handdator

Visa fullständig version : Vad anser ni om detta?


Carl_X
2005-04-26, 19:12
Vad har ni att säga angående detta:?

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,636555,00.html

WHITEFOLKS
2005-04-26, 19:16
blaj.

Carl_X
2005-04-26, 19:19
blaj.

Du får gärna utveckla ditt svar.

WHITEFOLKS
2005-04-26, 19:23
"Vi anser att riskerna med blodgruppsdieten
är så stora och kostplanerna så dåligt
sammansatta och besvärliga att följa att
det vore cyniskt att ha en så undfallande
attityd. Det är viktigt att varna för riskerna
med blodgruppsdieten, och dess otaliga
ogrundade påståenden, och i stället
hänvisa till vederhäftiga kostplaner som
exempelvis Svenska näringsrekommendationer.
Den som har medicinska
skäl att ändra sin kost bör naturligtvis
konsultera sakkunniga kostrådgivare
och inte förlita sig på den riskabla blodgruppsdieten.
Boken om blodgruppsdieten är hos
vissa bokhandlare placerad bland faktaböcker
om kost och nutrition. Den borde
stå på en hylla för pseudovetenskap
och kvacksalveri."

Blodgruppsdieten: fantasier och kvacksalveri, Läkartidningen 2004 Oct 7;101(41):3168, 3171-2, Nylun KD, Sjolin K, van der Ster G, Larhammar D.

postat av grub.

Carl_X
2005-04-26, 19:25
"Vi anser att riskerna med blodgruppsdieten
är så stora och kostplanerna så dåligt
sammansatta och besvärliga att följa att
det vore cyniskt att ha en så undfallande
attityd. Det är viktigt att varna för riskerna
med blodgruppsdieten, och dess otaliga
ogrundade påståenden, och i stället
hänvisa till vederhäftiga kostplaner som
exempelvis Svenska näringsrekommendationer.
Den som har medicinska
skäl att ändra sin kost bör naturligtvis
konsultera sakkunniga kostrådgivare
och inte förlita sig på den riskabla blodgruppsdieten.
Boken om blodgruppsdieten är hos
vissa bokhandlare placerad bland faktaböcker
om kost och nutrition. Den borde
stå på en hylla för pseudovetenskap
och kvacksalveri."

Blodgruppsdieten: fantasier och kvacksalveri, Läkartidningen 2004 Oct 7;101(41):3168, 3171-2, Nylun KD, Sjolin K, van der Ster G, Larhammar D.

postat av grub.


Tack! Utmärkt!

tegel
2005-04-26, 19:38
"Vi anser att riskerna med blodgruppsdieten
är så stora och kostplanerna så dåligt
sammansatta och besvärliga att följa att
det vore cyniskt att ha en så undfallande
attityd. Det är viktigt att varna för riskerna
med blodgruppsdieten, och dess otaliga
ogrundade påståenden, och i stället
hänvisa till vederhäftiga kostplaner som
exempelvis Svenska näringsrekommendationer.
Den som har medicinska
skäl att ändra sin kost bör naturligtvis
konsultera sakkunniga kostrådgivare
och inte förlita sig på den riskabla blodgruppsdieten.
Boken om blodgruppsdieten är hos
vissa bokhandlare placerad bland faktaböcker
om kost och nutrition. Den borde
stå på en hylla för pseudovetenskap
och kvacksalveri."

Blodgruppsdieten: fantasier och kvacksalveri, Läkartidningen 2004 Oct 7;101(41):3168, 3171-2, Nylun KD, Sjolin K, van der Ster G, Larhammar D.

postat av grub.


Tycker det är lite väl kaxigt och inte särskilt vetenskapligt att avfärda det som kvacksalveri. Personligen tror jag det ligger en hel del i att vissa blodgrupper har anpassat sig till en viss typ av mat beroende på levnadsförhållanden och miljö, och att man därför mår bäst av att äta den typ av mat som kroppen har anpassat sig till.

Sen kan jag hålla med om att kostplanerna i "Ät rätt för din blodgrupp" av Peter D'armo inte är särskilt tilltalande, men att avfärda hela teorin pga det (antar att det är denna bok de menar i Läkartidningen?) är ju direkt dumt.

King Grub
2005-04-26, 19:39
Tycker det är lite väl kaxigt och inte särskilt vetenskapligt att avfärda det som kvacksalveri.

Tycker inte jag. Rent pseudovetenskapligt trams.

gf_
2005-04-26, 19:43
Jag försöker köra lite efter blodgruppstänket men vet inte riktigt vad jag ska säga... Tycker det är lite synd att han skrämmer en med att man ska äta enligt sin blodgrupp...
Här är tre länkar:
http://www.lakartidningen.se/content_0441/3168.html
http://www.bmc.uu.se/%7Edanl/ABO.html
http://www.anderssonforlag.se/forum.asp

tegel
2005-04-26, 19:57
Var inte medveten om att en del av det D'adamo skriver i sin bok var direkt felaktigt (iaf om man tror de som skrivet artikeln i Läkartidningen), bla. hur olika blodgrupper uppstått evolutionsmässigt. Det sänker ju trovärdigheten rätt mycket för teorin. Men finns det alltså inte något sant i att olika människor (blodgrupp, folkslag.. whatever) har anpassat sig till olika råvaror och därför mår bäst av att äta dessa?

skaparn
2005-04-26, 23:04
Var inte medveten om att en del av det D'adamo skriver i sin bok var direkt felaktigt (iaf om man tror de som skrivet artikeln i Läkartidningen), bla. hur olika blodgrupper uppstått evolutionsmässigt. Det sänker ju trovärdigheten rätt mycket för teorin. Men finns det alltså inte något sant i att olika människor (blodgrupp, folkslag.. whatever) har anpassat sig till olika råvaror och därför mår bäst av att äta dessa?

Fick inspiration att svamla lite i ämnet.

Anpassning sprungen ur evolution är nog för långsam för att det ska vara möjligt. Dock kan det väl finnas vissa genetiska skillnader såsom asiaters intoerans mot alkohol, hur den uppkommit vet jag dock inte.

Det talas ju ibland här i K&N-delen att det fokuseras för mycket på detaljer och för lite på helheten, här kommer nog vinnaren. Det finns inte en chans att optimera kosten utefter en serie kroppsliga parametrar som vi bara kan uppskatta en bråkdel av.

Sverker
2005-04-27, 06:01
Tycker det är lite väl kaxigt och inte särskilt vetenskapligt att avfärda det som kvacksalveri. Personligen tror jag det ligger en hel del i att vissa blodgrupper har anpassat sig till en viss typ av mat beroende på levnadsförhållanden och miljö, och att man därför mår bäst av att äta den typ av mat som kroppen har anpassat sig till.



Har aldrig ens funderat på blodgrupper och utveckling. Jag har betraktat det som något sekundärt som ögon eller hårfärg. Det finns olika men ingen egenskap är bättre än ett annat.

Vad skulle selektera blodgrupper ? Att en viss mat slog ut en del av populationen och gav försprång för andra ?
Utvecklingsmässigt så blandar vi idag A,B, AB och 0, hej vilt när vi förökar oss :D

Sputnik
2005-04-27, 06:28
Vad har ni att säga angående detta:?

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,636555,00.html
*bs*

Lizzie
2005-04-27, 08:52
"Vi anser att riskerna med blodgruppsdieten
är så stora och kostplanerna så dåligt
sammansatta och besvärliga att följa att
det vore cyniskt...
postat av grub.

Vad tycker DU då Whitefolks? Bara för Grub tycker på ett visst sett är väl det inte lag??

King Grub
2005-04-27, 09:03
Vad tycker DU då Whitefolks? Bara för Grub tycker på ett visst sett är väl det inte lag??

I det här fallet borde det nästan vara det, eftersom det är bondfångeri att lura på personer som kanske verkligen behöver gå ner i vikt av hälsoskäl en sådan här pseudovetenskaplig och i det närmaste hälsovådlig kost. Och det var inte min åsikt som uttrycktes, utan den samlade läkarkårens. Min åsikt skiljer sig dock naturligtvis inte ett dugg från den.

loztdignity
2005-04-27, 09:06
Det är klart det är lag på vad Grub säger. Inte bara för att just han säger det utan för att 99,9% av hans svar baseras på vetenskaplig forskning.

skaparn
2005-04-27, 09:13
Jahapp, då är det bara att konstatera att jag inte tål dessa livsmedel som jag baserar 90% mitt näringsintag på.

Blodgrupp B

Undvik:
Vete
Korn
Råg
Majs
Kyckling
Skaldjur
Linser
Oliver
Tomater

Mental
2005-04-27, 09:20
Heh, jotack, som A gruppare skall jag ge fan i potatis pasta kött och "komjölkprodukter"

Jag vill gärna se om de har något ordentligt forskningsunderlag bakom dieten eller om de sitter och gissar?

Vad A inte får äta

Komjölks*produkter
Kött
Vetemjöl
Pasta
Ansjovis
Skaldjur
Rökt lax
Kikärtor
Potatis
Tomater

Tolkia
2005-04-27, 22:04
Vem som helst som ser matlistorna lär ju begripa att det är fullt möjligt för en överviktig individ att gå ned i vikt genom att gå över till "blodgruppsidieten", förutsatt att övervikten beror på felaktig kosthållning och inte på någon hypotyreos, medicinering med psykofarmaka eller något. Ser ni någon blodgrupp som har muffins, choklad, syltmunkar, glass och coca cola på listan? Inte det, nä ... ;)

Vad gäller vetenskapligheten i det hela finner åtminstone jag det lite svårt att göra annat än att ta sig för pannan och sucka. Någon tyckte att det var kaxigt och ovetenskapligt att avfärda teorin, men om det är ovetenskapligt, hur ställer man sig då till tilltaget att alls publicera en teori som vilar på en grund av så ytterst tveksam vetenskaplig halt? Hur skall man t.ex. se på det faktum att en så stor del av Sveriges befolkning har blodgrupp A, något som skulle betyda att de evolverat för att passa en medelhavsdiet? Konstigt att blodgrupp A inte dog ut redan under medeltiden, då vi inte ens hade hört talas om jordnötter, grapefrukt, ananas och soja - däremot om kor, både som slakt- och mjölkdjur. Eller, vilket nämns i den artikel i Läkartidningen som Grub var första att referera till, att majsen domesticerades av latinamerikanska indianer med blodgrupp B - som inte alls bör äta majs. Och varför avråds bara vissa blodgrupper från kolsyrade drycker? Jag har ju LITE svårt att tro att det inom vissa grupper skall ha skett något slags turboevolution med anpassing till läskdrickande som följd. Vidare undrar jag var kostplanerna för grupperna A0 och B0 är någonstans, när nu AB fått en egen? Och hur man med något slags avstamp i läran om det naturliga urvalet skall förklara en familj som min egen, med moder A0, fader AB och tre barn B0, AA och AB - trots att mig veterligen ingen mer exotisk inblandning ägt rum efter valloninvandringen eller så.

Som nämns i artikeln i läkartidningen ger ju d'Adamo dessutom de olika blodgrupperna inte bara olika fysiologiska karaktäristika utan även olika själsliga dito - en sammankoppling som visat upp sin YTTERST motbjudande nuna ett antal gånger genom historien; samtliga fördömda av efterföljande generationer ... rätt osmakligt i mina ögon.

Som en parentes i sammanhanget kan ju också nämnas att AB0-systemet långt ifrån är det enda sättet att konstruera blodgrupper. För att inte tala som hur många olika gruppindelningar av mänskligheten man skulle kunna göra baserat på membrankaraktäristika på en massa andra celltyper.

Kaboffastar
2005-04-27, 22:27
Jahapp, då är det bara att konstatera att jag inte tål dessa livsmedel som jag baserar 90% mitt näringsintag på.

Blodgrupp B

Undvik:
Vete
Korn
Råg
Majs
Kyckling
Skaldjur
Linser
Oliver
Tomater

Du kan ju läsa vad Tex Grub tycker i den här tråden,
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=42531

King Grub
2005-04-28, 05:15
Du kan ju läsa vad Tex Grub tycker i den här tråden,
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=42531

Mr Irony, meet mr Sarcasm. ;)

Semiramis
2005-04-28, 09:39
Jag känner mig litet intolerant till och från så det känns ju bra att veta att åtminstone men blodgrupp är tolerant. Fast jag är ju B-negativ förstås, kanske jag är tolerant men negativ? Som sagts tidigare, de som följer detta går säkert ner i vikt, det gör man väl av de flesta obalanserade dieter, men hälsosamt?

z_bumbi
2005-04-28, 09:56
Ser ni någon blodgrupp som har muffins, choklad, syltmunkar, glass och coca cola på listan?

Den tillhör jag!

Och hur man med något slags avstamp i läran om det naturliga urvalet skall förklara en familj som min egen, med moder A0, fader AB och tre barn B0, AA och AB

Freaks.


:D

Som nämns i artikeln i läkartidningen ger ju d'Adamo dessutom de olika blodgrupperna inte bara olika fysiologiska karaktäristika utan även olika själsliga dito - en sammankoppling som visat upp sin YTTERST motbjudande nuna ett antal gånger genom historien; samtliga fördömda av efterföljande generationer ... rätt osmakligt i mina ögon.

Detta kunde ju skvallerpressen rapportera istället så skulle man se hur många som tycker det är logiskt.

Tolkia
2005-04-28, 11:14
Min svägerskas syster och hennes kille går för tillfället in för att "äta efter blodgrupp". I deras fall har det faktiskt lett till en klar förbättring av kosthållet, eftersom det inneburit att de börjat tänka på vad och hur de äter respektive borde/inte borde äta (de har s.a.s. gjort upptäckten att ingen av dem tillhör den blodgrupp som dominerar bland bumbibjörnar ...). Dock har matlagningen blivit mer än lovligt komplicerad eftersom de tillhör blodgrupper med väldigt olika rekommendationer, så att i princip hon bör undvika allt som han rekommenderas att äta och vice versa. LITE jobbigt ...