handdator

Visa fullständig version : Disco no more


RandomC
2005-04-24, 18:48
Har bestämt mig för att lämna allt vad disco träning heter bakom mig och träna på allvar *flex*
Känner mig lite osäker på benträningen så det skulle va trevligt med lite tips på era favorit benövningar.

Bengan
2005-04-24, 18:49
Har bestämt mig för att lämna allt vad disco träning heter bakom mig och träna på allvar *flex*
Känner mig lite osäker på benträningen så det skulle va trevligt med lite tips på era favorit benövningar.
Finns det nån annan benövning än knäböj? ;)

aliquis
2005-04-24, 18:52
stela mark o stående vadpressar... o utfall... o frivändningar o mark :D

Karl_alfred
2005-04-24, 18:53
Finns det nån annan benövning än knäböj? ;)
Haqsquat! Utmärkt och jobbigare än böj!

Otto GROV
2005-04-24, 18:57
knäböj,hacksquat,front-squat,utfall,benspark.
de är några av mina favoriter för framsida

raka-mark,finnen,bencurl
de är mina favoriter för baksida

Jorgen
2005-04-24, 19:01
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

//Jörgen

Chandler
2005-04-24, 19:03
finnen

Huh?

Ame
2005-04-24, 19:06
Huh?

En par-övning där du står på knä och din kamrat håller fast fötterna i marken och du "faller" framåt långsamt.

EDIT: Bra övning för baklåren.

hobbitar
2005-04-24, 19:14
En par-övning där du står på knä och din kamrat håller fast fötterna i marken och du "faller" framåt långsamt.

EDIT: Bra övning för baklåren.

Jag brukar köra den själv genom att spänna fast benen med ett bälte. Hur smidigt som helst!

Otto GROV
2005-04-24, 19:26
finnen tar gött på baksida nästan så de krampar.
gå inte ner för långt ner bara om de är första gången du kör övningen för då kommer du inte upp :)

Johan_P
2005-04-24, 19:29
En lite underskattad (verkar det som hehe :)) benövning är benpress, lätt att börja med också. Har fått bra benmuskulatur (framsida lår) tack vare den övningen.

HenrY
2005-04-24, 19:30
En lite underskattad (verkar det som hehe :)) benövning är benpress, lätt att börja med också. Har fått bra benmuskulatur (framsida lår) tack vare den övningen.

bra som komplement, men det är ju bara en dåligare typ av benböj.

RandomC
2005-04-24, 19:31
Hmmm.. Det här var inte lätt. Finns så mycket kul att välja bland ju :)
Vad tror ni om knäböj, benpress och lårcurl till att börja med? Kör även marklyft på ryggpasset.

hobbitar
2005-04-24, 19:33
finnen tar gött på baksida nästan så de krampar.
gå inte ner för långt ner bara om de är första gången du kör övningen för då kommer du inte upp :)

Ett tips är att ställa bänken framför smithställningen och sätta stången i maghöjd. Sen är det bara till att ta emot med händerna om man kommer för långt ner.

Slartibartfast
2005-04-24, 21:00
Benpress är den enda benövningen.

Knäböj känns ju knappt i benen. Den är bara jävla jobbig.

King Grub
2005-04-24, 21:04
Benspark och benpress. Raka mark och liggande lårcurl. :thumbup:

Slartibartfast
2005-04-24, 21:07
Benspark och benpress. Raka mark och liggande lårcurl. :thumbup:

Förespråkar du inte knäböj heller? av vilken orsak?

Hoffa
2005-04-24, 21:24
Ben är min favorit muskelgrupp även fast det inte är den mest utvecklade av mina muskelgrupper. Jag har en hatkärlek till benpassen... :devil:

Jag brukar köra benpress,hacksquat,benspark,liggande lårcurl. Det är dom bästa övningarna enligt mig. Kan bli att jag kör lite knäböj ibland men tycker det är en dålig övning jämfört med dom andra.

Testa gärna att dropsetta sista settet i varje övning, det är riktigt härligt! :thumbup:

Baan
2005-04-24, 21:35
knäböj, benpress, hacklift och utfall. sen kan man ju knarka till det med lite hacksquat, finnen och massa andra grejer men dom fyra är lite mer basic anser jag

bicep_wannabe
2005-04-24, 22:28
Kör 2 pass per vecka..

Pass 1 (lättare) Knäböj, raka mark, benpress

Pass 2 (tungt så man gråter) knäböj, utfall, benpress

Kör många set och tar tid på mig så man inte stressar igenom hela passet. Försöker även ta de övningarna som man måste tänka på tekniken i början när man är fräsch och sedan avsluta i benpressen då det är bara att pressa upp sk-ten ;)
Kör även benspark 3x20 först innan varje pass för att mjuka upp lederna lite..

TCOG
2005-04-24, 22:34
själv brukar jag köra:

knäböj, frontböj, benpress, utfall(skivstång), hack-lift, benspark

raka mark, liggande lårcurl, sittande lårcurl, (stående lårcurl)

aliquis
2005-04-24, 22:35
Benpress är den enda benövningen.
Knäböj känns ju knappt i benen. Den är bara jävla jobbig.
Frågan är om det spelar så stor roll var den känns.

Frågade de stora gossarna idag vad de hade kört.
8-9 set knäböj
frontböjar
"framsida och baksida lår" (antar att det var benspark o lårcurl)
...
;D

Då känns det nog :)

En del verkar ju köra både böj o benpress osv, kanske är värdare än att trixa in diverse maskin/"isolations"övningar? Fast jag brukar iofs bara köra två övningar + vader hur som helst. Men lite variation kanske vore bra. Benpressen trivdes jag dock inte med då det gjorde ont både i knän och fotleder (nautilus benpress var en helt annan historia, den nyare gråa modellen trivdes jag bra med då).

SeWs
2005-04-24, 22:47
benspark, droppset :P, bästa övening i mitt tycke

NerX
2005-04-24, 23:44
just ny så kör jag på: knäböj, benpress, stela marklyft, lårcurl, kan hända att jag avslutar med superset på lårcurl och benspark, eller bara ett dropset på bensparken.

Diana
2005-04-25, 15:19
Ja nu vart man ju sannerligen fundersam, när Grub vänder ryggen åt böjjen då är världen påväg utför!hehe

Ja tycker Utfall och stelamark funkar kanon som enda övningar tycker jag, som nummer två kommer böj och lårcurl om man har tråkigt nån dag.

jwzrd
2005-04-25, 15:34
själv brukar jag köra:

knäböj, frontböj, benpress, utfall(skivstång), hack-lift, benspark

raka mark, liggande lårcurl, sittande lårcurl, (stående lårcurl)

Det är så.. vackert! Kör du dom i ett och samma pass? Själv kör jag två benpass i veckan; ena passet: frontböj, ryckböj, kanske benspark; andra passet: böj, good mornings och raka marklyft med hantlar. Så många set jag bara orkar i varje övning.

Slartibartfast
2005-04-25, 15:51
Ja nu vart man ju sannerligen fundersam, när Grub vänder ryggen åt böjjen då är världen påväg utför!hehe


Skulle gärna se att han kommenterade det. Borde man skicka PM? :MrT:

TCOG
2005-04-25, 19:38
Det är så.. vackert! Kör du dom i ett och samma pass? Själv kör jag två benpass i veckan; ena passet: frontböj, ryckböj, kanske benspark; andra passet: böj, good mornings och raka marklyft med hantlar. Så många set jag bara orkar i varje övning.

brukar köra 4-5 övningar för framsidan och går lätt över 25set...

baksidan 3-4 övningar kanske 15-20 set

Popeye
2005-04-25, 21:11
Böj, raka mark och vadpress. Vad mer behöver man?

Resten är bara komplementövningar, men det kan ju vara kul det med.

kimonque
2005-04-25, 21:13
Skulle gärna se att han kommenterade det. Borde man skicka PM? :MrT:


JA!

RobbeliRobban
2005-04-25, 21:18
5set knäböj, och lite styrkefrivändningar på det, sen orkar man inte mer om man inte är superman.

Timme
2005-04-25, 21:22
hur kan ni dissa knä böjen? Jag fattar inte det e ju den goaste benövningen som finns!

en gång så sket jag i böjen för att prova benpressen. Jag körde typ 8 set benpress fruktansvärt tungt och blev riktigt trött men dagen efter ingen träningsvärk alls. Efter ett knäböjs pass kan jag typ inte gå på två dar :D



Visserligen kan det ha med längden att göra också. Du e ju ganska lång slartis och då är det svårare att kunna köra böh med bra resultat så då kan faktiskt benpressen vara ett bättre alternativ.


/Timme

Timme
2005-04-25, 21:23
Här är några bilder på några äkligt grova lår

Timme
2005-04-25, 21:24
och en bild till

dessa lår tillhör tom platz

Jorgen
2005-04-25, 21:25
Man måste inte köra böj för att få bra ben.

Jo, Platz ben är helt outstanding. :hbang:

//Jörgen

Timme
2005-04-25, 21:26
5set knäböj, och lite styrkefrivändningar på det, sen orkar man inte mer om man inte är superman.


Robban har du någon fin bild på hur man utför dessa styrkefrivändningar? Jag såg en jätte fin bild på den här förut men jag kan inte hitta den.

Slartibartfast
2005-04-25, 21:48
JA!

Skicka då! :)

RobbeliRobban
2005-04-25, 21:49
Robban har du någon fin bild på hur man utför dessa styrkefrivändningar? Jag såg en jätte fin bild på den här förut men jag kan inte hitta den.

Nej tyvärr. Men i korthet går det till såhär: Marklyft stången mjukt och långsamt ifrån golvet, när du passerat knäna flexar du trapezius och sliter till allt vad du orkar, samtidigt som du gör ett primalskri, niger lätt för att fånga stången i utgångsläget för en militärpress.

Zealot
2005-04-25, 22:56
Den dagen jag får så där fula ben som han på bilden ska jag ta livet av mig...fy fan va fult... *spy*

TCOG
2005-04-25, 23:01
Den dagen jag får så där fula ben som han på bilden ska jag ta livet av mig...fy fan va fult... *spy*

det är bara att inte träna ben ;) sitt framför datorn istället hela livet :thumbup:

http://www.aal.uni-hd.de/Hauptseite/Bilder/lan-skelett.jpg

Frippe_L
2005-04-25, 23:04
Den dagen jag får så där fula ben som han på bilden ska jag ta livet av mig...fy fan va fult... *spy*

Bra då vet vi det, men lugn du hinner nog dö av ålder innan dess, som de flesta andra.....

Zealot
2005-04-26, 10:30
mmm visst är det lysande att veta... Antingen dör jag väl innan av åldern..annars är det väl bara att proppa i mig kemikalier så som mannen i fråga gjort...om jag nu skulle vilja försöka uppnå samma resultat som honom.

TCOG
2005-04-26, 10:36
mmm visst är det lysande att veta... Antingen dör jag väl innan av åldern..annars är det väl bara att proppa i mig kemikalier så som mannen i fråga gjort...om jag nu skulle vilja försöka uppnå samma resultat som honom.

:laugh: ooooonej inte en till "om jag tar lika mycket som han så måste jag väl se ut som han också? ;)" :laugh:

:sleep:

jwzrd
2005-04-26, 10:51
Man måste inte köra böj för att få bra ben.

Jo, Platz ben är helt outstanding. :hbang:

//Jörgen

Få nissar med bra ben har inte kört böj i många år dock.

Diana
2005-04-26, 13:04
Grub du är ju vår tillförlitlige mentor, hur kommer det sej att du inte beblandar dej med böjjen längre??

RobbeliRobban
2005-04-26, 13:22
En lätt fundering. Knäböj anser jag kräver rätt mycket återhämtning, mer än benpress, om det jag anser stämmer borde man kunna träna mer högfrekvent benpress? Och då kanske få bättre tillväxt i just lårets framsida?

Diana
2005-04-26, 13:38
Ja du, det där låter intelligent! :thumbup:Eftersom grub, sist jag hörde, kör på 72 timmars vilan så är det nog i allra optimalaste laget ;) att passen inte kräver alltför mycke av återhämtningen!
Mysteriet löst!! :)

jwzrd
2005-04-26, 13:44
brukar köra 4-5 övningar för framsidan och går lätt över 25set...

baksidan 3-4 övningar kanske 15-20 set

Det är underbart! Benen behöver storstryk, det tar ett par månaders riktig och svinhård benträning för att ens komma i närheten av den kondition man behöver för att bygga ben riktigt effektivt. Men det är värt det! :hbang:

Zealot
2005-04-26, 17:41
ooooonej inte en till "om jag tar lika mycket som han så måste jag väl se ut som han också? "


:laugh: oooonej inte en till " jag läser inte vad föregående person egentligen skrev innan jag kastar ur mig ett förhastat & felaktigt svar" ;)

Jag skrev FÖRSÖKA....inte att jag skulle lyckas... :naughty:

fintelligens
2005-04-26, 17:48
Boxsquat och glute ham raise :thumbup:

Fatcan
2005-04-26, 18:42
Knäböj x4
Benpress x4

Raka marklyft x4
Lårcurl x4

Vadpress x4
Sittande vadpress x4

Så kör jag, eller så tvingar jag mig att köra ;), tycker inte benträning är så värst roligt.

Janolov
2005-04-28, 10:22
Benspark och benpress. Raka mark och liggande lårcurl. :thumbup:

Borde vara komplett för benträning. Har man dåliga vader så får man väl köra vadpress också.

no1fitness
2005-04-29, 04:26
Kan med egen erfarenhet säga att jag byggt upp mesta massan på mina ben med knäböj. Hade under en period inte tillgång till någon som helst maskin och då blev det bara knäböj i 8 set och ett par set med utfall. Men det rekommenerar jag inte om man inte vill ha stor rumpa... :booty:
Samma med min sambo. Han byggde upp bra ben med knäböj under samma period. Man hade inget annat val än böjen. :)
Ibland kändes den inte alls bra, men dagen efter kunde man knappt gå...

Nu har jag hittat en horisontell benpress som är ruskigt skön också. :thumbup: Hackliften äger också, men gillar inte alls benpress.