handdator

Visa fullständig version : Csn?


abjorn
2005-04-25, 14:59
Någon mer än mig som inte fått sina pengar denna månad än :confused: Jag kollade papprena och där stog det att det skulle vara utbetalt den 25e.

Börjar bli lite knapert med mina 300 på banken ;)

JoelR
2005-04-25, 15:03
Har du skolkat för mkt så får du inget *kissass*

Nismo
2005-04-25, 15:07
En klasskompis till mig hade inte heller fått sina stålar idag. Varför vet jag inte.

abjorn
2005-04-25, 15:12
jag måste ha maaaaaat *cry*

Nismo
2005-04-25, 15:14
Bensinkort...kredit? :thumbup:

Sparrisen
2005-04-25, 16:02
Fick mina stålar idag. Ingen nöd dock.

morbror_sven
2005-04-25, 18:28
Har du skolkat för mkt så får du inget *kissass*
Jag har haft två "skolkperioder" det här året(båda ca 2 måndader).
Visst, det kan vara lite respektlöst. Men katten därhemma har fått bra med mat :) .
Ingen av gångerna har skolan ens kontaktat CSN. Det har blivit möten ett par gånger, men då är det bara att övertyga dem om att vi visst vill bättra oss och vara kvar på skolan(få pengar).
Vi lever i Sverige, utredningarnas land.
Står det och väger är utredningen garanterat inte färdig förrän vi fått vårat dåliga eller i vissa fall bra utgångsbetyg.

Oskis
2005-04-25, 18:29
Det där med att csn drar studiebidraget ger jag inte mycket för. Vet flera peroner som ligger på 30-50% frånvaro och har gjort det under hela året som får det varje månad och har aldrig haft några samtal eller liknande.

Tomten
2005-04-25, 18:33
Det där med att csn drar studiebidraget ger jag inte mycket för. Vet flera peroner som ligger på 30-50% frånvaro och har gjort det under hela året som får det varje månad och har aldrig haft några samtal eller liknande.

Har man så hög frånvaro att man blir avskriven från kursen så får man återkrav.

Har också för mig att man kan tappa sin rätt att söka bidrag från CSN om man misslyckas/blir avskriven från visst många kurser.

edit: fast nu snackar jag alltså om stuidelån med, inte bara studiebidrag.

WHITEFOLKS
2005-04-25, 18:53
fick mina pengar, inga problem. precis som swedeforce ingen nöd :)

mmmCay
2005-04-25, 19:01
Börjar bli lite knapert med mina 300 på banken ;)

300? Det är liksom 23 kilo sojabönor - du klarar dig lätt :)

Sonny
2005-04-25, 19:30
300? Det är liksom 23 kilo sojabönor - du klarar dig lätt :)
sköna tankebanor på kolos medlemmar ;) :thumbup:

Prankie
2005-04-25, 22:21
Ger inte CSN pengar den sista vardag i månaden?

WHITEFOLKS
2005-04-25, 22:32
25:e för mig iaf, och antar abjorn också eftersom han klagade.

erk
2005-04-25, 22:34
På gymnasiet vill jag minnas att det var den sista bankdagen i månaden, men på högskola eller liknande är det lönedag som gäller.

Grisen
2005-04-25, 22:36
jag måste ha maaaaaat *cry*

Du kan få låna av mig, jag har en standarddeal som jag brukar använda om kompisar, systrar, flickvänner o s v vill låna. Låna 1000 kr, betala tillbaka 1200 kr, 2000 - 2400 kr tillbaka. Hur länge personen får låna pengarna är individuellt.

WHITEFOLKS
2005-04-25, 22:41
Allt som oftast ska man ju vara glad om man får tillbaka några pengar alls ;)

abjorn
2005-04-26, 08:35
inga pengar än *grr*

Har fått låna pengar av morsan... Hatar att låna pengar av föräldrarna.

PyToN
2005-04-26, 08:48
Jag får iaf mitt studiebidrag den sista vardagen varje månad (går på gymnasium)... Pengar på fredag! :)

abjorn
2005-04-26, 08:54
studiebidrag är inte lika som csn. Står det att jag ska ha pengarna den 25e ska jag ha pengarna den 25e. Får jag inte pengarna den här veckan kommer csn få det jobbigt framöver ;) Jag kan vara en riktig drygigel när det gäller sådana här saker :MrT:

zanzi
2005-04-26, 10:17
Har du loggat in på csn.se och kollat om pengarna är utbetalda?
Man lever på minimum som det är och ett uteblivet studiebidrag är ju katastrof nu i slutet av månaden då allt ska betalas.

abjorn
2005-04-26, 10:45
Har du loggat in på csn.se och kollat om pengarna är utbetalda?
Man lever på minimum som det är och ett uteblivet studiebidrag är ju katastrof nu i slutet av månaden då allt ska betalas.

det står "Datum för utbetalningen är inte fastställt. Kontakta CSN för mer information." men i mina papper står det att jag ska få pengar 25e :confused:

kanske bäst att ringa och höra med dom.

abjorn
2005-04-26, 11:38
jaha... csn vet inte själv vad dom gjort för fel men jag skulle tydligen få ett nytt utbetalningsbesked i slutet av veckan. Tips: blanda inte studier på basår med studier på högskolenivå.

Hoppas man får någon krona iaf.

WHITEFOLKS
2005-04-26, 12:27
därför man alltid ska ha litet backup på kontot för oförutsedda händelser :)

abjorn
2005-04-26, 12:31
därför man alltid ska ha litet backup på kontot för oförutsedda händelser :)

man har ju så väldigt mycket pengar att spara ;)

WHITEFOLKS
2005-04-26, 12:49
inte om man gör av med de nej hehe

mmmCay
2005-04-26, 13:12
man har ju så väldigt mycket pengar att spara ;)

OK nu är det dags att tänka på din matkasse. Tror att jag såg att du brukar köpa fem kilo kycklingfilé á 59kr per kilo på en annan tråd... Kycklingfilé är inte den billigaste maten som finns att köpa.

Med de 295kr, du får bara 1150g protein från kyckling.

Köper du sojabönor för denna pengar, så hade du fått:
22.8 kilo sojabönor som ger mer än 7546g protein.

Hade du köpt sojabönor istället för kyckling, för samma antal proteiner skulle du kunna sparat 250kr. Jag vet inte hur länge 5 kilo kycklingfilé räcker dig, men om det är varje vecka, så blir det en tusen lapp varje månad.

Dvs, är du en fattig student kan du inte leva som en rik student.

Edit: det var 7kg kyckling, och kesellar är inte heller billigt. Ät ost istället. En vanlig korg en lördag brukar bestå av 7kg kyckling ett 10tal kesellaburkar, 2 fun light flaskor, div kryddor och massa kebabsås. Och ibland 5kg fullkornsris ;) Samma visa varje helg. Folk måste tro man är tokig.

abjorn
2005-04-26, 15:17
OK nu är det dags att tänka på din matkasse. Tror att jag såg att du brukar köpa fem kilo kycklingfilé á 59kr per kilo på en annan tråd... Kycklingfilé är inte den billigaste maten som finns att köpa.

Med de 295kr, du får bara 1150g protein från kyckling.

Köper du sojabönor för denna pengar, så hade du fått:
22.8 kilo sojabönor som ger mer än 7546g protein.

Hade du köpt sojabönor istället för kyckling, för samma antal proteiner skulle du kunna sparat 250kr. Jag vet inte hur länge 5 kilo kycklingfilé räcker dig, men om det är varje vecka, så blir det en tusen lapp varje månad.

Dvs, är du en fattig student kan du inte leva som en rik student.

Edit: det var 7kg kyckling, och kesellar är inte heller billigt. Ät ost istället.


jag äter inte bara för att äta, det ska fanemej smaka gott också. Bönor är INTE gott. Ost skulle jag aldrig tänka mig att sitta och tugga på, ost som är god innehåller runt 30% fett eller mer.

mmmCay
2005-04-26, 15:35
jag äter inte bara för att äta, det ska fanemej smaka gott också. Bönor är INTE gott. Ost skulle jag aldrig tänka mig att sitta och tugga på, ost som är god innehåller runt 30% fett eller mer.

Ah så det är inte så dåligt att var "tvungen" att låna pengar från päron då :) Bönor är gott, särskilt svartabönor och kidneybönor. Har du provat dem?

Det känns som du lever för nära din inkomst - dvs, du gör av med för mycket av dina pengar. Nu vet du att det går att spara pengar, men du vill inte eftersom det smakar inte gott. F¤n vad lyxproblem.

OK det är ditt val - men tänk inte för en moment att någon skulle tycka synd om din situation.

abjorn
2005-04-26, 15:56
Ah så det är inte så dåligt att var "tvungen" att låna pengar från päron då :) Bönor är gott, särskilt svartabönor och kidneybönor. Har du provat dem?

Det känns som du lever för nära din inkomst - dvs, du gör av med för mycket av dina pengar. Nu vet du att det går att spara pengar, men du vill inte eftersom det smakar inte gott. F¤n vad lyxproblem.

OK det är ditt val - men tänk inte för en moment att någon skulle tycka synd om din situation.

Jag var tvungen att låna pengar ENDAST för att csn har gjort fel och jag inte fått mina pengar. Jag använder pengarna till träning och mat, någonting annat behöver jag inte.

Jag har inte heller bett om att någon ska tycka synd om mig.

Och ja jag har ätit bönor av alla de slag. Dessutom måste man äta ett ton för att få i sig samma mäng protein och så får man i sig massa kolhydrater på köpet.