20:46
Enda vettiga att köra i smithen enligt mig är sneda..
Kan kännas konstigt i balansen annars tycker jag om man före
kört plana i vanliga bänken..

Hantlar körs enbart om jag suttit fast på en vikt
för länge annars tycker jag de är för mycke disco ;)

Jorgen
2005-04-26, 20:46
Du skall defenitivt köra hantelpress unde rsamma pass som bänkpressen. Jag brukar köra mitt bröstpass såhär:

Bänkpress
Sned bänkpress i smith eller vanlig stång
Hantelpress
Stående kryssdrag
Peck-Deck

Kom gärna med kommentarer *slap*
Ok då.
Varför köra hantelpressar när man redan har kört en plan press?
Varför köra peckdeck överhuvudtaget. Flyes is the shit som det heter. Jag hade skippat cablecrossen också.

//Jörgen

Lillgrabben
2005-04-26, 21:05
Ok då.
Varför köra hantelpressar när man redan har kört en plan press?
Varför köra peckdeck överhuvudtaget. Flyes is the shit som det heter. Jag hade skippat cablecrossen också.

//Jörgen


Inte för att jag kan ngt om kroppsbyggning, men mitt pass hade sett ut ngt sånt här iallafall;


Plan bänk - lutande hantlar - vanliga eller incline flyes.

Jag skulle köra respektive övning några veckor eller ngn månad för att sedan byta ut en övning med jämna mellanrum.

joschen87 ->

Att träna många övningar är inte nödvändigtvis samma sak som att träna hårt. Sen så finns det inga måsten i träningsvärlden! Eller jo, ett måste finns det - för att växa måste du överbelasta kroppen osv.


MVH

Kaboffastar
2005-04-26, 21:07
Känns som om jag vill göra det på "riktigt" jag kör aldrig i smith numera. bekvämare utan smith när man blir van.

Jorgen
2005-04-26, 21:07
Inte för att jag kan ngt om kroppsbyggning, men mitt pass hade sett ut ngt sånt här iallafall;


Plan bänk - lutande hantlar - vanliga eller incline flyes.

Jag skulle köra respektive övning några veckor eller ngn månad för att sedan byta ut en övning med jämna mellanrum.

Jag är med dig. Sådär ser mitt standardbröstpass ut faktiskt.

//Jörgen

Clyde
2005-04-26, 21:12
Kör jag bänkpress med stång så blir det lutande sådana. I Smith.

:thumbup:

Snebänk i smith med stången emot halsen ger överlägset bra kontakt i bröstmuskulaturen tycker jag. Fler personer borde inleda passen med just den övningen. Medlemmar i planbänkpressargänget brukar efter ett tag ändå börja klaga på "hängbrösten" och prioriterar förr eller senare ändå övre bröst.

Popeye
2005-04-26, 21:17
Urrrkk.
Popeye hata Smith. *spy*

Karl_alfred
2005-04-26, 22:25
Urrrkk.
Popeye hata Smith. *spy*
Karl_alfred med! *spy*

Slartibartfast
2005-04-26, 22:28
Snedbänk i smith is the shit!

Solle
2005-04-26, 22:32
Du skall defenitivt köra hantelpress unde rsamma pass som bänkpressen. Jag brukar köra mitt bröstpass såhär:

Bänkpress
Sned bänkpress i smith eller vanlig stång
Hantelpress
Stående kryssdrag
Peck-Deck

Kom gärna med kommentarer *slap*
Hur många benövningar kör du då? Cykla till skolan + löpning eller? :)

Seriöst så tycker jag det är väldigt mycket overkill med så många övningar på en så pass liten muskelgrupp som bröst. Speciellt om du är 87a.

Bengan
2005-04-26, 23:01
Har aldrig kört i smith, det borde säga vad jag tycker om den :D

nottis
2005-04-27, 00:13
Har aldrig kört i smith, det borde säga vad jag tycker om den :D

Nej, då om nån gång kan du ju inte tycka någonting :confused:

edit:ontopic, jag gillar inte bänkpress i smith, fria däremot har jag lärt mig att tycka om :)

AnimalGen
2005-04-27, 06:40
Plan bänkpress i Smith is fucked up, incline är ok men fristång är alltid bäst.

jwzrd
2005-04-27, 07:20
Johan> varför måste ju köra på jättelätta vikter när du tränar själv? Hur mycket vill du att passaren ska lyfta i stången egentligen?

GymTT
2005-04-27, 07:38
Johan> varför måste ju köra på jättelätta vikter när du tränar själv? Hur mycket vill du att passaren ska lyfta i stången egentligen?

Han menar nog att det känns som en säkerhet att ha någon där, annars vill han inte ta risken och lägga på tungt.

MVH TT

Nismo
2005-04-27, 08:16
Kör jag bänkpress med stång så blir det lutande sådana. I Smith.

Jag kör snebänk med vanlig bänkpresstång. Känner mig låst i smithen.

AcidSleeper
2005-04-27, 08:18
Gillar båda alternativen men var längesedan man körde smithen!

Kungen
2005-04-27, 08:35
Vad som är bäst handlar om vad man har för mål med sin träning och vad man trivs med.

Bygga stora muskler? Stor styrka? Funktionel styrka? Man får anpassa redskapen därefter.

JJ
2005-04-27, 08:37
Vad som är bäst handlar om vad man har för mål med sin träning och vad man trivs med.

Bygga stora muskler? Stor styrka? Funktionel styrka? Man får anpassa redskapen därefter.
Och vilka fördelar hittar du i smithen?

Nismo
2005-04-27, 08:38
Och vilka fördelar hittar du i smithen?

Har man ingen passare är det lätt att hänga av stången när man inte klarar fler reps. Det är nog det enda jag kan komma på.

AcidSleeper
2005-04-27, 08:39
Och vilka fördelar hittar du i smithen?

Om du är själv så kan köra tungt utan att ha en passare som hjälper dig i det sista...
Dvs du kan köra den där extra repset du inte är säker på att du klarar...

JJ
2005-04-27, 08:48
Har man ingen passare är det lätt att hänga av stången när man inte klarar fler reps. Det är nog det enda jag kan komma på.
Jo, naturligtvis, men utöver det kan jag inte komma på någonting. Sen verkar de flesta jag ser köra i smithen inte säkra stången. Smart.

Johan86
2005-04-28, 16:07
anledningen till att jag undrade ang smithen är att det blir ostabilit och tungt att slänga tillbaka stången om man kör själv

var det onödigt att köra både plan hantelpress och bänkpress? för en nybörjare som mig räcker det med en eller ska jag köra lutande också?

Bjorne
2005-04-28, 18:01
Och vilka fördelar hittar du i smithen?Det blir mer koncentrerat till brösten.

Squatinator
2005-04-28, 21:20
Bu för smith. Har du ingen som passar så be nån eller kör med hantlar.

mr_ping2
2005-04-28, 21:32
Nån som har lite skillnader på vad ni maxar i smith bänk och vanlig bänk ?

Karl_alfred
2005-04-28, 22:16
Nån som har lite skillnader på vad ni maxar i smith bänk och vanlig bänk ?
Är väll högst individuellt, vissa säger att smithen är tyngre själv kan jag köra mycket tyngre i smith.

Baan
2005-04-28, 22:39
beror på smithen... finns nyare som hjälper till lite på något sätt så man kan lasta på en hel del

vikingur
2005-04-29, 17:12
Jag tycker att den är helt värdelös *spy*

pe11e
2005-04-29, 17:32
Smith-maskinen är väl utmärkt för nybörjare som jag själv utan altför mycket stabilitet i musklerna. med stång är det väldigt lätt att lyfta snett, det gör iaf. jag de gånger jag provat :)

hoffano1
2005-04-29, 17:38
Smith-maskinen är väl utmärkt för nybörjare som jag själv utan altför mycket stabilitet i musklerna. med stång är det väldigt lätt att lyfta snett, det gör iaf. jag de gånger jag provat :)

Jag tycker tvärtom. Bättre att bygga upp stabilitet o teknik i bänk från början när man fortfarande kör lätt. Inte bygga upp styrkan i smith o sen börja vingla på fri bänk...

Bjorne
2005-04-29, 21:04
Smith-maskinen är väl utmärkt för nybörjare som jag själv utan altför mycket stabilitet i musklerna. med stång är det väldigt lätt att lyfta snett, det gör iaf. jag de gånger jag provat :)Skulle väl påstå att det snarare är tvärtom.

Shadow Warrior
2005-04-30, 08:08
Johan> varför måste ju köra på jättelätta vikter när du tränar själv? Hur mycket vill du att passaren ska lyfta i stången egentligen?

Vanligtvis har nybörjare en fixering vid att 40kg (en tia på vardera sida) är den minsta vikt dom kan ha på stången, tror d e d han menar... d blir för tungt om han kör fritt *screwy*

Jag hade en träningspolare som började på 25kg i bänken, det var den rätta vikten för han.

Att köra smith som nybörjare tycker jag bara är korkat.

Bolio
2005-04-30, 08:37
Lätta fria. Dom tyngre vikterna kommer med tiden.

//Jörgen

!!! Jörgen!!! Nej! Lägg ner bre!

Mitt tips: var en modig ande och be någon på gymmet passa så du kan köra på HEAVY ASS WEIGHTS i plan bänkpress och ingen smithgrejjsimojjs.

mentzer
2005-04-30, 10:41
Det blir mer koncentrerat till brösten.

jaså? Hur kommer det sig?

Karl_alfred
2005-04-30, 10:46
Vanligtvis har nybörjare en fixering vid att 40kg (en tia på vardera sida) är den minsta vikt dom kan ha på stången, tror d e d han menar... d blir för tungt om han kör fritt *screwy*

Jag hade en träningspolare som började på 25kg i bänken, det var den rätta vikten för han.

Att köra smith som nybörjare tycker jag bara är korkat.
:thumbup:

Johan86
2005-04-30, 15:04
tack för eram komentarer om smith maskinen.nu undrar jag om jag ska köra båda plan hantelpress och bänkpress eller om jag ska byta ut bänkpressen mot lutande i smith?

Vastrix
2005-04-30, 15:17
tack för eram komentarer om smith maskinen.nu undrar jag om jag ska köra båda plan hantelpress och bänkpress eller om jag ska byta ut bänkpressen mot lutande i smith?

JAG skulle inte ha kört två plana övningar på samma pass. Känns som kaka på kaka. Sen om det blir lutande med stång, hantlar eller i Smith beror mer på vad jag känner för samt vilket som är ledigt på gymmet.

/V.

Shadow Warrior
2005-05-01, 07:39
tack för eram komentarer om smith maskinen.nu undrar jag om jag ska köra båda plan hantelpress och bänkpress eller om jag ska byta ut bänkpressen mot lutande i smith?

Du bör köra en press med skivstång och en med hantlar, alltså en lutande och en plan vilken som är vilken är upp till dej. Smithen har inget att göra i ditt schema över huvudtaget anser jag, vill man köra en maskin är det nästan alltid bättre att välja en maskin som är SPECIFIK för syftet.

Johan86
2005-05-16, 18:34
är det bra att köra smalbänkpress i smith maskinen? har hört att flera gjort det

vilka är fördelarna och nackdelarna med det?

Shadow Warrior
2005-05-16, 18:44
är det bra att köra smalbänkpress i smith maskinen? har hört att flera gjort det

vilka är fördelarn och nackdelarna med det?

Vad du igentligen bör fråga är vad är fördelarna.

Mccartney
2005-05-16, 18:57
Jag tycker om man är helt skadefri så skall man köra bänkpress med fristång,få upp grundstyrkan och tekniken där. Sedan kan man gå över och tex Lutande bänkpress i smith.

själv kör jag mina bröst pass så här.

2bröst pass/vecka.

1.Lutande bänkpress i smith 4 x8 (65kg)
2.Cabelcross 4 x 12
3.smalfattning bänkpress fristång(60kg) 4 x 8
4. Pec Deck 4 x 12 (15kg)lätt, får ibland ont i axlarna...

Andra passet

1.bänkpress fristång 4 x 6 -8 (70kg - 80kg)
2.Lutande Hantelpress 4 x 8
3.Hantelpullover liggandes 4 x 12
4 Flyes med hantlar 4 x 12

n0pe
2005-05-16, 19:34
Min kompis klarade 80kg 9 reps i smithen, och inte en enda på riktig bänk. Och det har inget med balans att göra för det har han. Jag förstår inte varför man ska använda smithen överhuvudtaget? Jag kör alltid utan spotter och jag klarar mig fint. Visst jag kanske inte får upp sista repen i bänk, men då får man väl f*n ta och rulla ner stången och sätta sig upp bara. Om du inte kör med dubbelt din egen vikt eller nått sånt.

Edit: Varför allt snack om att köra sned bänk i smithen? Det är ju ingen mening med det. Man kan väl f*n köra sned bänk med en vanlig stång utan nån smith. Jag testade smithen en gång och det kommer jag aldrig göra om.

z_bumbi
2005-05-16, 19:44
Min kompis klarade 80kg 9 reps i smithen, och inte en enda på riktig bänk. Och det har inget med balans att göra för det har han.

Vad beror det på om det inte har med balansen att göra?

palme
2005-05-16, 19:50
Jag kör i smithen om jag inte har passare. Alltid rädd att jag ska slita av en bröstmuskel.

n0pe
2005-05-16, 19:51
Vad beror det på om det inte har med balansen att göra? Du missförstod mig nog, eller så formulerade jag mig fel, hursomhelst. Att han inte klarade 80kg i vanlig bänk den gången beror ju på att det är lättare att ta det i smith, eftersom man inte behöver ha någon balans. Och dörför har det inget att göra med att han har dålig balans i vanlig bänk. Vilket han inte har. Get it?

Officer
2005-05-16, 19:52
Jag föredrar smithen framför fristång, iaf på snedbänk (kör aldrig plant förutom i hantlar ändå). Bättre kontroll, bättre tryck i bröstet samt mindre fokus på balans och mer fokus på att pressa med tuttarna. Fast då och då lägger jag in fristången också för att ge stabilitationsmusklerna en omgång.

Fatalist
2005-05-16, 20:07
Smith = +10kg 5RM på planbänk för mig typ för dig som undrade

Kör inte, men funderar på att testa så fort jag stagnerat i vanliga bänken

Shadow Warrior
2005-05-17, 05:28
Du missförstod mig nog, eller så formulerade jag mig fel, hursomhelst. Att han inte klarade 80kg i vanlig bänk den gången beror ju på att det är lättare att ta det i smith, eftersom man inte behöver ha någon balans. Och dörför har det inget att göra med att han har dålig balans i vanlig bänk. Vilket han inte har. Get it?

Jag tycker balans är lite fel utryck... man blir helt enkelt bra på det man gör (specifik träning, secifika resultat), kör man inte fria övningar blir man darrig där när man sen provar dem oavsett om man kan balansera på fotbollar ståendes på händerna. Typ.

Johan86
2005-05-17, 13:16
nu vet jag att man inte ska köra bänkpress i smith.men tycker ni det är ok att köra smalbänk i smith?

Shadow Warrior
2005-05-17, 15:09
nu vet jag att man inte ska köra bänkpress i smith.men tycker ni det är ok att köra smalbänk i smith?

Sned fri bänk rular fett.

;)

z_bumbi
2005-05-17, 15:10
nu vet jag att man inte ska köra bänkpress i smith.men tycker ni det är ok att köra smalbänk i smith?

I smalbänk är man ännu mer låst vid att man hamnar precis rätt i förhållande till smithen för att övningen ska funka, i vanlig smithbänk kan man justera lite hur man pressar (Jag säger inte att det är bra att man gör det.) utan att handleder mm mår allt för dåligt. I smalbänk så är redan handlederna i farozonen med en vanlig stång i många fall och sen ska man lägga till att stången bara rör sig rakt upp och ner.

Jag ser just nu inga fördelar överhuvudtaget att köra smalbänk i en smith utom då möjligtvis att man inte fastnar under stången men det undviker man ju ganska lätt genom att inte köra till failure, ha en passare eller varför inte ett powerrack.

Big_Vik
2005-05-17, 15:22
Du bör köra en press med skivstång och en med hantlar, alltså en lutande och en plan vilken som är vilken är upp till dej. Smithen har inget att göra i ditt schema över huvudtaget anser jag, vill man köra en maskin är det nästan alltid bättre att välja en maskin som är SPECIFIK för syftet.

Jag är faktiskt lite less på det där nu. Överallt hör man det där, antingen snedbänk och hantelpress eller bänk och sned hantelpress. Visst kör även jag på detta sätt, och det må kännas overkill med två plana pressar, men aldrig ALDRIG någonsin har jag sett några belägg bakom detta påstående. Varför är det så farligt? Det är ju inte samma sak som med flyes, kabelflyes och pec-dec, vilka mest blir slöseri med tid eller skapar en katabol känlsa om de kombineras, vi snackar ju basövningar nu. Ofta är jag svag i bänken och kör inte så många set, har jag då förbrukat rätten till plana pressar efter att jag bytt övning? :confused:

Blev himla rörigt det här, jga undrar bara varför. ;)

Big_Vik
2005-05-17, 15:30
Säg såhär, en kille testar tre olika scheman:

Bänkpress 3x
Hantelpress 3x
Sned hantelpress 3x
Snedbänk 3x

Bänkpress 3x
sned hantelpress 3x
flyes 3x
Cablecross 3x

Hantelpress 6x
Snedbänk 6x

Vilket kommer ge mest resultat?

Shadow Warrior
2005-05-17, 16:18
Säg såhär, en kille testar tre olika scheman:

Bänkpress 3x
Hantelpress 3x
Sned hantelpress 3x
Snedbänk 3x

Bänkpress 3x
sned hantelpress 3x
flyes 3x
Cablecross 3x

Hantelpress 6x
Snedbänk 6x

Vilket kommer ge mest resultat?


NR 3 såklart, helt tveklöst.

Själv så kör jag aldrig fler än två pressövningar i samma pass, skulle inte kunna tänka mej att det skulle ge nått heller så därför faller det allid naturligt att välja två övningar som inte är helt identiska i vinkeln.

Men självklart skulle man kunna köra två plana pressar och få bra resultat med det men inte om man samtiidgt lägger till flera tramsövningar... ;)

Kebab-Arne
2005-05-17, 17:01
Måste bara få det här bekräftat. Om man kör med fötterna på bänken så tar man dels mycket mindre vikt men även axlarna tar väl mer stryk? Fler nackdelar?

n0pe
2005-05-17, 20:10
Säg såhär, en kille testar tre olika scheman:

Bänkpress 3x
Hantelpress 3x
Sned hantelpress 3x
Snedbänk 3x

Bänkpress 3x
sned hantelpress 3x
flyes 3x
Cablecross 3x

Hantelpress 6x
Snedbänk 6x

Vilket kommer ge mest resultat?

Ingen av dem, jag tränar enligt Max-Ot:s principer och jag lägger på 1,5 kg i bänk varje vecka ungefär. Testa det så får du se. Dom har ju färdiga scheman... BORT

n0pe
2005-05-17, 20:11
Måste bara få det här bekräftat. Om man kör med fötterna på bänken så tar man dels mycket mindre vikt men även axlarna tar väl mer stryk? Fler nackdelar?
Dom flesta som tar fötterna på bänken gör väl det för att det blir svårare, men då kan man lika gärna lägga på mer vikt. Det är ingen mening med det. Tror jag iaf.

Johan86
2005-05-17, 21:36
jag har fötterna på bänken för att få ryggen helt rak på bänken

n0pe
2005-05-17, 22:19
jag har fötterna på bänken för att få ryggen helt rak på bänken
Aj då, du vet att ryggen INTE ska vara rak. Det ska vara 4 punkter:
1. Fötterna i marken.
2. Rumpan på bänken.
3. Övre ryggen/axlarna på bänken.
4. Händerna på stången.

Johan86
2005-05-17, 22:20
Aj då, du vet att ryggen INTE ska vara rak. Det ska vara 4 punkter:
1. Fötterna i marken.
2. Rumpan på bänken.
3. Övre ryggen/axlarna på bänken.
4. Händerna på stången.


då har jag både läst och fattat fel :em:

n0pe
2005-05-17, 22:24
då har jag både läst och fattat fel :em:

Aa, förmodligen :whipped:
Men har du tänkt på att köra Max-Ot?
(Kul att värva nytt folk :devil: )

Johan86
2005-05-17, 22:25
Aa, förmodligen :whipped:
Men har du tänkt på att köra Max-Ot?
(Kul att värva nytt folk :devil: )


när jag har passare kör jag max ot

n0pe
2005-05-17, 22:27
Jaha, jag kör Max-Ot helt ensam. Lika hårt också.. :hbang:
hehe, nä men... klarar du dig inte utan passare?

Johan86
2005-05-17, 22:29
Jaha, jag kör Max-Ot helt ensam. Lika hårt också.. :hbang:
hehe, nä men... klarar du dig inte utan passare?


jag kör smalbänk utan passare.fast det känns ju inte som man ger max då man e själv.eftersom man inte vågar ge allt.iom mindre vikter på smalbänk så finns det en chans att flytta ut händerna och få mer kraft

n0pe
2005-05-17, 22:31
Aha, har jag förstått dig rätt, du tränar bara bröst enligt Max-Ot?
Eller hela kroppen? Fast nu kanske jag ska sova så jag kommer inte svara föräns imorn så du vet... nattinatti :sleep:

Shadow Warrior
2005-05-18, 05:09
Ingen av dem, jag tränar enligt Max-Ot:s principer och jag lägger på 1,5 kg i bänk varje vecka ungefär. Testa det så får du se. Dom har ju färdiga scheman... BORT

Pregressiv träning är alltid en förutsättning.

För övrigt så verkar ni ha hakat upp er lite, det relevanta i Max-Ot är set, reps och antal träningpass INTE vilken övning du kör, man bör ALLTID anpassa övningsval efter vad som passar än själv och ens syften med träningen.

joschen87
2005-05-18, 11:45
Nu har jag slutat köra plan hantelpress och bytt till sittande cabelcross uppåt för att träna överdelen mer, alternativt flies i sneb bänk :P

Blir bättre så

n0pe
2005-05-18, 19:34
Pregressiv träning är alltid en förutsättning.

För övrigt så verkar ni ha hakat upp er lite, det relevanta i Max-Ot är set, reps och antal träningpass INTE vilken övning du kör, man bör ALLTID anpassa övningsval efter vad som passar än själv och ens syften med träningen.

Jag vet, men Max-Ot förespråkar ju användandet av tunga basövningar, och bara isoleringsövningar för underarmar och mage typ. Syftet? Om jag vill få stora bröstmuskler eller bli stark i bänk kör jag ändå frivikt. Fast jag vet hur du menade.

mentzer
2005-05-21, 14:53
Jag kör i smithen om jag inte har passare. Alltid rädd att jag ska slita av en bröstmuskel.
Måste vara jobbigt att alltid gå runt och vara rädd för att en bröstmuskel ska gå av.

mentzer
2005-05-21, 14:55
Det är ju inte samma sak som med flyes, kabelflyes och pec-dec, vilka mest blir slöseri med tid eller skapar en katabol känlsa om de kombineras, vi snackar ju basövningar nu.

Katabol känsla? Hur exakt yttrar sig den känslan?

mentzer
2005-05-21, 14:59
Nu har jag slutat köra plan hantelpress och bytt till sittande cabelcross uppåt för att träna överdelen mer, alternativt flies i sneb bänk :P

Blir bättre så

Du kommer knappast få bättre bröst av sittande cablecross eller flyes än av plana hantelpressar. Inte ens bättre övre bröst.

mentzer
2005-05-21, 15:00
För övrigt så verkar ni ha hakat upp er lite, det relevanta i Max-Ot är set, reps och antal träningpass INTE vilken övning du kör, man bör ALLTID anpassa övningsval efter vad som passar än själv och ens syften med träningen.

Det relevanta i Max-ot är inte set, reps eller antal träningspass, det relevanta är överbelastningen.

Shadow Warrior
2005-05-22, 06:24
Det relevanta i Max-ot är inte set, reps eller antal träningspass, det relevanta är överbelastningen.

Samma med alla träningsteorier, bara olika namn.

mentzer
2005-05-22, 10:38
Samma med alla träningsteorier, bara olika namn.
Fast vissa prioriterar dumheter som pump å grejer...

RobbeliRobban
2005-05-22, 10:40
Du kommer knappast få bättre bröst av sittande cablecross eller flyes än av plana hantelpressar. Inte ens bättre övre bröst.


:thumbup:

Shadow Warrior
2005-05-22, 15:30
Fast vissa prioriterar dumheter som pump å grejer...

Precis... för celltryck har ju inget med anabolism att göra *rolleyes*

Vastrix
2005-05-22, 18:21
Ingen av dem, jag tränar enligt Max-Ot:s principer och jag lägger på 1,5 kg i bänk varje vecka ungefär. Testa det så får du se. Dom har ju färdiga scheman... BORT


Det vore trevligt att veta hur länge du tränat, hur länge du gjort dessa ökningar samt vilken vikt du tränar på/maxar.
Bra ökningar i alla fall. :thumbup:

/V.