handdator

Visa fullständig version : Gröt


andykungen
2005-04-26, 15:29
hej! är det bra att äta så här?.. när man tränar 4 dagar i veckan?

*dag 1 gröt 3 ggr om dan
*dag 2 gröt 3 ggr om dan
*dag 3 gröt 3 ggr om dan
*dag 4 gröt 3 ggr om dan
sen tar jag kreatin och protein dagligen!

de andra dagarna jag inte tränar blir det vanligt bröd och husmanskost..
om det inte är det ge mig tips på vad jag ska äta! och inte maträtter som tar 1 timme att göra..(bor hemma)

King Grub
2005-04-26, 15:31
Du menar väl inte måltider med enbart gröt? Då är det verkligen inte bra. Du behöver kolhydrat, protein och fett i alla måltider.

Det här har jag skrivit tidigare:

Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.

I alla måltider bör du ha en proteinkälla. Du kan inte lagra protein för framtida behov på samma sätt som du kan med kolhydrater och fett, utan var tredje till var fjärde timme behöver du påfyllning. Det är proteinet som ger dina muskler byggstenar.

Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.

Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado.

Välj en kolhydratkälla, en proteinkälla och en fettkälla till varje mål. Komplettera med grönsaker. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak.

Prankie
2005-04-26, 18:31
Sen är ju gröt inte det energitätaste mat precis, för att få i dig 2000kcal blir det runt 4,5 liter gröt om du gör enlig receptet.

andykungen
2005-04-26, 22:15
M det e gydd !!! sen lide äppelmos på de . hahaha *grr27*

Avesta
2005-04-26, 22:50
tre gånger havregryn per dag...jepp, me too. Äter det som mellanmål.

Mac
2005-04-27, 07:55
Får man fråga hur mycket gryn ni kokar per gång då?

King Grub
2005-04-27, 08:02
Vad spelar det för roll för dig hur mycket andra använder hela tiden? ;)

WiBe
2005-04-27, 13:13
Havregryns gröt har väl bra balans mellan protein/kolhydrater/fett?
Havregryn har ju iaf dessa värden:
Per 100gram havregryn:
Kolhydrater:56 gram
Protein:13 gram
Fett:7 gram
Kcal: 340
Tror jag ska köra en viktminsknings period med mest bara frukt ,gröt,kasein drinkar,grönsaker och ett mål husmanskost lite då och då(typ 5 ggr / vecka).
Gjorde det i slutet av min förra viktminsknings period med lyckat resultat.

WHITEFOLKS
2005-04-27, 13:14
Visst är havregryn bra men det är definitivt inget magiskt med de :)
De har dock en given plats i min kost.

MyungChul
2005-04-27, 14:35
Havregryns gröt har väl bra balans mellan protein/kolhydrater/fett?
Havregryn har ju iaf dessa värden:
Per 100gram havregryn:
Kolhydrater:56 gram
Protein:13 gram
Fett:7 gram
Kcal: 340
Tror jag ska köra en viktminsknings period med mest bara frukt ,gröt,kasein drinkar,grönsaker och ett mål husmanskost lite då och då(typ 5 ggr / vecka).
Gjorde det i slutet av min förra viktminsknings period med lyckat resultat.

låter helt otroligt tråkigt

andykungen
2005-04-27, 14:53
Gröt e GYDDDD ! :eating: :hbang:

PyToN
2005-04-27, 15:17
Gröt e GYDDDD ! :eating: :hbang:
Haha, lite som idén med att leva enbart på blod...
Med undantaget att jag inte har smakat på rent blod och därmed inte kan säga att det är GYDDDD! :)