handdator

Visa fullständig version : Hur orkar ni vara så petiga med maten?


manlix
2005-04-25, 20:41
Jag förstår inte hur en del av er klarar av att vara så petiga och slaviska med maten.

Det är klart att man kan tänka på vad man äter och så... det gör även jag... men leva som en slav under det som en del gör är enligt mig idiotiskt. :D :eating:

Johan_P
2005-04-25, 20:42
Handlar om vilja och motivation för min del.

Spannmål
2005-04-25, 20:46
Jag tycker att kosthållningen är det roliga med träningen, om man kan uttrycka det så. Jag går till gymmet och gör vad jag ska - därefter börjar mitt roliga, att trixa ihop matscheman, försöka äta så optimalt det går, räkna och bokföra allting jag äter och sådär :) Dock klarar man givetvis sig utmärkt bara genom att äta hyfsat planerat, men just nu har jag i vilket fall massa tid och kraft över att lägga på träningen, så det är lika bra att försöka maximera resultaten.

mangemani
2005-04-25, 20:50
hur man orkar?tja,det är väl som expher säger,vilja och motivation samt att vilja få så bra resultat som möjligt.

WHITEFOLKS
2005-04-25, 21:01
Varför är det idiotiskt? Om folk vill seriösa så är det väl bra för de? Ingen som tvingar dig att räkna allt :)

Kaboffastar
2005-04-25, 21:05
2 ord : KUL , RESULTAT

zanzi
2005-04-25, 21:16
...har inget liv.

rQx
2005-04-25, 21:32
Hm.. Jag äter bara tre gånger så mycket jag orkar och hoppas att jag får i mig bra allt jag behöver... Gör jag fel? ;)

Lizard
2005-04-25, 21:39
Jag förstår inte hur en del av er klarar av att vara så petiga och slaviska med maten.

Det är klart att man kan tänka på vad man äter och så... det gör även jag... men leva som en slav under det som en del gör är enligt mig idiotiskt. :D :eating:

Jag lovar att svar på frågan om du kan formulera den...? Det där är ett påstående - "Jag orkar inte - alltså borde ni inte orka".

Att bygga muskelmassa, och ännu hellre att bygga seriöst med muskelmassa är inte speciellt praktiskt. För att kunna utföra det krävs att du går utanför det som anses praktiskt. Om det inte krävdes en seriös och konsekvent strategi skulle badstranden vara fylld av små Herkulesar, så många som har svindyra kort till våra gym och motionsanläggningar runt om i landet.
Om du vill ursäkta dig själv med att säga att du inte har ork och kanske drämma till med standardargumentet att "man gör bra resultat utan att vara särdeles nogrann" så är det din rättighet, men de flesta här inne vill inte ha bra resultat - de vill ha maximala resultat. Och vill du ha själv ha maximala resultat så får du utnyttja maximalt av din kapacitet, svårare än så är det inte för de flesta. Det finns massor som fungerar bra, men bara ett fåtal som fungerar optimalt och att optimera sin kost är att korta tiden mellan man är tanigast på skolgården till biffigast i stan. Om det var det man var ute efter.

Lizard

WHITEFOLKS
2005-04-25, 21:40
lizard :thumbup:

mangemani
2005-04-25, 21:46
i second that

skaparn
2005-04-25, 21:51
Lizard-manlix 1-0

En bild säger mer än tusen ord:

http://www.kalika.se/KA/3sid-2/06007.jpg

Blackrose
2005-04-26, 12:07
Jag hatar allt vad matlagning heter. ställ mig bland matvaror och jag är lika lost som om jag skulle stå inför uppgiften att bygga ihop en nedplockad motorcykel. Helst skulle jag vilja ha en komplett guide från inköp, enklast möjliga recept, klockslag för förtäring och en tratt i halsen för att trycka ner skiten. Sorgligt men sant och dessutom är jag kvinna. :eating:

WHITEFOLKS
2005-04-26, 12:18
skit i recepten och laga bara ihop näring/makronutrienter då blackrose :thumbup:

mmmCay
2005-04-26, 12:39
Jag hatar allt vad matlagning heter. ställ mig bland matvaror och jag är lika lost som om jag skulle stå inför uppgiften att bygga ihop en nedplockad motorcykel. Helst skulle jag vilja ha en komplett guide från inköp, enklast möjliga recept, klockslag för förtäring och en tratt i halsen för att trycka ner skiten. Sorgligt men sant och dessutom är jag kvinna. :eating:

Vet inte vad din kön har att göra med frågan. Min kille lagar mat till mig hela tiden - det är oftast han som läggar bönorna i blöt också.

Är det kanske stressen som gör det avskyvärd att laga mat? Det är mycket stressigt att "behöva" äta mat som smakar kalas varje dag. Enklare är att bara väljer råvaror, värma dem upp och äter dem. :)

Prankie
2005-04-26, 13:28
Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated.

Blackrose
2005-04-26, 13:38
Lyckiga dig att ha en sån kille...
Har åtminstonde börjat läsa proteininnehållet på förpackningarna.
Och börjar nu inse kostens betydelse för resultatet.
Kanske har jag ätstörningar, tycker det är obehagligt att vara mätt och det är tråkigt att sitta och tugga i sej nått bara för att det behövs.
Är ju singel så jag ska börja luska ut vilken av "biffarna" på gymmet som är intresserad av kost och matlagning. :thumbup:

Lizzie
2005-04-26, 14:05
Hur vi orkar vara så petiga? För mig är det nog mer en livsstil. Att vara sund och hålla en bra kosthållning och vara aktiv i någon slags idrott/träning. Jag ser det inte att vara petig utan jag vill ge min kropp näringsrik mat som ger den något och inte en massa skräpmat som belastar den. Jag har fått frågan många gånger. - 'Hur orkar du vara så duktig med maten jämnt?!' eller standars uttrycket - 'Ta en kaka...det är liksom inte sååå farligt att ta en
kaka ibland!'

Många får dåligt samvete för sin egen kosthållning när någon i deras närvaro äter och lever sunt, så jag tar aldrig en kaka bara för någon tjatar på mig. Är jag sugen på en kaka så tar jag en.

Man blir ju vad man äter!!

skaparn
2005-04-26, 14:37
Hur vi orkar vara så petiga? För mig är det nog mer en livsstil. Att vara sund och hålla en bra kosthållning och vara aktiv i någon slags idrott/träning. Jag ser det inte att vara petig utan jag vill ge min kropp näringsrik mat som ger den något och inte en massa skräpmat som belastar den. Jag har fått frågan många gånger. - 'Hur orkar du vara så duktig med maten jämnt?!' eller standars uttrycket - 'Ta en kaka...det är liksom inte sååå farligt att ta en
kaka ibland!'

Många får dåligt samvete för sin egen kosthållning när någon i deras närvaro äter och lever sunt, så jag tar aldrig en kaka bara för någon tjatar på mig. Är jag sugen på en kaka så tar jag en.

Man blir ju vad man äter!!

Word!
Jag citerar min favoritperson (och nu citerade jag en annan legend just) som var inne på samma ämne för länge sen.

Dock så trugas bortom all sans och vett på de flesta bjudningar. Värden/värdinnan har alltid ett vattentätt "tack det är bra, jag är mätt"-filter instoppat i öronen så att ta en portion av äppelpajen är otänkbart. Man kunde lika gärna ställa sig och kissa i vardagsrummet, skymfen är total.

Johan_P
2005-04-26, 14:42
Många får dåligt samvete för sin egen kosthållning när någon i deras närvaro äter och lever sunt, så jag tar aldrig en kaka bara för någon tjatar på mig. Är jag sugen på en kaka så tar jag en.

Hehe, så sant så sant Lizzie. Jag tror att vissa är på något sätt avundsjuka på personen som klarar av en kosthållnig utöver den andre.

Jay-Z
2005-04-26, 14:44
Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated.

True that, homie. :thumbup:

muddler
2005-04-26, 14:44
äter till stor del för funktion, inte allltid för att det är gott, och hur jag orkar?? tja det blir rätt naturligt efter ett tag, man vänjer sig.

Marini
2005-04-26, 15:17
tycker det är rätt irriterande att alltid få höra "Vad töntig du är, man måste unna sig ibland!" Skulle jag äta det onyttiga varje gång en person sa så där så skulle det bli allt annat än ibland. Dessutom, varför ens fälla kommentaren, vill jag vara petig med nyttig mat så låt mig vara det. De flesta säger nog bara så för att lätta på sitt samvete om att de själva äter dåligt.

GymTT
2005-04-26, 15:43
Precis som andra talare skrivit, allt handlar ju om hur långt du vill nå, jag vill nå ABSOLUTA bästa resultat därför är jag oerhört petig med maten och äter aldrig onyttigt. Men varje individ har ju sina mål och även sina behov att täcka, jag menar man kanske inte klarar att vara utan allt gott.

MVH TT

jwzrd
2005-04-26, 15:55
Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated.

Winners do things losers don't want to.

Lizard> En ypperlig summering.

manlix
2005-04-26, 16:48
Tja, jag antar att jag inte har tillräckligt intresse för att hålla på med maten.

Jag käkar bara mycket, vanlig husmanskost och den tillagas med bra råvaror. Inga tyska budgetgrejer t.ex. Grovt nyttigt bröd istället för ljust skräp. Sen försöker jag hålla mig från godis och såna saker. Det är ju totalt onödigt. Fast kan vara gott nån gång ibland. Det jobbiga oftast när man skall äta nyttigt är ju när man är ute nånstans. Ofta så finns det bara snabbmat att köpa i närheten.

Jag funderar på om jag ens kan äta nyttigt. Jag avskyr verkligen grönsaker. Fruktansvärt illa smakar det. Och bara hemskt att ha i munnen. :) Sallad och gurka kan väl vara gott i hamburgare. Men annars så... usch.

Käkar fiskoljetabletter och vitamin/mineral-tabletter utöver maten också. :)

Karate_kid
2005-04-26, 16:51
Hur vi orkar vara så petiga? För mig är det nog mer en livsstil. Att vara sund och hålla en bra kosthållning och vara aktiv i någon slags idrott/träning. Jag ser det inte att vara petig utan jag vill ge min kropp näringsrik mat som ger den något och inte en massa skräpmat som belastar den. Jag har fått frågan många gånger. - 'Hur orkar du vara så duktig med maten jämnt?!' eller standars uttrycket - 'Ta en kaka...det är liksom inte sååå farligt att ta en
kaka ibland!'

Många får dåligt samvete för sin egen kosthållning när någon i deras närvaro äter och lever sunt, så jag tar aldrig en kaka bara för någon tjatar på mig. Är jag sugen på en kaka så tar jag en.

Man blir ju vad man äter!!


bra sagt.

WHITEFOLKS
2005-04-26, 16:51
Och då är det enklare att säga att det är de andra som är "idiotiska" eller hur! :thumbup:

kampsporttjej
2005-04-26, 18:07
men jag kan verkligen hålla med om att det går till överdrift i
nästan de flesta diskussionerna här på forumet, allt i jakten på att
vara "optimal". allt blir lätt dåligt av någon anledning.. högt GI, högt II
för mycket av ditt för lite av datt.

prova att vara ifrån forumet en längre tid och gå sedan in och
se med nya ögon vad som skrivs. jag blev iaf chockad över hur petiga
en del är. och jag tror att sådant kan hidra en ifrån att få resultat också!

vad jag vill säga är att det är så lätt att känna sig misslyckad om
man har "optimal" som krav. eller om man har en matplanering.
vad händer om det uppkommer förslag i vardagen som gör att man måste
skippa matplaneringen/träningen? vilket prioriterar du först?

man får väl fråga sig hur mycket av sin tid som man vill ska gå åt till
att "äta sunt och ta hand om sin kropp". men man får aldrig glömma bort själen. mår själen bra, fungerar maten av sig självt.
man behöver inte äta skit varje dag, det är inte svart eller vitt, men man kanske inte behöver
mäta upp sin mat? det kan lätt bli ett kontrollbehov som man ångrar att
man skapat.
tuggar man långsamt och njuter av bra råvaror så borde man kunna
klara sig utan kontrollen av intaget.
att äta borde vara något naturligt, som att andas. funderar någon på
hur man andas "optimalt"?

jag tror inte att det blir ett optimalt liv av ett sådant
leverne iaf. kanske kanske får man en "snygg" kropp.
men är det det man vill tänka tillbaka på, att det var det
man ägnade massor med tid till?

det här är inget påhopp på någon.

Chandler
2005-04-26, 18:13
Själv brukar jag ibland (läs:ofta :D ) bli trött på kocka och jämnt och ständigt packa ner mellanmål när går ut ur lägenheten, men det blir ju ganska snabbt en vanesak. Ibland brukar jag leka med tanken att sluta med alltihop och börja leva på pizza ur frysdisken, men jag skulle ändå aldrig orka med det i längden. Så det är nog bäst som det är. :thumbup:

mmmCay
2005-04-26, 18:27
att äta borde vara något naturligt, som att andas. funderar någon på
hur man andas "optimalt"?

Det där beror på perspektiv. När man börjar med att äta sunt är det mycket tänkande på saken. Sen, efter man har ätit så en stund och provat olika råvaror och vet bra vad man gillar och vad fungerar osv, känns det helt naturligt att äta precis den maten som ger bästa resultat. Dvs, man gör egna matvanor genom att äta det regelbundet.

Jag tycker att det är mer "petig" att försöka göra att sund mat smakar gott. Man stressar hela tiden över vad man skulle äta, om det är bra, om det är tillräckligt spännande osv. När man släpper kraven att allt skall smaka kalas, efter en stund lär smaklökarna att gilla smaken av maten de får.

Men det sker inte gratis. Man först offrar upp nöjet med mat, som så många tycker är något "behov", och så småningom lär man vara nöjd med bra mat.

hallar
2005-04-26, 19:06
Det där beror på perspektiv. När man börjar med att äta sunt är det mycket tänkande på saken. Sen, efter man har ätit så en stund och provat olika råvaror och vet bra vad man gillar och vad fungerar osv, känns det helt naturligt att äta precis den maten som ger bästa resultat. Dvs, man gör egna matvanor genom att äta det regelbundet.

Jag tycker att det är mer "petig" att försöka göra att sund mat smakar gott. Man stressar hela tiden över vad man skulle äta, om det är bra, om det är tillräckligt spännande osv. När man släpper kraven att allt skall smaka kalas, efter en stund lär smaklökarna att gilla smaken av maten de får.

Men det sker inte gratis. Man först offrar upp nöjet med mat, som så många tycker är något "behov", och så småningom lär man vara nöjd med bra mat.
Håller helt och hållet med. Man kan verkligen sänka sina krav på vad som fungerar bra att äta. Nu under deffen tycker jag mycket är gott som jag kanske inte gjorde innan.

Det här med att man skall äta vissa saker för att passa in slutade jag med för länge sedan. Nu är det ingen som säger något längre när jag äter min kyckling klockan 0900 i pausen eller liknande.

ankan
2005-04-26, 19:06
Själv är jag avundsjuk på dom som har ryggrad att sätta ner så mycket energi och tid på just maten. Försöker själv men det hela slutar med att man trycker i sig några billypizzor efter någon dag, man orkar inte helt enkelt. :(

Sen finns det ju extremfall, läst om någon som hade bekymmer med frukosten och undrade om man kan äta tonfisk till frukost en dag... Eller någon annan som hade enorma bekymmer p g a att det skulle serveras pommes på någon middag. *screwy*

Det är sjukt anser jag.

hallar
2005-04-26, 19:16
Själv är jag avundsjuk på dom som har ryggrad att sätta ner så mycket energi och tid på just maten. Försöker själv men det hela slutar med att man trycker i sig några billypizzor efter någon dag, man orkar inte helt enkelt. :(

Sen finns det ju extremfall, läst om någon som hade bekymmer med frukosten och undrade om man kan äta tonfisk till frukost en dag... Eller någon annan som hade enorma bekymmer p g a att det skulle serveras pommes på någon middag. *screwy*

Det är sjukt anser jag.

Det är inte alltid som man kan ha motivationen att laga bra mat. Då är det bra att ha lite backup:

Ha färdiga nyttiga portioner i frysen, bara att värma. T ex köttförsås, chili con carne ect.

Äta t ex nyttiga mackor. Tar typ 2 minuter att göra t ex polarbröd, med keso, makrill, lite grönsaker.

(nu blev deffande ludvig hungrig)

WHITEFOLKS
2005-04-26, 19:18
Eller havregrynsgröt! :thumbup:

z_bumbi
2005-04-26, 19:39
kampsporttjej har en rad poäng tycker jag.

Det är stor skillnad på att äta bra mat regelbundet jämfört med att väga varenda gram man stoppar i sig och äta exakt var tredje timme, det är stor skillnad på att äta bra råvaror jämfört med att bara äta livsmedel som har ett GI lägre än 60 (Annars tillsätter man loppfrön.) osv.
Många fastnar för detaljerna och ser inte helheten och jag tror det finns en risk för att det minskar resultaten man får.
Det värsta är nog de när de inte kan äta "perfekt" helt struntar i kosten istället, då är det kanske bättre att ha ett visst spel i kosten i vanliga fall och då veta att man klarar av att äta så konstant.

Att maten bara ska ge näring till kroppen är väl upp till var och en men jag äter inte gärna saker jag inte tycker är goda för var är då nöjet med maten? Mat är gott och kan fortsätta vara det fast man äter bättre träningskost, tycker man den biten är jobbigt så kanske man bör experimentera lite mer i köket.

izarul
2005-04-26, 19:44
Hm.. Jag äter bara tre gånger så mycket jag orkar och hoppas att jag får i mig bra allt jag behöver... Gör jag fel? ;)


så gör jag med :) eftersom att jag ser resultat så måste du göra rätt :)

WHITEFOLKS
2005-04-26, 19:48
I största allmänhet så är det svart/vitt som är problemet. Folk får slappna av lite och inse att nyttigt behöver inte smaka illa och saker som smakar gott är inte automatiskt onyttiga. Det finns ingen absolut sanning i det hela :)

Niclaaas
2005-04-26, 20:59
tycker också kampsportstjej har en del poänger. sen har man ju sett många på forumet som sitter och plockar med detaljer och GI på dittan eller dattan och försöker vara "optimala" men som man märker senare inte ens har grundkunskaperna inom kost. alternativt lägger upp ett kostschema som är rena katastrofen

för övrigt: funkar det för en att äta enbart för resultat så visst, gör det. de flesta vill ju dock (såklart) att maten ska vara god också och på vissa låter det nästan som att det skulle vara något konstigt/vara nåt fel med det...

aliquis
2005-04-26, 22:26
Jag tror helt enkelt flertalet INTE ÄR så petiga med maten, men de som skriver mest och är mest aktiva är det kanske, så du får den uppfattningen.

mmmCay
2005-04-26, 22:31
på vissa låter det nästan som att det skulle vara något konstigt/vara nåt fel med det...

Antar att du menade mig? Ja, det kan verkar som om jag tycker det, men det är inte direkt sant...


Jag tycker att folk ger sund mat inte ens en chans.

Jag tycker att det är på grund av en konstgjord fixering på smaken - onödiga höga förväntningar - bland annat.

Jag tror att "tråkigt" mat blir god med tid.

Jag tycker inte att det är något fel med att göra något som man tycker om.

Jag tycker att det är mycket viktigt att kunna inse vad styr mans egna val.


Det är kanske mitt mål här på forumet. Jag vill hjälpa ge perspektiv till folket! Och självklart vill jag lära mig en hel del, men för detta behöver man inte säga någonting alls.

Niclaaas
2005-04-26, 22:36
ja jag menade dig (bl.a) men det verkar som att jag misstolkade dig :)

skaparn
2005-04-26, 22:57
Jag tycker att det är på grund av en konstgjord fixering på smaken - onödiga höga förväntningar - bland annat.

Jag tycker faktiskt du har en skön inställning till det där, den kan dock te sig extrem i skrift för de ofrälse. Folk tenderar att göra deras egna ideal till andras, som vore de någon sorts njutningsaxiom. Bara för att vissa måste tillfredställa smaklökarna hela tiden behöver inte det innebära att alla tycker det är en njutning värd det pris den ofta medför.

Det finns många saker i vardagen vi gör utan att det skänker oss njutning. Med det dock inte sagt att man kan försöka kombinera de två, nytta och nöje. Fullkornspasta är ju t.ex. inte mindre gott, fullkornsris till och med godare än vanligt ris etc.

WHITEFOLKS
2005-04-26, 22:59
damn right skaparn! :thumbup:

Sen ska man minnas att svenska inte är mmmcays första eller andra språk så det blir lätt lite "grovt" och en del nyanser kan gå förlorat i skriften.

mmmCay
2005-04-26, 23:07
Jag tror helt enkelt flertalet INTE ÄR så petiga med maten, men de som skriver mest och är mest aktiva är det kanske, så du får den uppfattningen.

Ja jag håller med detta. Och jag tycker att många är bara kuriösa - om de bryr sig inte så mycket om valet mellan A och B, en "bedömning" från kollomedlemmar kan göra valet åt dem.

Jag håller med Niclaaas' förra inlägg att det verkar finnas många som har inte helbilden i huvudet, eller ens en aning av vad helbilden skulle vara. Tyvärr vill många bara har svaret om mikrobilden av deras kost utan att veta varför. Såna kan inte göra egna bra val, och det är oftast pga de "orkar" inte läsa de kunskaprik inläggen som finns här på forumet.

Tyvärr finns det många som känner sig tvungen att göra optimala val. Det blir som någon sorts moralisk kampanj mot "det som är gott" och "det som gör gott" - och det är King Grub som högstolsdomare om vad är "tillåtet". Jag tycker synd om såna människör, de gör inget val alls - de sätter deras öde i andras hand. Det är vanligt av folk att undvika ansvar så, och ibland känns det som om de vill vara martyrer. Om "rätt" eller "fel" finns i världen, är denna metod fel.

/gets off soapbox

skaparn
2005-04-26, 23:09
damn right skaparn! :thumbup:

Sen ska man minnas att svenska inte är mmmcays första eller andra språk så det blir lätt lite "grovt" och en del nyanser kan gå förlorat i skriften.

Förståeligt. Det där med språk kan ju bli ett problem när jag ska bli första utländska president i USA, lär trampa alla på tårna. Det är det enda hinder jag kan se.....

OnT: Man ska även komma ihåg att folk gärna vill tolka det extremt då man känner sin egen "ideologi" vara angripen, något som förstås är extremt obehagligt; behöva tänka om.

Lizzie
2005-04-27, 09:09
att äta borde vara något naturligt, som att andas. funderar någon på
hur man andas "optimalt"?



På Yoga och Qigong lär man sig att andas optimalt.. ;) jag förstår vad du menar. Bra sagt - Kampsportstjejen!
__________________________________________________ _________

Det krävs att man tänker en tanke 300 gånger innan den har blivit en vanetanke. Samma är med maten, har man ätit sunt ett tag är det en vana och då behöver man inte tänka på att vara petig - utan man vill vara det, för det har blivit en vana, och vi människor är såna vanemänniskor.

För att man ska må bra krävs ju att man håller en balans och alla fyra delar måste vara med för att fylla en cirkel. Delarna består av Kost - motion - mentalt - vila. Den där mentala biten glömmer många, det betyder inte att man måste sitta och meditera utan att man får en mental tillfredsställning, ja att man har kul helt enkelt.

Långeman
2005-04-27, 13:27
Tycker kost är 80% av resultatet och vill inte träna 5 dagar i veckan för att ha problem med återhämtning.. Känns som om man ska slita så mycket så vill man ha så mycket resultat och nytta av träningen som möjligt.. Därav sitter man o trycker i sig mat o räknar kcal.. Som min kompis sa "Det är inte att slita nån timme på gymmet som är utmaningen utan det är att proppa i sig mat 6 gånger om dagen trots man inte är hungrig"

Lizard
2005-04-27, 14:07
Ja jag håller med detta. Och jag tycker att många är bara kuriösa - om de bryr sig inte så mycket om valet mellan A och B, en "bedömning" från kollomedlemmar kan göra valet åt dem.

Jag håller med Niclaaas' förra inlägg att det verkar finnas många som har inte helbilden i huvudet, eller ens en aning av vad helbilden skulle vara. Tyvärr vill många bara har svaret om mikrobilden av deras kost utan att veta varför. Såna kan inte göra egna bra val, och det är oftast pga de "orkar" inte läsa de kunskaprik inläggen som finns här på forumet.

Tyvärr finns det många som känner sig tvungen att göra optimala val. Det blir som någon sorts moralisk kampanj mot "det som är gott" och "det som gör gott" - och det är King Grub som högstolsdomare om vad är "tillåtet". Jag tycker synd om såna människör, de gör inget val alls - de sätter deras öde i andras hand. Det är vanligt av folk att undvika ansvar så, och ibland känns det som om de vill vara martyrer. Om "rätt" eller "fel" finns i världen, är denna metod fel.

/gets off soapbox
I likhet med vad du skriver så saknar många en helbild och jag tror mig veta varför.

Många av de som vistas härinne har senkommet blivit medvetna om att de inte vet hur man rör sig och saknar matkultur. De har fått vad de bett om, och i viss mån vad föräldrarna har förmått lära dem, både när det gäller aktivitetsnivån och maten. Långt upp i sena tonåldern, och ibland senare än så, kan de fortfarande inte laga mat annat än efter ett recept. Att handla innebär att man fyller kylen med tilltugg och sådant som hör hemma på frukostbordet, resten får man ta ur färdig-sortimentet i frysdisken eller hos pizzabagarn. Sett i skenet av den bilden så blir frågorna just på microbilden, beståndsdelar för att nära muskeln och inte maträtter för att nära kroppen. Att Grub svarar på direkta frågor och inte går till botten i varje ämne säger sig självt, det blir en livsstilsförändrande bok som ska författas och inte ett konkret svar i sådana fall.

Visst är det lite nekrofilt att botanisera på Glut4-nivå när det gäller upptaget av kolhydrater eller om det går att lura pancreas med rätt proteinblandning, men styrketräning och fitness är intressedrivet och det är lika obegripligt att sitta bland järnvägsentusiaster och lyssna på utläggningar om grafiska tidtabeller och ångloksmodeller.

Det är uppenbart att någon som känner sig manad kan skriva en sammanfattning över mat och hälsa, faktum är att en rad sådana finns redan, men det tar inte lång stund vill jag lova, innan sammanfattningen blir ifrågasatt på just micronivå och därmed är cirkeln sluten...

Den som tillbringar en tid med att läsa på förpackningarna vad maten egentligen innehåller lär sig inom några månader grunderna i sortimentet. Vistas vederbörande härinne dessutom så kan han eller hon få svar på vad vissa livsmedel är bra för och när.
Sen återstår bara det inspirerande arbetet att pussla ihop vetandet och kunnandet till lagad mat, något som alltså glömdes bort tidigare i uppfostran.


Lizard

Mighty
2005-04-27, 14:41
Tror inte många här lever som dom lär.
Det är en sak att veta att man _borde_ peta i sig ditt och datt vid vissa tidsintervaller, men en helt annan sak att verkligen göra det.