handdator

Visa fullständig version : Ont i bröstben/revben


Myten
2005-04-25, 12:38
Är inte den som brukar drabbas av skador eller smärtor, men har haft små ont upp mot ena sidan av bröstet!
Vaknade i söndags upp med tryckande smärta både i revben och bröstben...
Gör ont när man rör sig i sidled och när djupa andetag tas!

Googlade lite och hittade detta!


http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1992/8/idrottsskador.htm


kan det röra sig om en bristning?

tack för svar som ges!

Nismo
2005-04-25, 13:04
Är inte den som brukar drabbas av skador eller smärtor, men har haft små ont upp mot ena sidan av bröstet!
Vaknade i söndags upp med tryckande smärta både i revben och bröstben...
Gör ont när man rör sig i sidled och när djupa andetag tas!

Googlade lite och hittade detta!


http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1992/8/idrottsskador.htm


kan det röra sig om en bristning?

tack för svar som ges!

Låter lite som det jag hade. Jag var fruktansvärt öm i bröstbenet och det kändes liksom att det vara något som gnagde 5cm in där bakom benet. Varken kiropraktor, kortisonsprutor eller läkare hjälpte. Röntgade, men inget syntes. Ingen förstod var det var för fel.
Jag kundet inte skratta, hosta och kunde inte sova i vissa ställningar.
Det som hjälpte tillslut var att vila från gymet.
Först avstod jag från gymet i ca 3 månader och kände mig lite bättre varvid jag gick och körde ett pass. Givetvis dagen därpå vaknade jag upp och hade otrolig smärtor igen. Så här pågick det några gånger tills jag beslöt att helt hålla upp från gymet. Det dröjde nästan ett år innan det helt försvann.

Så, ta det försiktigt och känn efter.


Edit: Såhär i efterhand hade jag tippat på att jag hade någon form av svårläkt bristning eller att jag var överansträngd.

Myten
2005-04-25, 13:11
Låter lite som det jag hade. Jag var fruktansvärt öm i bröstbenet och det kändes liksom att det vara något som gnagde 5cm in där bakom benet. Varken kiropraktor, kortisonsprutor eller läkare hjälpte. Röntgade, men inget syntes. Ingen förstod var det var för fel.
Jag kundet inte skratta, hosta och kunde inte sova i vissa ställningar.
Det som hjälpte tillslut var att vila från gymet.
Först avstod jag från gymet i ca 3 månader och kände mig lite bättre varvid jag gick och körde ett pass. Givetvis dagen därpå vaknade jag upp och hade otrolig smärtor igen. Så här pågick det några gånger tills jag beslöt att helt hålla upp från gymet. Det dröjde nästan ett år innan det helt försvann.

Så, ta det försiktigt och känn efter.


Edit: Såhär i efterhand hade jag tippat på att jag hade någon form av svårläkt bristning eller att jag var överansträngd.




Hmm.....låter intressant!
Ska ta det lungt!
Men vila i ett år!!!!!!

Nismo
2005-04-25, 13:29
Hmm.....låter intressant!
Ska ta det lungt!
Men vila i ett år!!!!!!

Ja, det låter otroligt men sant.
Jag slog antagligen upp skadan varje gång jag gick till gymet. Bättre och vänta ytterligare ett tag efter det man känner sig fullt frisk.

Myten
2005-04-25, 14:16
Ja, det låter otroligt men sant.
Jag slog antagligen upp skadan varje gång jag gick till gymet. Bättre och vänta ytterligare ett tag efter det man känner sig fullt frisk.


Eller fjollträna?

Nismo
2005-04-25, 15:03
Eller fjollträna?

Testa, gör det inte ännu ondare dagen efter så kör på.
Själv hade jag svårt att bara gå dit och rycka lite här o var. Allt eller inget för mig *screwy*

Myten
2005-04-25, 17:51
Testa, gör det inte ännu ondare dagen efter så kör på.
Själv hade jag svårt att bara gå dit och rycka lite här o var. Allt eller inget för mig *screwy*


Körde i alla fall....känns okej......gör mest ont när jag trycker magen mot någonting...tex träningsbänkar.....
Ska fjollträna, andas mer med magen!

core
2005-04-27, 12:04
Hade liknande symptom. Det gjorde ont när jag tryckte på bröstbenet, revbenen och ner under höger armhåla. Gjorde ont att skratta och att andas djupt.

Sänkan visade ingenting och de hittade ingen muskelbristning. Läkaren sade att det antagligen var ett tryck på en nerv eller något i den stilen och det enda att göra var att vila. Han sade att det borde gå över på 2-3 veckor men det tog runt två månader. Minsta lilla ansträngning förvärrade det igen.

Citerar länken du hänvisade till högst upp.
Som du kanske vet så löper nervrötterna ut från bröstkotorna och följer mellan revbenen till framsidan av bröstet. På detta säte kan all vävnad och inre organ samt ytliga muskler både på bröstkorgens fram- och baksida inerveras. Om en muskelskada föreligger i intercostal-muskulaturen kan denna efterföljande muskelspänning orsaka en inklämning av den nerv som löper mellan revbenen.

Skulle tro att det är något sådant.