handdator

Visa fullständig version : Väldigt svårt dator problem.


Tricklev
2005-04-26, 19:44
Tjaba alla folk, nu är det så att när min polare skulle installera ett spel så hängde sig datorn under installen. Och sedan dess kan den inte längre hitta hans Roms, inte ens för att formatera, vilket gör livet svårt för han, någon arning om hur man kan lösa det?

blekfet2
2005-04-26, 19:50
om han har xp så har jag för mig att han kan gå genom command.
klicka startmenyn, sedan "kör", skriv "command". då ploppar ett dos fönster upp, skriv format c: (eller den hdn som ska formateras) så kommer datorn starta om å pyssla lite av sig själv har jag för mig.....är inte helt 100% säker men har för mig att jag gjorde så...eller om jag typ hade kvar nått gammalt win när jag sist formaterade å gick genom det...fan man kanske borde göra en format...=)

Menigar
2005-04-26, 19:57
In med startdisk/skiva och blås datorn. Det enda rätta.

Sen kan man skriva datorproblem också om man vill.

tossefar
2005-04-26, 19:59
Hans roms? w00t?

tossefar
2005-04-26, 20:00
om han har xp så har jag för mig att han kan gå genom command.
klicka startmenyn, sedan "kör", skriv "command". då ploppar ett dos fönster upp, skriv format c: (eller den hdn som ska formateras) så kommer datorn starta om å pyssla lite av sig själv har jag för mig.....är inte helt 100% säker men har för mig att jag gjorde så...eller om jag typ hade kvar nått gammalt win när jag sist formaterade å gick genom det...fan man kanske borde göra en format...=)

I xp heter command "cmd". Man kan självklart inte formatera systemdisken när windows är igång.

Piranha
2005-04-26, 20:03
Roms ? är biosen kvaddad i maskinen ?

Baan
2005-04-26, 20:11
read only memory är det du menar? eller menade du hans ram?

men annars, gamla goda kill it all and reinstall funkar

sork
2005-04-26, 20:13
var spelet bränt/nerladdat eller något annat jobbigt?
annars borde han väl få nån sorts service kanske?

takjens
2005-04-26, 21:00
förmodligen så menar han "cd rommar"... stavning *screwy*

aliquis
2005-04-26, 21:15
Men formattera cd-romen? Vilket visserligen går, men tja... Är det hårddiskarna eller cdn han inte hittar?

Och vad som gör det svårare än något annat förstår jag inte heller ;)

Prankie
2005-04-26, 21:43
Det måste vara modermodemet som är paj då. *rolleyes*

Tricklev
2005-04-26, 22:28
Oj, känner jag får förklara mig. Hans dator kan varken hitta hans C, D, E whatsoever, så därför kan han inte formatera datorn, och han kan inte heller få datorn att hitta någon skiva han stoppar in.

Förstår ni nu? :)

Baan
2005-04-26, 22:33
Oj, känner jag får förklara mig. Hans dator kan varken hitta hans C, D, E whatsoever, så därför kan han inte formatera datorn, och han kan inte heller få datorn att hitta någon skiva han stoppar in.

Förstår ni nu? :)

hm jag kommer inte på vad det är, tänker först på virus men vette fan. Känner igen problemet från nånstanns.. men kommer fan inte ihåg :(

Hm om det står så no boot disc found eller fan det nu står (var rätt länge sen jag hade några problem med datorn) så är förmodligen windows fucked, så om du har någon startdiskett kan du försöka formattera diskarna från dos.. låter dock konstigt att han inte skulle kunna boota med cd-rom, isf skulle xp installationen ta hand om formateringen.. men det har ni tänkt på å så ?

Wayfaerer
2005-04-26, 22:35
Oj, känner jag får förklara mig. Hans dator kan varken hitta hans C, D, E whatsoever, så därför kan han inte formatera datorn, och han kan inte heller få datorn att hitta någon skiva han stoppar in.

Förstår ni nu? :)

Högerklicka Den här datorn > Hantera > Diskhantering. Ser han diskarna där och vad står det isf på dem?

Baan
2005-04-26, 22:36
Högerklicka Den här datorn > Hantera > Diskhantering. Ser han diskarna där och vad står det isf på dem?

alltså killen kan inte starka windows...

edit eller har jag missförstått själv :) ?

takjens
2005-04-26, 23:31
alltså killen kan inte starka windows...

edit eller har jag missförstått själv :) ?

Han har inte sagt något om det men av detta att dömma "Hans dator kan varken hitta hans C, D, E whatsoever, så därför kan han inte formatera datorn, och han kan inte heller få datorn att hitta någon skiva han stoppar in" så verkar det ju som att windows går att hitta men att bara windows har "raderat" hans cd och diskar..

Tror han måste förklara bättre! *slap*

Pröva göra som Wayfaerer sa ifall han får igång datorn..
får han INTE igång den och den inte botar på cd.. försök att ta sig in i biosen och se ifall den hittar diskarna dära?!
och se ifall inställningen för att bota på cd är på
funkar inte det.. ja då är det släggan som åker fram!

Lät dock väldigt skumt.. har aldrig vart med om det.. men virus och mkt maskar kan göra mkt skit med en dator jävel! :furious:

blekfet2
2005-04-27, 04:31
I xp heter command "cmd". Man kan självklart inte formatera systemdisken när windows är igång.


det kan stämma det du säger...men testa skriv command sådår du se vad som händer!

Piranha
2005-04-27, 07:51
Kanske en utförligare felbeskrivning är på plats

Postar datorn nånting alls på skärmen ?

När exakt låser den sig ?

Om du går in i BIOSen , villka enheter autodetectar den där.

Har du resettat till fabriksinställningarna i biosen ?

Kolla alla kablar emot enheterna ( diskarna och dvd/cd )

Om den bara står och piper , ge följden på signalerna ( korta långa pip )

Baan
2005-04-27, 08:06
Han har inte sagt något om det men av detta att dömma "Hans dator kan varken hitta hans C, D, E whatsoever, så därför kan han inte formatera datorn, och han kan inte heller få datorn att hitta någon skiva han stoppar in" så verkar det ju som att windows går att hitta men att bara windows har "raderat" hans cd och diskar..

Tror han måste förklara bättre! *slap*

Pröva göra som Wayfaerer sa ifall han får igång datorn..
får han INTE igång den och den inte botar på cd.. försök att ta sig in i biosen och se ifall den hittar diskarna dära?!
och se ifall inställningen för att bota på cd är på
funkar inte det.. ja då är det släggan som åker fram!

Lät dock väldigt skumt.. har aldrig vart med om det.. men virus och mkt maskar kan göra mkt skit med en dator jävel! :furious:

jo cdromen kan strula i windows men att få igång windows samtidigt som absolut ingenting hittas dvs hds och sånt har jag aldrig hört talas om.. men visst du kan säkert ha rätt

takjens
2005-04-27, 10:42
jo cdromen kan strula i windows men att få igång windows samtidigt som absolut ingenting hittas dvs hds och sånt har jag aldrig hört talas om.. men visst du kan säkert ha rätt

Ja fortfarande har du inte sagt ifall han får igång den eller inte.. Ja eller nej ?
Sen ska du få mera hjälp så kolla det pirre skrev och kan du inte det är det väl lika bra att låsa tråden

aliquis
2005-04-27, 16:05
Hittar han inte diskarna så har ju någon hårdvara pajat, men då KAN han ju inte starta windows eller kika ett skit, och inte heller formattera diskarna, som ju inte hittas :/

takjens
2005-04-27, 16:11
Hittar han inte diskarna så har ju någon hårdvara pajat, men då KAN han ju inte starta windows eller kika ett skit, och inte heller formattera diskarna, som ju inte hittas :/

Behöver inte vara hårdvaran som har pajat ifall han inte hittar några av diskarna.. senast för 2mån funka datorn klockrent men hitta inga diskar vare sig i bios, windows eller i diskhanteringen.. Det berodde på ett jävla spel som jag tankat hem en demo version av som "störde" mjukvaran lr nå.. vet inte riktigt hur det gick till.. mkt konstigt.. men när jag tog bort det spelet så började allt funka som vanligt igen.. *screwy*
Så behöver inte vara att nå hårdvara pajat..

Baan
2005-04-27, 16:19
Ja fortfarande har du inte sagt ifall han får igång den eller inte.. Ja eller nej ?
Sen ska du få mera hjälp så kolla det pirre skrev och kan du inte det är det väl lika bra att låsa tråden

vad menar du nu? jag drog slutsatsen av windows var körd, har inte varit med om hitills att någon startar windows utan att ha någon fysisk hårddisk vid liv, särskillt om systemdisken är åt helvete.

Det är inte jag som har datorprobs alltså

takjens
2005-04-27, 16:21
vad menar du nu? jag drog slutsatsen av windows var körd, har inte varit med om hitills att någon startar windows utan att ha någon fysisk hårddisk vid liv, särskillt om systemdisken är åt helvete.

Det är inte jag som har datorprobs alltså'

Doh,, *slap* fel av mig.. va så helt inne att det va du som hade problem :P
hehe ;)