handdator

Visa fullständig version : Cardio efter styrketräningen


mvda
2005-04-24, 19:24
Jag vet att detta tagits upp några gånger tidigare men jag hittade ingen bra tråd när jag sökte.

Hur effektivt skulle det vara om jag körde någon typ av cardio, troligtvis cykel, 10-15 min efter varje styrketräningpass fram till sommaren? Kör morgonpromenader när jag har tid och ger mig ut och springer eller spelar fotboll lite då och då men skulle gärna få ytterligare något sätt att öka fettförbränningen. 1) Skulle detta ge märkbara resultat? 2) Förstör det något med styrketräningen eller är det bara att ta gainerna direkt efter cardion (alltså ca 15 min efter styrkepasset avslutats)?

King Grub
2005-04-24, 19:32
Vill du ha maxeffekt av styrketräningen lägger du inte förbränningsträningen i direkt anslutning, utan vid andra tillfällen. Företrädesvis före frukost, om du dessutom vill maximera fettförbränning.

Efter styrketräning är det av vikt att genast få i sig kolhydrater och protein. Om syftet med promenaden är att bränna så mycket fett som möjligt av den förbrukade energin gäller det att utnyttja de låga insulinnivåerna som fastande innebär. Äter du trycker du upp insulinnivåerna. Äter du inte efter styrkepasset bryter du inte det muskelnedbrytande tillståndet.

Men har du inte någon annan möjlighet så är det ett alternativ, även om det inte är det bästa för att få resultat av styrketräningen. Du tvingar kroppen att anpassa sig till två saker samtidigt, och ger inte musklera det dom behöver när dom behöver det.

mvda
2005-04-24, 19:40
Tack, då vet jag hur det ligger till. Jag körde 4-5 morgonpromenader förut, vilket funkade mycket bra och även gav bra resultat. Problemet nu är att jag har föreläsningar kl. 8 fyra dagar i veckan så morgonpromenader känns lite väl overkill nu.

Tycker du att det är bättre att kanske ge sig ut på en 45-minuters kvällspromenad istället för att köra 10-15 min direkt efter styrketräningen? Förstår naturligtvis att detta inte är alls lika effektivt som morgonpromenader, som om jag minns rätt bränner upp till 2-3 ggr så mycket, men det är ju bättre än inget.

King Grub
2005-04-24, 19:42
Bättre än ingenting - absolut. Riktigt bra i fettförbränningssynpunkt, t o m. Sämre för styrketräningen.

Bara för att det är frukost behöver man inte gå. Du kan kanske köra dom där 10-15 minutrarna på fastande mage, fast intensivt då. Då får du fördelar på alla håll.

Bjorne
2005-04-24, 19:46
Jag kör själv alltid 16 minuter intervall efter varje strykepass, sänker visserligen min gainer under tiden av mitt styrkepass och sedan efter intervallen så käkar jag ytterligare. Det är alltså inte särskilt stabilt?

mvda
2005-04-24, 19:49
Bättre än ingenting - absolut. Riktigt bra i fettförbränningssynpunkt, t o m. Sämre för styrketräningen.

Bara för att det är frukost behöver man inte gå. Du kan kanske köra dom där 10-15 minutrarna på fastande mage, fast intensivt då. Då får du fördelar på alla håll.

Det är alltså mycket bättre att sticka up på nån form av HIIT före frukost då än de andra alternativen?

WHITEFOLKS
2005-04-24, 19:50
Jag kör själv alltid 16 minuter intervall efter varje strykepass, sänker visserligen min gainer under tiden av mitt styrkepass och sedan efter intervallen så käkar jag ytterligare. Det är alltså inte särskilt stabilt?

det är inte "optimalt" för muskelbyggning antagligen men vem vet vad som är 100% optimalt?

King Grub
2005-04-24, 19:51
Det är alltså mycket bättre att sticka up på nån form av HIIT före frukost då än de andra alternativen?

Mycket och mycket... det är bättre i alla fall. Och det behöver inte vara HIIT. En kvarts intensiv löpning är en pangstart på dagen bara det.

mvda
2005-04-24, 19:56
Ok, då kör jag på något kort, intensivt före frukosten ett tag! Tack för hjälpen!

SeWs
2005-04-24, 21:58
hmm var det inte så förrrut att det bara var lågintensivt som gällde på morgonen?

King Grub
2005-04-25, 06:07
hmm var det inte så förrrut att det bara var lågintensivt som gällde på morgonen?

Nej. Byggare i allmänhet är rädda att gå ut och hämta posten utan att dra en proteindrink först, men det är en annan sak. Cardio på fastande mage innebär inte negativ muskelproteinbalans över hela dygnet.

Berge
2005-04-25, 08:37
Går utmärkt att köra cardio precis efter träningen , har aldrig tagit en protein/kolhydrats drink utan att gått ca 10-30 min efter träning ...

Karpen
2005-04-25, 17:52
Lånar tråden lite till följande..

Hur pass dåligt är det att spela innebandy (1,5-2 h) ca 3-4 h efter ett styrkepass? Brukar bli så på måndagar för min del men försöker iaf. få i mig runt 100 gr protein efter styrkepasset och fram till innebandyn. Kör en vassledrink i anslutning till innebandyn med samt ser till att få i mig bra med protein innan bedtime efteråt.

SeWs
2005-04-25, 19:56
tycker det låter inte alls farligt kasnke är bättre med separata dagar, men jag tror fortfarande det inte skadar dig något.

Sverker
2005-04-26, 06:13
Lånar tråden lite till följande..

Hur pass dåligt är det att spela innebandy (1,5-2 h) ca 3-4 h efter ett styrkepass? Brukar bli så på måndagar för min del men försöker iaf. få i mig runt 100 gr protein efter styrkepasset och fram till innebandyn. Kör en vassledrink i anslutning till innebandyn med samt ser till att få i mig bra med protein innan bedtime efteråt.


Det finns iget som är dåligt. Du lirar ju innebandy för att det är kul.

Du skriver mycket om proteinet efter träningen men det är snabba kolhydrater du behöver här för att spara muskelmassan. Allt med högt GI och som inte lägger sig som en sten i magen fungerar.

Karpen
2005-04-26, 15:03
Det finns iget som är dåligt. Du lirar ju innebandy för att det är kul.

Du skriver mycket om proteinet efter träningen men det är snabba kolhydrater du behöver här för att spara muskelmassan. Allt med högt GI och som inte lägger sig som en sten i magen fungerar.


Blir rätt hårt under den tiden man kör men det är väl mest som man själv väljer att köra. Naturligtvis blir det druvsocker till efterdrinken vid styrkan sedan brukar det bli ett mål med någon form av pasta. Har märkt att jag har mest energi på innebandyn om jag äter ett lass makaroner lr liknande ett par h innan. Snålar jag in på kolhydraterna lr äter fel märks det ganska duktigt på innebandyn har jag märkt ;) Sedan brukar det bli att sova nån timme med innan.. :)

kavalen
2006-07-11, 22:55
Om du ska passa dig för nått så är det vanlig löpning, iaf i det fall du vill bygga muskler, det man däremot kan rekommendera är fotboll och Tennis, och liknande saker, där handlar det mer om ruscher så det förbränner fett effektivt, löpning gör detta också men förbränner samtidgt väldigt mycket muskler, om du tycker om att jogga så gör det inte längre än 20 minuter.

mangemani
2006-07-11, 23:11
Vill du ha maxeffekt av styrketräningen lägger du inte förbränningsträningen i direkt anslutning, utan vid andra tillfällen. Företrädesvis före frukost, om du dessutom vill maximera fettförbränning.

Efter styrketräning är det av vikt att genast få i sig kolhydrater och protein. Om syftet med promenaden är att bränna så mycket fett som möjligt av den förbrukade energin gäller det att utnyttja de låga insulinnivåerna som fastande innebär. Äter du trycker du upp insulinnivåerna. Äter du inte efter styrkepasset bryter du inte det muskelnedbrytande tillståndet.

Men har du inte någon annan möjlighet så är det ett alternativ, även om det inte är det bästa för att få resultat av styrketräningen. Du tvingar kroppen att anpassa sig till två saker samtidigt, och ger inte musklera det dom behöver när dom behöver det.



hur är det om man motionerar typ 4-5 timmar efter passet?

nutz
2006-07-12, 15:09
Problemet nu är att jag har föreläsningar kl. 8 fyra dagar i veckan så morgonpromenader känns lite väl overkill nu.

Då gör du såhär..:

Packar ner frukosten i väskan och äter den på din föreläsning, efter att du gått till skolan. Om du åker buss kan du hoppa av bussen kanske 30-40 min tidigare eller vad du nu vill, och åker du bil kan du parkera någon annanstans.

nutz
2006-07-12, 15:31
Jag går morgonpromenad mer eller mindre VARJE vardag på jobbet. Jobbar på en industri och har "turen" att kunna baka in morgonpromenaden per automatik i jobbet då jag ska gå en viss rutt varje dag och kolla lite saker och ting. Stiger upp 06.10, är på jobbet 06.30 och tar en kaffe och där springer jag runt och gör lite struntsaker innan jag sätter mig för att äta frukost vid 07.30 eller 08.00. Funkar gött :-)

ramagoen
2006-07-12, 16:25
Om du ska passa dig för nått så är det vanlig löpning, iaf i det fall du vill bygga muskler, det man däremot kan rekommendera är fotboll och Tennis, och liknande saker, där handlar det mer om ruscher så det förbränner fett effektivt, löpning gör detta också men förbränner samtidgt väldigt mycket muskler, om du tycker om att jogga så gör det inte längre än 20 minuter.

detta torde kunna elimineras ganska effektivt av snabba/medelsnabba kolhydrater + kanske vassle i anslutning till löpningen? eller?

knazcandy
2006-07-13, 08:05
Jag vet att detta tagits upp några gånger tidigare men jag hittade ingen bra tråd när jag sökte.

Hur effektivt skulle det vara om jag körde någon typ av cardio, troligtvis cykel, 10-15 min efter varje styrketräningpass fram till sommaren? Kör morgonpromenader när jag har tid och ger mig ut och springer eller spelar fotboll lite då och då men skulle gärna få ytterligare något sätt att öka fettförbränningen. 1) Skulle detta ge märkbara resultat? 2) Förstör det något med styrketräningen eller är det bara att ta gainerna direkt efter cardion (alltså ca 15 min efter styrkepasset avslutats)?
Av mina 4 styrkepass i veckan har jag lagt in två HIIT-pass direkt efter styrkan. Dels för att spara tid, tränar man mycket är det ibland vissa veckor svårt att hinna med allt som ska göras om man ska klämma in 1-2 vilodagar också men också för att det är skönt att flåsa av sig. Kan säga att jag ser inte då förbränningen som högsta prioritet utan tänker mer på att förbättra min kondis.
Att enbart tänka förbränning ger mig lite snedvridna tankar (ni känner säkert till dem) och jag försöker fokusera på vad träning ger än bara att loosa vikt.

jewzie
2006-07-13, 09:40
Av mina 4 styrkepass i veckan har jag lagt in två HIIT-pass direkt efter styrkan. Dels för att spara tid, tränar man mycket är det ibland vissa veckor svårt att hinna med allt som ska göras om man ska klämma in 1-2 vilodagar också men också för att det är skönt att flåsa av sig. Kan säga att jag ser inte då förbränningen som högsta prioritet utan tänker mer på att förbättra min kondis.
Att enbart tänka förbränning ger mig lite snedvridna tankar (ni känner säkert till dem) och jag försöker fokusera på vad träning ger än bara att loosa vikt.
Väldigt positiv inställning :thumbup: har du funderat på att köra 2st helkroppspass istället för 4st styrkepass? Jag förmodar att du tränar bara ett par muskelgrupper åt gången då. Då får du två till vilodagar. Det kan ge mycket, speciellt om man deffar.

knazcandy
2006-07-13, 21:43
Väldigt positiv inställning :thumbup: har du funderat på att köra 2st helkroppspass istället för 4st styrkepass? Jag förmodar att du tränar bara ett par muskelgrupper åt gången då. Då får du två till vilodagar. Det kan ge mycket, speciellt om man deffar.

Jag kör faktiskt just nu ett 2 dagarssplit men 2 ggr i veckan om du hänger med. Detta är dock under begränsad tid (max 9 v) för att slippa överträning och sådant otrevligt. Till detta kör jag dessutom;

Vecka 1-3
2 distanspass, 1 tempopass, 1 intervallpass
Vecka 4-6
1 distanspass, 2 tempopass, 1 intervallpass
Vecka 7-9
1 distanspass, 1 tempopass, 2 intervallpass (minst 15 min vardera)

Är ju ett ganska tufft och avancerat schema men det är som sagt bara tillfälligt och jag vill toppa min kondis och form. Framför allt utmana mig själv. Jag är taggad till tusen.:whipped:

krilleh
2006-07-13, 23:32
Om du ska passa dig för nått så är det vanlig löpning, iaf i det fall du vill bygga muskler, det man däremot kan rekommendera är fotboll och Tennis, och liknande saker, där handlar det mer om ruscher så det förbränner fett effektivt, löpning gör detta också men förbränner samtidgt väldigt mycket muskler, om du tycker om att jogga så gör det inte längre än 20 minuter.

va fan snackar du om?

rbn
2006-07-13, 23:44
va fan snackar du om?

Om något han inte verkar veta någonting om :P

formula4shape
2006-07-14, 00:15
Om du ska passa dig för nått så är det vanlig löpning, iaf i det fall du vill bygga muskler, det man däremot kan rekommendera är fotboll och Tennis, och liknande saker, där handlar det mer om ruscher så det förbränner fett effektivt, löpning gör detta också men förbränner samtidgt väldigt mycket muskler, om du tycker om att jogga så gör det inte längre än 20 minuter.

Visst kommer man in i en mer katabol fas vid förbränningsutövande om man kör det i direkt anslutning till ett styrkepass där man tömt sina glykogendepåer utan att fylla på. Tror du då att det är någon som helst skillnad på att jogga mer än 20min och att spela fotboll eller tennis direkt efter bara för att man då "gör rusher"(intervalltränar) istället för att hålla ett jämt lugnare tempo? Eller du kanske spelar tennis och fotboll cirka 10min och på så sätt slipper undan den katabola effekten?

Kändes bara dumt att avråda någon från att jogga om han vill bygga muskler..helt ärligt. Enligt din post skulle en morgonpromenad på 60min innebära döden.

jewzie
2006-07-14, 06:56
Jag kör faktiskt just nu ett 2 dagarssplit men 2 ggr i veckan om du hänger med. Detta är dock under begränsad tid (max 9 v) för att slippa överträning och sådant otrevligt. Till detta kör jag dessutom;

Vecka 1-3
2 distanspass, 1 tempopass, 1 intervallpass
Vecka 4-6
1 distanspass, 2 tempopass, 1 intervallpass
Vecka 7-9
1 distanspass, 1 tempopass, 2 intervallpass (minst 15 min vardera)

Är ju ett ganska tufft och avancerat schema men det är som sagt bara tillfälligt och jag vill toppa min kondis och form. Framför allt utmana mig själv. Jag är taggad till tusen.:whipped:
Låter som ett riktigt bra upplägg. Vad har du för stats nu? Vikt, längd, ålder, bf, pb osv.

Scratch89
2006-07-14, 17:18
Men hur mycket skillnad gör det egentligen i gram muskelmassa och kilogram belastning på skivstången sett till ett år?
Jag ska börja med Doggcrapp i höst, och jag har inte tid att stoppa in konditionsträning än direkt efter passen, då blir det intervallträning i kanske 15 minuter.

Om man tar protein+kolhydrat direkt innan och lite under passet, och sedan direkt efter, och mat en timma senare, det kan väl inte vara "fel"?

jewzie
2006-07-14, 19:05
Men hur mycket skillnad gör det egentligen i gram muskelmassa och kilogram belastning på skivstången sett till ett år?
Jag ska börja med Doggcrapp i höst, och jag har inte tid att stoppa in konditionsträning än direkt efter passen, då blir det intervallträning i kanske 15 minuter.

Om man tar protein+kolhydrat direkt innan och lite under passet, och sedan direkt efter, och mat en timma senare, det kan väl inte vara "fel"?
Nej men det behöver ju inte vara optimalt. Trots det är oftast det man strävar efter.

knazcandy
2006-07-20, 19:10
Låter som ett riktigt bra upplägg. Vad har du för stats nu? Vikt, längd, ålder, bf, pb osv.
Jag har fortfarande en övervikt, väger nu 75.6 till mina 176 cm (28 år) men började på vikten 82 i vintras. Jag är dock ändå mycket nöjd med mitt resultat. Som fd bulimiker är det väldigt viktigt att jag inte svälter mig utan äter (det gäller väl alla, men jag är känslig vid lågt blodsocker) bra mat för viktminskning. Detta (bra mat) har resulterat i att jag har (trots min övervikt) aldrig varit så stark som jag är nu eller haft en så grym kondis som jag har nu. Det är en otrolig egoboost!

King Grub
2006-07-20, 19:41
Jag har fortfarande en övervikt, väger nu 75.6 till mina 176 cm (28 år)

Det är inte en övervikt. :)

knazcandy
2006-07-21, 08:47
Det är inte en övervikt. :)
Nee..kanske inte övervikt då :P men jag behöver formas lite.