handdator

Visa fullständig version : Vad kan jag ersätta knäböj med?


thomast
2005-04-26, 16:45
Hej!
En kort fråga bara, finns det några vettiga övningar att ersätta knäböj med?
Tränar nämligen ensam och gymmet har inte "störtbur" utifall något skulle gå åt helvete.
Den jag kan tänka mig är "dumbbell squat" ( http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/DBSquat.html ). Vad tror ni om den? Finns det några andra vettiga övningar?

Är relativt svag just nu så jag behöver inga enorma vikter, om det nu påverkar valet av övning.

:MrT:

Mccartney
2005-04-26, 16:55
utfallsteg,legextension,legcurl och vadpress så får man bra ben.

Slartibartfast
2005-04-26, 16:55
Benpress.

Timme
2005-04-26, 17:10
Hack squat (skivstång)

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBHackSquat.html

Diana
2005-04-26, 17:28
Jag predikar troget för mina Utfall! :thumbup:

Weird
2005-04-26, 17:31
kör knäböj du lär dig efter ett tag att stanna innan max. sen kan du ju köra slut på dig i benpress eller något annat. sen kan du ju träna på at slänga vikten bakom dig om du skulle fastna.(inte så populärt på dom flesta gymen dock )

stahlberg
2005-04-26, 17:32
På dom flesta gym finns folk man kan fråga om dom vill säkra.

Baha
2005-04-26, 17:33
knäböj med stången fram kanske, lätt dumpa stången där iaf

johnnytex
2005-04-26, 18:06
Hej!
En kort fråga bara, finns det några vettiga övningar att ersätta knäböj med?
Tränar nämligen ensam och gymmet har inte "störtbur" utifall något skulle gå åt helvete.


Klart du kan köra knäböj ändå! Du behöver ingen sådan fånig bur. Lär dig droppa stången bara. Testa några ggr på lättvikt, så du har inne vanan fall i fall du skulle fastna.

Jorgen
2005-04-26, 18:30
Lär dig droppa stången bara. Testa några ggr på lättvikt, så du har inne vanan fall i fall du skulle fastna.
*grr27* *grr27* *grr27*
INTE droppa stången!!!! Aldrig, aldrig, aldrig.

//Jörgen

Fatalist
2005-04-26, 18:34
Finns väl inget problem med att köra böj utan pass/böjbur?! Jag har kört utan FLERA gånger :D

Bl a idag!

z_bumbi
2005-04-26, 18:35
Knäböj med hantlar funkar bra och är oftast en lättare övning att lära sig, när det blir för tungt för greppet så kan du sen köra utfall med hantlar.

johnnytex
2005-04-26, 18:55
*grr27* *grr27* *grr27*
INTE droppa stången!!!! Aldrig, aldrig, aldrig.

//Jörgen

Varför inte? Jag kan förstå att man inte gör det hemma hos polaren i hans vardagsrum men på gymet?

Officer
2005-04-26, 19:00
Varför inte? Jag kan förstå att man inte gör det hemma hos polaren i hans vardagsrum men på gymet?

Vilket jävla tankesätt! Är din gymägare otroligt rik eller? Sånt sliter som fan på vikterna och inte minst golvet, samt massa oljud.




Kör fan benpress, hacksquat i maskin om ni har det, knäböj i smithmaskin, benspark..

Jorgen
2005-04-26, 19:05
Varför inte? Jag kan förstå att man inte gör det hemma hos polaren i hans vardagsrum men på gymet?
Det där har vi gått genom flera gånger.

Äger du stängerna och golvet så dumpa på bara. Men gör du inte det så skall du ge fan i det (såvida du inte tränar tyngdlyftning), stänger och golv mår INTE bra av det.
Det tillhör vanligt jävla gymvett att inte slänga med grejorna.

//Jörgen

Johan.S
2005-04-26, 19:11
Jag predikar troget för mina Utfall! :thumbup:

Grymt bra övning. Grymt jobbig övning.

johnnytex
2005-04-26, 19:21
Det där har vi gått genom flera gånger.

Äger du stängerna och golvet så dumpa på bara. Men gör du inte det så skall du ge fan i det (såvida du inte tränar tyngdlyftning), stänger och golv mår INTE bra av det.
Det tillhör vanligt jävla gymvett att inte slänga med grejorna.

//Jörgen

Vilket jävla tankesätt! Är din gymägare otroligt rik eller? Sånt sliter som fan på vikterna och inte minst golvet, samt massa oljud.

Kör fan benpress, hacksquat i maskin om ni har det, knäböj i smithmaskin, benspark..

Nu kanske vi ska lugna ner oss. Det är inte så att jag dumpar vikter i golvet för det är kul. Givetvis ska man inte hålla på som vissa göra och smälla runder med vikter i golvet. Och givetvis sliter det säkert på grejorna, men ärligt är det inte bättre att slänga en stång med vikt i golve än att skada sig. Och helt ärligt, hur ofta dumpar man? Det har hänt mig en gång, och kan säga jag är väldigt glad att jag dumpade det i golvet, istället för att få den över mig. Man behöver ju inte missbruka säkerhetslinan.

Jorgen
2005-04-26, 19:27
men ärligt är det inte bättre att slänga en stång med vikt i golve än att skada sig.
Men ärligt. Är det inte bättre att köra på en vikt man klarar av? Och om man nu skall ge sig på tyngre vikter är det inte då bättre att ha någon som passar?

//Jörgen

Officer
2005-04-26, 19:29
Men ärligt. Är det inte bättre att köra på en vikt man klarar av? Och om man nu skall ge sig på tyngre vikter är det inte då bättre att ha någon som passar?

//Jörgen


:hbang:

johnnytex
2005-04-26, 19:34
Men ärligt. Är det inte bättre att köra på en vikt man klarar av? Och om man nu skall ge sig på tyngre vikter är det inte då bättre att ha någon som passar?

//Jörgen

Eftersom vi pratar ärligt så...:D

Självklart ska man köra på en vikt man klarar av. Och visst kan man ha passare. Men det finns inte alltid folk som kan hjälpa en, speciellet inte för mig som inte tränar i någon stor stad. Och varför skulle det vara en nackdel att kunna droppa? Ni får det låta som det vore en synd, jag ser det som en räddning, fall i fall. Men visst de andra alternativen är ju bättre så länge de finns...

Jorgen
2005-04-26, 19:38
Eftersom vi pratar ärligt så...:D

Självklart ska man köra på en vikt man klarar av. Och visst kan man ha passare. Men det finns inte alltid folk som kan hjälpa en, speciellet inte för mig som inte tränar i någon stor stad. Och varför skulle det vara en nackdel att kunna droppa? Ni får det låta som det vore en synd, jag ser det som en räddning, fall i fall. Men visst de andra alternativen är ju bättre så länge de finns...
Det är en synd också. Varför det är en nackdel att droppa stången? Men det har vi ju redan skrivit. Tänk även på att skaderisken är rejält hög om man droppar en stång.
Finns där ingen som kan passa så kör på en vikt som du kan hantera.

//Jörgen

jwzrd
2005-04-26, 19:42
Är ni inte lite väl trögtänkta nu? Komplementet till att droppa stången i de situationer ni snackar om.. är ju att inte droppa den. Dvs sitta kvar med stångjäveln tills.. ja när? Dagen efter? Ringa efter någon som kan rädda stången? Sluta förbövelen att tjafsa om att droppa stången nu, det är fan töntigast i år!

johnnytex
2005-04-26, 19:46
Det är en synd också. Varför det är en nackdel att droppa stången? Men det har vi ju redan skrivit. Tänk även på att skaderisken är rejält hög om man droppar en stång.
Finns där ingen som kan passa så kör på en vikt som du kan hantera.

//Jörgen

En synd att inte skada sig. Well, då har vi olika åsikter. Att det sliter på utrustning väger lätt upp ev frakturer.


Är ni inte lite väl trögtänkta nu? Komplementet till att droppa stången i de situationer ni snackar om.. är ju att inte droppa den. Dvs sitta kvar med stångjäveln tills.. ja när? Dagen efter? Ringa efter någon som kan rädda stången? Sluta förbövelen att tjafsa om att droppa stången nu, det är fan töntigast i år!

Jorgen
2005-04-26, 19:55
En synd att inte skada sig. Well, då har vi olika åsikter. Att det sliter på utrustning väger lätt upp ev frakturer.
GAH och suck. Om man nu fastnar så är det väl självklart att man måste släppa skiten. Det förstår väl vilken idiot som helst? MEN, använder man insidan av skallen lite när man tränar så skall man inte hamna i den situationen.
Och som jag skrev innan så är det inte direkt ofarligt att släppa stänger hur som helst. Det är väldigt lätt att skada sig då också.

Är du med?

//Jörgen

the_PL_man
2005-04-26, 20:00
Varför inte dumpa ?
Ja, titta på filmen:
http://www.danerd.com/webhosting.php?vid=355

Självklart KAN man dumpa stången, men det skall vara den absolut sista åtgärden (ex vis om man tränar HELT ensam i gymet, och absolut måste maxa ut (av någon outgrundlig anledening, en normal människa ser till att göra det när det finns hjälp att få) eller om man skadar sig).
Det mest naturliga måste alltid vara att be någon passa en medans man kör.

/the_PL_man

johnnytex
2005-04-26, 20:01
GAH och suck. Om man nu fastnar så är det väl självklart att man måste släppa skiten. Det förstår väl vilken idiot som helst? MEN, använder man insidan av skallen lite när man tränar så skall man inte hamna i den situationen.
Och som jag skrev innan så är det inte direkt ofarligt att släppa stänger hur som helst. Det är väldigt lätt att skada sig då också.

Är du med?

//Jörgen

Okey, då är vi ju överens. Man droppar när det är nödvändigt.

the_PL_man
2005-04-26, 20:08
Vilket anser du vara bästa rådet av:
1."Klart du kan köra knäböj ändå! Du behöver ingen sådan fånig bur. Lär dig droppa stången bara. Testa några ggr på lättvikt, så du har inne vanan fall i fall du skulle fastna."

2. "Fråga om någon kan passa dig."

Skillnaden är att Jörgen/jag/m fl rekommenderar nr 2 FÖRST, och nr 1 som sista alternativ.

Mvh

the_PL_man

Okey, då är vi ju överens. Man droppar när det är nödvändigt.

johnnytex
2005-04-26, 20:19
Vilket anser du vara bästa rådet av:
1."Klart du kan köra knäböj ändå! Du behöver ingen sådan fånig bur. Lär dig droppa stången bara. Testa några ggr på lättvikt, så du har inne vanan fall i fall du skulle fastna."

2. "Fråga om någon kan passa dig."

Skillnaden är att Jörgen/jag/m fl rekommenderar nr 2 FÖRST, och nr 1 som sista alternativ.

Mvh

the_PL_man

Ooooookey. Visst är det bra att låta någon passa dig. Men jag tycker fortfarande att lära sig droppa är ngt viktigt. Det känns inte som det är dags att börja träna på det den dagen då du inte har några passare. Då är det för sent. Och nä, man behöver ingen fåing bur, det fugnerar att böja ändå.