handdator

Visa fullständig version : Linfrön


heljis
2005-04-24, 21:20
Jag har sökt och sökt, men inte hittat.

Sänker hela linfrön GI på måltiden i helhet? Tex hela linfrön i gröten?
Sänker krossade linfrön GI?
Hela linfrön passerar tarmen helt oförändrade och man kan därför räkna bort deras energiinnehåll, stämmer det?
Är linfrön (hela/krossade?) ok att äta istället för psylliumfrön (som jag inte lyckats hitta i den ljusa varianten)?

(Nej, jag tänker inte käka corn flakes och ösa över frön för att sänka GI. Jag är bara nyfiken/vetgirig :devil: )

Tackar så mycket i förhand.

King Grub
2005-04-24, 21:30
Sänker hela linfrön GI på måltiden i helhet? Tex hela linfrön i gröten?

Nej. Högst marginellt i sådana fall.

Sänker krossade linfrön GI?

Ja, men mer än 2 matskedar per dag är inte bra:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=42296&page=2

Hela linfrön passerar tarmen helt oförändrade och man kan därför räkna bort deras energiinnehåll, stämmer det?

Ja.

Är linfrön (hela/krossade?) ok att äta istället för psylliumfrön (som jag inte lyckats hitta i den ljusa varianten)?

Hela är bra för tarmfunktionen, men inte mycket annat. Krossade sänker GI, men ger mycket kalorier per gram i stället och är inte lika effektiva som loppfrön. Plus se länken ovan: linfrön är giftiga i större mängd.

aliquis
2005-04-24, 22:40
Är linfrön (hela/krossade?) ok att äta istället för psylliumfrön (som jag inte lyckats hitta i den ljusa varianten)?

Ta den mörka då? Dyrare och inte lika mycket vattenlösliga fibrer men om det är sådana effekter av fröna och inte fettet du är ute efter är ju mörka psylliumfrön fortfarande mycket bättre än linfrön.
Men frågan är ju om du behöver dem hur som helst.

Följdfråga, suger alla former av fibrer upp hormoner i tarmen? Eller är vattenlösliga kanske ok men inte de andra eller tvärtom? Mitt intag av vattenolösliga fibrer är ju säkert rätt högt men vattenlösliga kanske jag inte får några mängder av.. Skulle ju bli bättre förhållande om jag åt havregrynsgröt istället för rågbröd.

heljis
2005-04-25, 04:12
Hela är bra för tarmfunktionen, men inte mycket annat. Krossade sänker GI, men ger mycket kalorier per gram i stället och är inte lika effektiva som loppfrön. Plus se länken ovan: linfrön är giftiga i större mängd.

Tack för ett bra svar! Om de vätecyanidproducerande glykosiderna hade jag redan läst..
Följdfråga; hur kommer det sig att psylliumfrön sänker GI så bra men inte linfrön? Något med ytan på fröet att göra?

King Grub
2005-04-25, 05:56
Tack för ett bra svar! Om de vätecyanidproducerande glykosiderna hade jag redan läst..
Följdfråga; hur kommer det sig att psylliumfrön sänker GI så bra men inte linfrön? Något med ytan på fröet att göra?

Mer vattenlösliga fibrer, helt enkelt. Psylliumfrön är inte mycket annat än just vattenlösliga, GI-sänkande fibrer.

Sverker
2005-04-25, 05:57
Följdfråga, suger alla former av fibrer upp hormoner i tarmen? Eller är vattenlösliga kanske ok men inte de andra eller tvärtom? Mitt intag av vattenolösliga fibrer är ju säkert rätt högt men vattenlösliga kanske jag inte får några mängder av.. Skulle ju bli bättre förhållande om jag åt havregrynsgröt istället för rågbröd.


Jag är själv ytterst frågande till att fibrer kan sänka testosteronhalten över längre tidsperioder, 6 månader till flera år !

Visst det snurrar en hel del testosteron i det enterohepatiska kretsloppet. Levern bryter ned testosteronet så att det blir vattenlösligt och skickar det till gallblåsan. Gallblåsan tömmer gallsalterna + nedbrutet testosteron i tarmen för att kunna ta upp fett.
Tarmbakterierna ger sig på testosteronet och gör det på nytt aktivt. Längre ned i tarmen tar tarmcellerna upp gallsalterna OCH testosteronet och skickar det till levern och vidare till gallblåsan för ett nytt varv.

Enterohepatiska kretsloppet är alltså en buffert för testosteronet som kan smita ut i blodet på nytt. Detta är ett reellt problem med många läkemedel som också snurrar runt här och ger effekt över mycket långa tider.

Visst, kostfibrer tar till sig testosteronet och dess nedbrytningsprodukt och allt hamnar i stolen. Många kostfibrer ( nästan alla ) kan binda till sig hormoner.

Nu funderar jag kring ifall inte testiklarna utsöndrar mer testosteron när tillskottet från tarmen/levern minskar pga ett ökat intag av fibrer. Det är ju trots allt hypothalamus som bestämmer nivån av testosteron i blodet.

heljis
2005-04-27, 09:54
Följdfråga#2: Hur mycket psylliumfrön måste man äta per måltid för att de ska göra nytta? (med nytta menar jag sänka GI markant) Har det att göra med hur kolhydratrik måltiden är? Varierar det från person till person? Eller har det enbart med hur många gram fibrer man får i sig från psylliumfröna?

Tack återigen :thumbup:

edit: ändrade fomuleringen en smula

aliquis
2005-04-27, 12:00
Nu funderar jag kring ifall inte testiklarna utsöndrar mer testosteron när tillskottet från tarmen/levern minskar pga ett ökat intag av fibrer. Det är ju trots allt hypothalamus som bestämmer nivån av testosteron i blodet.
Borde inte samma sak gällande regelbundet högt intag av vad som helst som sänker nivåerna isf? Såsom sojaprotein om det nu gör det och lakrits? Fast i något av fallen kanske det är upptaget som blir stört.
http://www.malacoleaf.com/files/images/products/lakerol/LAK_redspicy_big3.gif
:hbang:

aliquis
2005-04-27, 12:02
Följdfråga#2: Hur mycket psylliumfrön måste man äta per måltid för att de ska göra nytta? (med nytta menar jag sänka GI markant) Har det att göra med hur kolhydratrik måltiden är? Varierar det från person till person? Eller har det enbart med hur många gram fibrer man får i sig från psylliumfröna?
Tack återigen :thumbup:
edit: ändrade fomuleringen en smula
Vill minnas att vitt bröds gi sjönk ner till mer än tillräckligt lågt av en matsked, de skall väl helst ligga i vatten en stund först så fibrerna löses ut och ätas tillsammans med kolhydratmåltiden. (kanske fungerar även om de inte är utlösta i förväg).
Lär inte variera mellan olika personer, kan inte se varför det skulle det. Däremot är ju kroppens reaktion på olika snabba kolhydrater individuel.

King Grub
2005-04-27, 12:10
Borde inte samma sak gällande regelbundet högt intag av vad som helst som sänker nivåerna isf? Såsom sojaprotein om det nu gör det och lakrits? Fast i något av fallen kanske det är upptaget som blir stört.
http://www.malacoleaf.com/files/images/products/lakerol/LAK_redspicy_big3.gif
:hbang:

I fiberfallet är det att fibrerna binder steroidhormoner i tunntarmen. Förändringarna lär inte vara signifikanta. Lakrits sänker nivåerna. Där talar vi signifikant.