handdator

Visa fullständig version : Högintensiv konditionsträning


Mr A
2005-04-26, 11:14
Behöver lite tips om HIIT. Har läst många trådar om HIIT men jag har ändå några frågor till er som brukar träna och har erfarenhet av HIIT.

Jag hade tänkt köra 4 pass HIIT i veckan. På morgonen HIIT och sedan träna styrka på kvällen. Är 4 pass hiit en för stor mängd, räcker det med 3pass? Deffar och är ute efter att fettförbränna samt förbättra konditionen.
Tiden på passen har jag tänkt att de ska vara ca 15-20 min. Får nog börja med lite kortare pass och sedan arbeta mig uppåt.

På internet har jag hittat en sida om HIIT skriven av Shawn Phillips och där finns även ett schema att följa [URL=http://www.musclemedia.com/training/hiit_table.asp ] Man ska börja att köra endast 4 min pass och vartannat pass ska man lägga till 1 min. Efter 8 veckor ska man vara uppe i 15 min. Ni som kör HIIT? Är inte 4 min pass för kort tid eller är detta en lagom tid att börja med för någon som mest har tränat lågintensivt?

Tacksam för tips!

Mr A
2005-04-26, 11:16
Glömde att skriva att jag tänker utföra HIIT genom löpträning, jogga/gå under viloperioden 30 s och springa för fullt under arbetsperioden 30 s.

WHITEFOLKS
2005-04-26, 13:06
4 pass HIIT i veckan är inte för mycket i sig, men det debatteras ju om ifall det är "optimalt" i samband med muskelbygge med mycket konditionsträning eller inte. Nu deffar du ju ändå så valet är ganska enkelt, kör på hårt! :)

Du har ju även delat upp styrketräningen och HIIT:n på olika delar så det borde funka kanonbra.

Börja med 4 minuter och jobba dig upp mot längre pass allt eftersom, kommer nog framsteg rätt fort om du inte kört någon kondition förrut.

Mr A
2005-04-26, 13:17
tackar för svaret! men ger 4 min pass någon effekt på fettförbrännigen tro?

Ame
2005-04-26, 13:33
4min låter väldigt lite. Enligt mina gympalärare så var 15min minimum för att det skulle ge något. Då var det väl kondition de syftade på, men 4min låter ändå väldigt lite.
Ska du bara förbränna fett så kan du ju gå på långpromenad istället för löpning, och då kan du utan tvekan gå rätt länge.

mvda
2005-04-26, 13:43
I somras körde jag rätt mycket HIIT träning, tror det var 3-4 pass i veckan. Jag började med 6 min och för varje vecka som gick körde jag ytterligare en omgång, alltså 6 min vecka 1, 7 min vecka 2 osv. Ändrade både mitt träningsupplägg och kostupplägg så det är svårt att säga exakt vilka resultat just denna delen gav men det kändes som det var ett mycket effektivt sätt att bränna fett.

Om jag har förstått rätt så är det inte dom där 4-15 min som är det viktigaste. Saken är att om du tex kör HIIT på morgonen så kommer du fortsätta bränna fett under hela dagen, även om du i början endast kör 4 min. Allt eftersom du blir bättre och kör längre pass bränner du väl naturligtvis mer, men man måste ju börja nånstans. Du får komma ihåg att det är mycket viktigt att värma upp ordentlig också, 10-15 min gång/joggning skulle jag köra före och efter.