handdator

Visa fullständig version : Rygg - vidd, tjocklek


Fatcan
2005-04-24, 19:12
Vad menas med det? Vilka övningar kör man för vidden och vilka för tjockleken?

Bengan
2005-04-24, 19:15
Vad menas med det? Vilka övningar kör man för vidden och vilka för tjockleken?
Man kan inte skilja på vidd och tjocklek på en muskel.
Men man brukar säga att mark ger tjocklek och övningar som latsdrag och chins ger vidd på ryggen eftersom latsen tränas.

HenrY
2005-04-24, 19:29
Man kan inte skilja på vidd och tjocklek på en muskel.
Men man brukar säga att mark ger tjocklek och övningar som latsdrag och chins ger vidd på ryggen eftersom latsen tränas.

Även stångrodd ska väl ge "tjocklek" på ryggen.
Kör de övningar som känns bäst för ryggen! :thumbup:

z_bumbi
2005-04-24, 19:48
Tjocklek och vidd är ett begrepp som återkommer då och då, jag ser det inte som någon höjdare att använda det när man beskriver övningar då en hel del människor får för sig att det går att träna enbart vidden eller enbart tjocklek med vissa basövningar. Detta leder sin i sin tur ibland till att de delar på ryggen i två pass utan att inse att de tränar samma muskler båda passen.

Sheogorath
2005-04-24, 19:56
Tjocklek och vidd är ett begrepp som återkommer då och då, jag ser det inte som någon höjdare att använda det när man beskriver övningar då en hel del människor får för sig att det går att träna enbart vidden eller enbart tjocklek med vissa basövningar. Detta leder sin i sin tur ibland till att de delar på ryggen i två pass utan att inse att de tränar samma muskler båda passen.

I beg to differ, naturally. Låt mig saxa in från ett tidigare inlägg. Allt som står är naturligtvis inte relevant då det var ett svar på en något annorlunda ställd fråga:

"Om du ska splitta rygg och splitta axlar bör du noga tänka igenom vilka övningar du lägger var. Alla ryggövningar tar förhållandevis lika på ryggen, med undantag för chins och strika latsdrag, som inte tar på korsryggen, och marklyft som inte tar på latsen i någon nämnvärd utsträckning. Trapsen, rhomboiderna, lats, baksida axlar m.fl. muskler involveras annars i de flesta ryggövningar. Men, tonvikten vid olika typer av drag läggs på olika musklergrupper, och det är här uttrymme finns för en vettig splitt för dem som vill göra så. Adduktionsrörelser i axeln ("vertikala drag"), dvs chins, pull-ups och latsdrag tar förhållandevis mycket på lats; retraktionsrörelser i axeln (ett specialfall av adduktion som utföres vid rodd) samt mark förhållandevis mycket på djupt liggande muskler och alla muskler som stabiliserar ryggraden. Baksida axlar involveras också nämnvärt mycket mer vid retraktion än vid adduktion. En vettig slitt ser ut så här, enligt moi:

Ryggdag 1 (måndag för mig):
Rodd
Baksida axlar
Mark
(här kör jag också baksida lår, nack/hals och grepp)

Ryggdag 2 (torsdag för mig):
Chins
Latsdrag
(här kör jag också biceps och underarmscurlar)

Främre axlar involveras mest vid rena pressövningar för bröst, varför övningar för dessa (dvs axelpressar; annat är inte lönt att lägga möda på i min mening) bör ligga på bröstdagen om man i övrigt vill köra enligt filosofin med maximal återhämtning. Yttre axlar passar därför också bra att lägga på bröstpasset då dessa involveras mycket vid axelpressar. Bröstpasset skulle då se ut så här:

Bröstpass (tisdag för mig):
Bröst
Främre axlar
Yttre axlar
(här kör jag också triceps)

Då har du dessutom fått med din "axelsplitt" på ett vettigt sätt.

Ps. Och för att vi ska undvika onödigt hackande, så säger vi än en gång, för att förtydliga: JA!, ungefär samma muskler involveras vid chins och rodd, men tonvikten läggs något olika vid de olika typerna av drag, tillräckligt olika för att en splitt ska kunna fungera tillfredsställande sett till återhämtningen."

z_bumbi
2005-04-24, 20:06
Ps. Och för att vi ska undvika onödigt hackande, så säger vi än en gång, för att förtydliga: JA!, ungefär samma muskler involveras vid chins och rodd, men tonvikten läggs något olika vid de olika typerna av drag, tillräckligt olika för att en splitt ska kunna fungera tillfredsställande sett till återhämtningen."

Jag ser det mer som att du tränar ryggen dubbelt så ofta som övriga kroppen och tydligen utan problem tål den volymen?

Sheogorath
2005-04-24, 20:16
Jag ser det mer som att du tränar ryggen dubbelt så ofta som övriga kroppen och tydligen utan problem tål den volymen?

Kanske det. Oavsett vad går det fucking fantastic, och jag skulle råda andra att testa det. :thumbup:.