handdator

Visa fullständig version : Min onda cirkel.


patH
2005-04-26, 13:16
Ja då ska vi se om jag kan få ner detta på papper har lite svårt för att förklara saker när jag skriver :/ how ever...

Jag har tränat i nåt år nu och motivationen har alltid varit på topp (nästan iaf alla har väl sina dåliga stunder) men det är nu så att runt påsk så har allt bara rastat, under påskveckan blev det lite väl mkt utav livets goda och tänkte njuta av min ledighet och ta några dagars uppehåll från träningen. sagt å gjort.
veckan efter va jag nere och tränade 2 dagar typ sen blev jag lite småförkyld och va hemma å tog det lugnt för jag ville inte att det skulle bli värre.. va förkyld i ca 2 veckor sen bröt förkylningen ut riktigt jävligt. skit samma tränade inte på ca 3 - 4 veckor.

Nu har jag fått ett jobb där jag jobbar kväll. (nu kommer problemet jag syftade på när jag starta tråden) jag jobbar alltså från 15:30 - 00:10 vilket egentligen borde vara rätt skönt när man tränar eftersom man kan sticka ner till gymet vid 11 tiden och det är lite folk där osv men inte för mig.
detta har snarare blivit ett problem pga utav att motivationen har blivit dålig och jag ställer om dygnet hela J*VLA tiden. kommer hem ca 00:30 är inte det minsta trött och då är det ingen idé att gå å lägga sig för jag har sömnproblem. sitter framför datorn 1-3 timmar typ och vaknar runt 12:30 och då är jag så jävla tung i skallen att jag inte ens skulle orka lyfta ett paket mjölk typ, tar mig några timmar att vakna till också.
det går verkligen inte att ställa om dygnet heller, säg att jag går upp 10 (då orkar jag verkligen inte träna pga trötthet) och är skit trött sen när jag kommer hem är jag skit trött men sen så kommer sömnproblemen och jag sover till 12:30 igen dagen efter. det är det jag menar med ond cirkel, att det spelar ingen roll hur jag sover eller går upp sömnen slår alltid tebax på mig iaf. så vad ska jag göra egentligen? fattar ju att det är mina sömnproblem jag måste ta itu med men hur? :(

är väl inte riktigt nöjd med hur jag skrivit detta men fan hoppas ni förstår iaf...

RobbeliRobban
2005-04-26, 13:40
Du jobbar väl inte varenda dag i veckan?

Sänk kraven på dig själv lite, träna på dina (två?) lediga dagar till en början. Sedan lägger du till en enda dag/vecka då du pinar dig till gymmet, trots att du inte har lust, och skall jobba senare. Lagom nivå-lagom krav.

Långeman
2005-04-26, 20:14
Hej! Har/haft precis samma problem som dig! Jobbar kväll ibland men i sommar har jag 3 jobb (1 dag, 1 kväll/helg, 1 helg) så det blir svårt att träna.. Men nu till ett råd som du nog ville ha.. Låt bli med allt vad träning heter en vecka eller 2, max bara gå en runda.. Och läs allt om träning så brukar motivationen komma smygande.. Eller lägg upp träningen exakt hur den ska vara, och följ den till punkt och pricka..
Hoppas det löser sig iaf.. Lycka till!!

Fettecke
2005-04-27, 13:35
Jag löste det på följande sätt... jag jobbar skift, och försöker hålla samma sovtider så gott det går..

jobbar 05.54 - 14.00 samt 14.00 - 22.06

För att få bättre dagsrytm så tvingar jag upp mig tidigt på morgonen även om jag börjar 14.00, kliver då upp runt 07.00 - 07.30

På så sätt så är jag trött när jag kommer hem sent på kvällen på jobbet, och bara däckar direkt i säng.

Prova detta ett tag och se om det hjälper., nästan samma tid för sömn....

Alt. 2... knata till en doktor, fixa lite sovpiller... sov sen.

Janolov
2005-04-27, 13:40
Alt. 2... knata till en doktor, fixa lite sovpiller... sov sen.

Detta är inget alternativ då man blir grymt slö på det mesta som läkaren skriver ut...Hade jag sådana problem skulle jag omgående söka efter ett nytt arbete...

Fettecke
2005-04-27, 13:51
Detta är inget alternativ då man blir grymt slö på det mesta som läkaren skriver ut...Hade jag sådana problem skulle jag omgående söka efter ett nytt arbete...

Mitt första alternativ kommer göra "dig" minst lika slö, kroppen är ju inte van vid det... men vänjer sig efter ett tag

det tog mig runt 2-3 veckor innan jag va "hemma" i mitt sovande, samma sak med pillerna, de hjälper dig att få tillbax dagsrytmen, sen håller kroppen den automatiskt och du behöver inte äta dem mer än runt 10 dagar