handdator

Visa fullständig version : Ta en titt, bedöm!


Gasman
2005-04-26, 18:18
Frukost1: Proteindrink

Frukost2: Musli med extra havregryn i minimjölk alt. havregrynsgröt + 1-2 skivor grovt bröd med sesampasta och ost + banan

Mellanmål: Grovt bröd (ca2skivor) med Valios cheese cottage + frukt

Lunch: Grönsaksgryta med bönor med ris el. pasta

Middag: Rester från lunch eller pasta med sojabitar + ett glas minimjölk

"Mellanmål": Likvärdigt den första

Kvällsmål: Sojaproteindrink och eventuellt frukt o bröd

Syftet är att bygga. Väger 63, 172 lång 30 år.

Glömde tillägga att jag gymmar 4ggr per vecka.

mmmCay
2005-04-27, 01:52
Hej Gasman! Välkommen till forumet :)

Man skulle behöva veta hur mycket kcal du äter och hur många protein, kolhydrater och fett gram du äter (gärna i varje måltid) för att kunna hjälpa dig bäst.

Krampus
2005-04-27, 03:08
Inte kött någonstans.. Vegetarian eller vegan tom?
Om det tillåter så skulle jag byta ut sojan mot vassle på morgonen, samt att du får i dig vassle direkt efter träningen, gärna i kombination med någon form av snabba kolhydrater, då detta lagras in i kroppen som energi till ditt nästa pass.
Ser ut att vara väldigt lite mat för att bygga annars..
Fet måste du ha i dig. Nästan alla typer av vegetabiliska oljor funkar. Rapsolja är billigt, eller fiskfett, om du nu får. Nötter är finemangfett, cashew eller jordnötssmör, sötmandel och hasselnöt (även proteinrikt).
En regel som gäller både under diet och bulk är att lägga större delen av ditt kolhydratintag på morgonen, då detta förbättrar din insulinkänslighet, vilket i sin tur leder till att din kropp tar upp näring bättre. I de två sista målen bör du ha större del protein och fett. Det proteinet du bör äta som mellanmål och kvällsmål bör vara av långsamare typ än vassle. Kasein har ett långsammare upptag och finns bla i kvarg (kesella) och köttprodukter, samt diverse kosttilskott om man inte orkar fixa käk (nu vet jag ej om du får äta detta).. Fettet i sista målet är mycket viktigt för din hormonproduktion - hoppa inte över detta.

Återkom gärna med mer info om dig själv, när du tränar på dagen ovs, så kan man säkert skrädda sy lite mer till dig. :eating:



*Såg din mjöl, vilket alltså utesluter att du är vegan. Läs på om olika proteinkällor så kommer du att hitta bra alternativ till sojan. :)

Gasman
2005-04-27, 16:41
Tusen tack för svaren!
Jag har inte 100% koll på intag av fett, proteiner och kolhydrater. Har planer på att ordentligt kolla allting när jag väl har fått matvågen av svärmor :) Kan tillägga dock att jag har gymmat under en månads tid, och har bara under denna korta period ökat långt över förväntningarna. Frugan undrar vad det är jag egentligen stoppar i mig *flex* . Men jag antar att detta bara är "nybörjar kilon" som har tillkommit, och antagligen kommer ökningen att avta ganska snart, så därför skriver jag här för att vara lite beredd. Matschemat är inte strikt utan väldigt generell. Jag försöker att variera så mycket som möjligt, inte bara för smaken men för näringens skull. På morgonen är det en kombination av vassle och soja som jag dricker, men kommer även att slänga in minimjölk för kolhydraternas skull.
jag är något medveten om efterträningsmatbiten, vilket innebär att jag tar en vassle + maltodextrindryck direkt efter och något senare äter jag riktig mat.
Som mellanmål så tar jag även ibland en hel burk Cottage Cheese + frukt.
Krampus Exhale: Vad och när skulle du lägga till i min lista. Jag är laktovegetarian.

Tränar på morgonen, beroende på dag, men någon gång mellan 7:30 och 11:00.

Vet inte riktigt vad jag mer skall skriva just nu, men ge gärna mer kommentarer!

Förresten så försöker jag äta var tredje timma. :eating:

aliquis
2005-04-27, 17:31
Frukost1: Proteindrink

Frukost2: Musli med extra havregryn i minimjölk alt. havregrynsgröt + 1-2 skivor grovt bröd med sesampasta och ost + banan

Mellanmål: Grovt bröd (ca2skivor) med Valios cheese cottage + frukt

Lunch: Grönsaksgryta med bönor med ris el. pasta

Middag: Rester från lunch eller pasta med sojabitar + ett glas minimjölk

"Mellanmål": Likvärdigt den första

Kvällsmål: Sojaproteindrink och eventuellt frukt o bröd

Syftet är att bygga. Väger 63, 172 lång 30 år.

Glömde tillägga att jag gymmar 4ggr per vecka.
Slå ihop frukostarna om det nu är någon längre tid emellan än att du bara häller i dig proteinet först.
Tar du vassle efter träningen, var egentligen därför jag skrev för jag trodde det var då du tog sojaproteinet och där borde ju mjölkproteinet vara bättre. Men om så inte är fallet så är det väl inget att anmärka på.
Fiskolja/linfröolja möjligtvis.

Gasman
2005-04-27, 18:37
Varför jag tar en drink som frukost är därför att förmår inte att trycka ned fast föda direkt på morgonen. Måste vänta en timma eller så, men sen går det ner!

Mac
2005-04-28, 07:17
sesampasta har jag inte sett förut,,vilket märke?

Gasman
2005-04-28, 09:26
http://www.kungmarkatta.se/
Den heter Tahin (med salt)

YTS
2005-04-28, 23:52
Gasman, Jag äter laktovegetariskt till stor del, men lite musslor och sardiner slinker ner emellanåt. Jag har ett pålägg, du kan prova.

Blöttlägg 400g torkade vita bönor i kylen i 2 dygn koka med 2 liter vatten och 2 tsk salt i ungefär 35 minuter.

Hacka 2 gula lökar och 3 spanska peppar, ta med fröväggar och frön. Stek på låg värme i lite olivolja tills löken och pepparn mjuknat något. Häll på 2 burkar Eldorado krossade tomater. Rör i 1 msk majsena och puttra 3 minuter. Blanda i bönorna. Häll upp om 400g i 1 liters fryspåsar och sätt på en påsförslutare, blir 4 1/2 påse, frys in alla utom en påse. Bre lite phiadelphia ligth på mackorna och lägg på ett tjockt lager bönsalsa.

Yngve

Gasman
2005-04-29, 11:19
Låter finemang, skall pröva!

WHITEFOLKS
2005-04-29, 12:16
Ska posta någon dags ätande som jag gör också, jag äter i princip som en laktovegetarian.