handdator

Visa fullständig version : Nytt upplägg


Janolov
2005-04-25, 14:46
Har tappat lite motivation och min kondition är grymt dålig nu...
Så jag har funderat kring ett nytt upplägg...

Pass 1: Löpning (så länge jag orkar)
Pass 2: Rygg, Axlar, Framsida lår, Vader
Pass 3: Löpning (så länge jag orkar)
Pass 4: Bröst, Biceps, Triceps
Pass 5: HIIT el 2 tim promenad och mage (crunches)

---------------------------------------------

Övningar varannan gång:

Pass 2: Marklyft, Chins, Hypersträck, Omvänd PecDec, Hacklift, Vadpress
Pass 4: Bänkpress, Maskinpress, Skivstångscurl, Scottcurl, Dips, Pushdowns

-----------------------------------------------

Övningar varannan gång

Pass 2: Rodd, Latsdrag, Omvänd Pecdec, Benspark, Vadpress, Lårcurl
Pass 4: Bänkpress, Cablecross, Skivstångscurl, Hantelcurl, Frenchpress, Maskindips

------------------------------------------------

HIIT kanske blir löpning, cykel, hopprep eller sandsäck

------------------------------------------------

manlix
2005-04-25, 15:06
Istället för "löpning så länge du orkar" så borde du sätta en viss sträcka som du skall orka. Och som du sedan ökar efter hand som du orkar mer. Man kommer längre om man har något mål. I vilket fall är det så efter mig. Om man nu inte har en grym självdisciplin så man verkligen kan springa tills man är helt slut.

Janolov
2005-04-25, 15:09
jo jag har en viss sträcka som jag gärna orkar springa åtminstone tre varv...ikväll antar jag att jag kanske kommer orka endast ett halvt varv, men moroten blir ju att bräcka tidigare längd varje gång...tills jag klarar ett varv...sedan två och slutligen tre...

JJ
2005-04-25, 15:11
Du gillar inte böj eller? Skulle själv varierat marklyft med böj på rygg/framsida ben dagen.

Janolov
2005-04-26, 08:11
Du gillar inte böj eller? Skulle själv varierat marklyft med böj på rygg/framsida ben dagen.

Ärligt så hatar jag fan böj...tycker oerhört mycket om hacklift, men jag fattar skillnaden på övningarna. Det skulle jag kanske köra varannan gång. Att jag kanske kör rodd och böj istället för marklyft. Har väl inget problem med tekniken i böj...det är bara grejen...mår illa av den...blir svimfärdig...beror troligen på min usla kondition.

Körde mitt första löppass igår. Sjukt! Orkade inte mer än 2 km. Mitt mål är väl att orka milen under 50 min. Idag är det första styrkepasset på mitt nya program...idag blir det marken och nästa gång kanske böjen då...

Janolov
2005-04-26, 08:12
Tung pung ger starka ben.....


Slipper du böj?

JJ
2005-04-26, 09:02
Slipper du böj?
Nej. :)
Men jag har lärt mig älska böj. Prova att inte köra till failure (men nära på de tyngsta seten). Prova t.ex. 5x5 där du behåller setantalet men höjjer vikterna i en pyramid. Du ska orka ha bra teknik i alla set. Svimningsanfallen brukar komma när man kör 10 reps tills man knapp kan stå upp längre. Effektivt men psykiskt jobbigt och det är inte nödvändigt för att bli starkare och växa.