handdator

Visa fullständig version : Kommentera gärna mitt upplägg


mvda
2005-04-26, 11:41
Skulle vara tacksam om jag kunde få lite kommentarer angående mitt kosttillskottsupplägg. Ser allt bra ut eller är det något jag borde ändra eller tänka på?

En vanlig träningsdag ser ut så här:

7:30 Frukost
200 mg ALA (2 kapslar) - ca 15 min före frukosten
2000 mg Omega-3 (2 kapslar) - i samband med frukosten
750 mg LEANOL (1 kapsel) - i samband med frukosten

9:45 Mellanmål

10:00 Styrketräning
1/2 Gainer + 6 g kreatin innan
200 mg ALA (2 kapslar) - i samband med kreatinet före träning
1/2 Gainer + 6 g kreatin efter

12:30 Lunch
750 mg LEANOL (1 kapsel) - i samband med lunch
MittVal Sport vitamintablett (1 kapsel) - i samband med lunch

15:00 Mellanmål

18:00 Middag
200 mg ALA (2 kapslar) - ca 15 min före middag
750 mg LEANOL (1 kapsel) - i samband med middag
3 g kreatin - i samband med middag

21:00 Mellanmål
Tar proteindrink om jag känner att det behövs


Vissa dagar kör jag morgonpromenad mellan 7:30-8:30, då är allt likadant förutom att frukosten sker vid ca 8:45 istället. Anledningen till att jag tar LEANOL är att jag fick det gratis senaste jag beställde kosttillskott och det känns dumt att slänga något som ändå kostar några hundralappar =) Har hört att det inte visat så stora effekter på människor men jag kör på och provar ett tag, behöver trotsallt bli av med lite fett.

AnimalGen
2005-04-27, 07:10
Det handlar om deff, va? För i så fall kan slänga in lite coffein.

GymTT
2005-04-27, 07:34
Varför köra halva gainers före samt efter?

MVH TT

King Grub
2005-04-27, 07:35
Är det deff kanske han inte har så mycket kaloriplats att lägga på socker.

GymTT
2005-04-27, 07:52
Sant, men borde man inte proiritera full gainer för att inte tappa för mkt massa eller?

King Grub
2005-04-27, 08:01
Varför skulle han tappa massa om han äter någorlunda vettigt och tränar styrketräning?

mvda
2005-04-27, 08:11
AnimalGen: kan inte säga att jag "deffar" fullt ut för det blev blev jag rekommenderad att inte göra för några månader sen här på forumet, men jag försöker ändå bli av med lite fett nu fram till sommaren.

GymTT: Har tatt halva gainern före och halva efter nu ett bra tag eftersom jag fick reda på att det skulle vara det optimala. Tycker det funkar riktigt bra och numera känner jag att jag orkar lyfta lite mer än vanligt i slutet av passet.

GymTT
2005-04-27, 08:15
AnimalGen: kan inte säga att jag "deffar" fullt ut för det blev blev jag rekommenderad att inte göra för några månader sen här på forumet, men jag försöker ändå bli av med lite fett nu fram till sommaren.

GymTT: Har tatt halva gainern före och halva efter nu ett bra tag eftersom jag fick reda på att det skulle vara det optimala. Tycker det funkar riktigt bra och numera känner jag att jag orkar lyfta lite mer än vanligt i slutet av passet.


Varför skulle det vara mer optimalt att ta två halva gainers är två hela ?

GymTT
2005-04-27, 08:15
Varför skulle han tappa massa om han äter någorlunda vettigt och tränar styrketräning?


Inte tappa kanske, men borde han inte tappa mindre massa om han dricker 2 hela gainers istället för 2 halva då kroppen får mer kolhydrater samt proteiner att tillföra kroppens behov med?

King Grub
2005-04-27, 08:24
Inte tappa kanske, men borde han inte tappa mindre massa om han dricker 2 hela gainers istället för 2 halva då kroppen får mer kolhydrater samt proteiner att tillföra kroppens behov med?

Man tappar inte massa om man inte gör något fundamentalt fel. Det finns kolhydrat och protein i mat också, inte bara i socker och vassleproteinpulver. Dygnsintaget är viktigare. Och har man ett begränsat energiintag får sockerkalorier aldrig ta plats från matkalorier.

GymTT
2005-04-27, 08:27
Man tappar inte massa om man inte gör något fundamentalt fel. Det finns kolhydrat och protein i mat också, inte bara i socker och vassleproteinpulver. Dygnsintaget är viktigare. Och har man ett begränsat energiintag får sockerkalorier aldrig ta plats från matkalorier.


Okej, fel av mig då! Kul att lära sig! Trodde det var viktigt att man tog ordentliga gainers för att slippa få muskelnedbrytning. Och trodde man skulle satsa gainersarna på energiintaget då inget livsmedel kan mätas med gainers i samband med träning?!

King Grub
2005-04-27, 08:29
Har du plats för det i energiintaget utan att göra avkall på näringsriktigare saker - fint. Har du det inte gäller det jag skrev ovan. För att avbryta katabolism krävs det då sannerligen inga mängder.

GymTT
2005-04-27, 08:31
Har du plats för det i energiintaget utan att göra avkall på näringsriktigare saker - fint. Har du det inte gäller det jag skrev ovan. För att avbryta katabolism krävs det då sannerligen inga mängder.


Okej, bra, så det behövs inte mycket mängd av en gainer för att förebygga muskelnedbrytning ?

King Grub
2005-04-27, 08:34
Det behövs ingen gainer alls; att äta ett någorlunda normalt mål avbryter den. En Snickers avbryter den. ;) Sedan gäller det ju alltid att fylla på med något eller några mål mat.

Att maximera förutsättningar för muskeluppbyggnad är en annan sak, men då är det antagligen uppbyggnadssäsong i stället för deff som gäller, och då har du också plats för mer "gainers".

GymTT
2005-04-27, 08:53
Det behövs ingen gainer alls; att äta ett någorlunda normalt mål avbryter den. En Snickers avbryter den. ;) Sedan gäller det ju alltid att fylla på med något eller några mål mat.

Att maximera förutsättningar för muskeluppbyggnad är en annan sak, men då är det antagligen uppbyggnadssäsong i stället för deff som gäller, och då har du också plats för mer "gainers".


Precis, jag förstår! Jag fortsätter min tokbulk som tidigare:)

mvda
2005-04-27, 09:11
Såg mitt upplägg hyfsat bra ut annars? =) Inget jag borde ändra?

GymTT
2005-04-27, 09:12
Såg mitt upplägg hyfsat bra ut annars? =) Inget jag borde ändra?


Tycker det ser rätt okej ut om man ska tolka som deff, men mycket piller?
på gott och ont?
Lycka till iaf :hbang:
MVH TT

mvda
2005-04-27, 09:22
Jo, har faktiskt inte börjat med leanol än men det känns fel att bara slänga burken när den trotsallt ska ha en fettförbrännande effekt, vilket jag är ute efter. Annars tycker jag det funkar rätt bra med ala, omega3 och en vitamintablett.