handdator

Visa fullständig version : Behöver verkligen hjälp med att lägga upp övningar


thomast
2005-04-26, 11:18
Dag1: Rygg, Biceps, Baksida axlar
Latsdrag
Marklyft
Skivstångsrodd
Framåtböjda hantellyft
Skivstångscurl
Hammercurls


Dag2: Ben, Vader, Mage
Knäböj
Benpress
Benspark
Stela marklyft
Vadpress i hacksquat
Sittande vadpress
Cablecrunches
Benlyft


Dag3: Bröst, Axlar, Triceps
Bänkpress
Lutad Hantelpress
Dips
Axelpress (sittande hantelpress)
Hantellyft åt sidan
Drag till hakan
Tät bänkpress
Pushdowns



Hur ser själva upplägget ut?
Mitt mål är att få lite mer massa på kroppen, vad tror ni om möjligheten till att bygga med detta schema? Jag skulle gärna lägga på en fjärde dag, vad tror ni om det? Hur bör jag möblera om schemat då?

Tror ni att det är möjligt för mig att träna efter "dag 1" redan på fredag om jag gjorde det passet på måndagen? Får jag tillräckligt med vila?

Tack på förhand!
:MrT:

Fatalist
2005-04-26, 15:25
Tänk på att fler dagar inte alltid innebär bättre muskelökning! Det försämrar återhämtningen en del. Men du kanske inte är nybörjare, vad vet jag :confused:

Sen lär du få problem med den sittande hantelpressen direkt efter dips :) Jag skulle plockat bort hantelpress helt, men det finns säkert andra som tycker annorlunda

thomast
2005-04-26, 15:45
Tack för ditt svar! Jag är väldigt grön på det här med muskelbyggande. 3 dagar är nog fullt tillräckligt en bra tag framåt.

Jag ska tänka på det där med dipsen och hantelpressen, får väl flytta om alternativt byta ut övningen.
Jag har visat programmet (med vissa förändringar) för en kompis och han hjälpte till att utforma det lite annorlunda, troligtvis lär jag köra efter det. Mer svar i tråden är lite onödigt men om ni har något viktigt att säga så är ni välkommna att säga det.

Tack!

:MrT:

Popeye
2005-04-26, 21:13
Tycker mycket av programmet ser sunt ut.
Lite frågor/kommentarer:
Dag 1
- klarar du av att göra chins? Kanske en idé att byta det mot latsdrag?
- Hammercurls är lite av en bonusövning men om du orkar så är den ju rätt mysig. :)

Dag 2
- Behöver du verkligen benspark? Tror du inte att quadsen får tillräckligt med pisk av böj och benpress?
- Behöver vaderna verkligen två övningar? Kanske de gör?

Dag 3
- 6 pressövningar på samma dag? orkar du verkligen med det?
- Jag undrar om sittande hantelpress verkligen behövs?
- Personligen skulle jag kanske rationalisera bort en övning eller två men om du fixar den volymen på träningen så är det ju bra övningar.

Pova och kör 3-split ett tag och sedan kan du ju fundera mera runt en 4-split. Mer är inte alltid bättre och det handlar mycket om att lära känna sin kropp.

mini
2005-04-26, 22:19
Jag tycker att det är ett tufft program för någon som kallar sig "väldigt grön". Kollat på dessa? http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555
Drag till hakan tar mycket på baksida axel. Stela mark skulle jag inte köra snart efter ett ryggpass.
Mitt tips är att ta det lite lugnt. Det är större risk för nackdelar (skador, överträning, brist på motivation) än fördelar (att bli stor snabbt) med ett för intensivt schema.