handdator

Visa fullständig version : Inget svettandes


skeletron
2005-04-24, 15:07
Svettas nästan inget när jag träna har jag märkt.. Har detta att göra med att jag dricker för lite? Tycker jag dricker rätt mkt men...

Ame
2005-04-24, 15:14
Som jag förstått det så är de ganska individuellt hur mycket man svettas. Vad det beror på har jag ingen aning om.

Jorgen
2005-04-24, 15:26
Jag dricker massor, men svettas inte mycket för det.
Det är individuellt.

//Jörgen

skeletron
2005-04-24, 15:29
Då är jag vil lyckligt lottad då... *popcorn*

Jag dricker massor, men svettas inte mycket för det.
Det är individuellt.

//Jörgen

Fartman
2005-04-24, 15:48
Jag svettas heller inte speciellt mycket när jag kör styrka, men jävlar om jag sätter mig på cykeln! då behövs det typ 2min sen är man genomsur

Officer
2005-04-24, 15:58
Jag svettas som en gris efter ett eller två arbetsset in i passet, även om det så är lår eller en liten skitmuskelgrupp som biceps.

Inte blir det bättre under HIIT'en på löpbandet efter passen! Halkar nästan på mitt svett som bildar en pöl på det rullande bandet.

hasse36
2005-04-24, 16:28
Svettas nästan inget när jag träna har jag märkt.. Har detta att göra med att jag dricker för lite? Tycker jag dricker rätt mkt men...Man förbrukar inte särskilt mycket energi när man styrketränar på ett "normalt" sätt. Med "normalt" menar jag tex 3 set med 6-8 rep och 2-3 minuters vila mellan setten. Med sådan träning kommer man kanske upp i 100-150 kcal på en timma utöver grundförbrukningen på ca 100 kcal. Total förbränner man alltså 200-250 kcal under en timmas styrketräning. Det betyder att en tant med rullator "äger" dig som kidsen säger nuförtiden.

HenrY
2005-04-24, 17:02
Man förbrukar inte särskilt mycket energi när man styrketränar på ett "normalt" sätt. Med "normalt" menar jag tex 3 set med 6-8 rep och 2-3 minuters vila mellan setten. Med sådan träning kommer man kanske upp i 100-150 kcal på en timma utöver grundförbrukningen på ca 100 kcal. Total förbränner man alltså 200-250 kcal under en timmas styrketräning. Det betyder att en tant med rullator "äger" dig som kidsen säger nuförtiden.

normalt ja, men nog fan förbrukar mina pass mer än 200-250 kcal iaf!:)

WHITEFOLKS
2005-04-24, 17:10
under cardion blir det "pölar" under trappmaskinen :)

King Grub
2005-04-24, 17:12
normalt ja, men nog fan förbrukar mina pass mer än 200-250 kcal iaf!:)

Nej, det finns inga sådana värden uppmätta. Styrketräning förbrukar inte sådana mängder energi under passet. Siffrorna som hasse36 nämner stämmer helt (Acute effects of resistance exercise on energy expenditure, Rev Bras Med Esporte _ Vol. 10, Nº 2 – Mar/Abr, 2004).

skeletron
2005-04-24, 17:13
Jo, men nu är det så att jag kan springa hur många km som helst och svettas inte en droppe..

Man förbrukar inte särskilt mycket energi när man styrketränar på ett "normalt" sätt. Med "normalt" menar jag tex 3 set med 6-8 rep och 2-3 minuters vila mellan setten. Med sådan träning kommer man kanske upp i 100-150 kcal på en timma utöver grundförbrukningen på ca 100 kcal. Total förbränner man alltså 200-250 kcal under en timmas styrketräning. Det betyder att en tant med rullator "äger" dig som kidsen säger nuförtiden.

hasse36
2005-04-24, 17:41
Jo, men nu är det så att jag kan springa hur många km som helst och svettas inte en droppe..Jag tog mig friheten att söka lite och fann att du är 178 cm lång och väger 63 kg. Det betyder att du har stor kroppsyta i förhållande till din vikt. Om vi förenklar sambandet mellan vikt och energiförbrukning och säger att energiförbrukningen är proportionell mot vikten så kan vi göra följande tankeexperiment.

För enkelhetens skull bygger vi om dig till en cylinder. Om du nu skulle bli dubbelt så tjock tex att din midja (omkrets) ökar från 75 till 150 cm så ökar din kroppsyta till det dubbla medan din vikt skulle 4-dubblas.

Om din vikt 4-dubblas så 4-dubblas energiförbrukningen och den överskottsvärme som din kropp måste göra sig av med ökar också 4 gånger. Problemet är då att effekttätheten blir dubbelt så hög mot tidigare eftersom kroppsytan bara hade fördubblats.

Det fett du har lagt på dig fungerar dessutom som isolering och bidrar ytterligare till att du svettas mera.

Det finns säkert ännu flera faktorer som påverkar men effekttätheten och isolering är två viktiga.

zanzi
2005-04-24, 18:55
Jag svettas inte häller (förutom på välldigt högintensiv träning) och har märkt att det inte spelar så stor roll... gick ner 30 kilo förra året utan att svettas märkvärdig mycket.

TCOG
2005-04-24, 20:10
själv svettas jag redan på väg till gymmet ;)

HenrY
2005-04-24, 20:17
Nej, det finns inga sådana värden uppmätta. Styrketräning förbrukar inte sådana mängder energi under passet. Siffrorna som hasse36 nämner stämmer helt (Acute effects of resistance exercise on energy expenditure, Rev Bras Med Esporte _ Vol. 10, Nº 2 – Mar/Abr, 2004).

oofan, där lärde man sig nått nytt! :bow: Thx hasse!

TCOG: FATSO!!! :laugh:

Lizard
2005-04-24, 21:09
Skulle vilja lägga till Hasse36's utmärkta fysiklektion att vältränade atleter sällan höjer kroppsvärmen vid ansträngning till mer än 38C, medans däremot otränade individer kan ramla upp i över 39C. Till det, men inte till ämnet direkt, kommer att vältränade sänker sin temperatur hastigare än otränade. Nota bene att detta är en direkt effekt av bl a svettning, en vältränad kropp har en upptränad svettfunktion som en bidragande orsak till att temperaturen hålls konstant.
Som kuriosa kan nämnas att många Amazonasindianer nästintill saknar förmågan att svettas vilket kan te sig anmärkningsvärt om man inte inberäknar att luftfuktigheten i regnskogen gör att svettning som avkylning inte fungerar särdeles väl.

Lizard

JAM
2005-04-24, 22:59
Som kuriosa kan nämnas att många Amazonasindianer nästintill saknar förmågan att svettas vilket kan te sig anmärkningsvärt om man inte inberäknar att luftfuktigheten i regnskogen gör att svettning som avkylning inte fungerar särdeles väl.Fränt!

Hur kommer det sig att jag har lättare för att svettas på morgonen än på eftermiddagen och kvällen? Får ta det väldigt lugnt när jag cyklar till skolan på morgonen för att inte svettas, men på hemvägen kan jag ösa på ordentligt utan att svettas det minsta. Varför är det så?

Gabber
2005-04-25, 06:30
jag börjar svettas när jag böjjer mig ner för att knyta skorna eller kyssa min fru (ifall jag lutar mig framåt)

på gymmet måste jag ha handduk annars är det inte så trevligt och cykeln ska vi inte prata om...så det är nog individuellt och kanske lite blodtryck och mängden fett samt dålig luftcirkulation(kondis)???? någon?

Diana
2005-04-25, 15:14
Svettig eller ej, det beror ju heeelt på temperaturen, kvällsträning blir oftast rätt svettig, folk har ju flåsat därinne en hel dag, medans morronträning däremot oftast blir sval och skön!

jwzrd
2005-04-25, 15:17
Fränt!

Hur kommer det sig att jag har lättare för att svettas på morgonen än på eftermiddagen och kvällen? Får ta det väldigt lugnt när jag cyklar till skolan på morgonen för att inte svettas, men på hemvägen kan jag ösa på ordentligt utan att svettas det minsta. Varför är det så?

Det där har jag också funderat över. JAg svettas mycket och lätt när jag anstränger mig; men mornarna är science fiction. Jag är svettig 5 meter efter att jag lämnat lägenheten påväg till tåget.

Mccartney
2005-04-25, 18:20
Jag svettas inte heller speciellt mycket. Däremot när man kör frivändning på sommrarna kan man börja svettas lite grann.

Johan_P
2005-04-25, 19:29
Jag svettas rätt mycket under mina benpass och konditionspass (trappmaskin, löpning), men är rätt så torr under de andra passen (om jag inte riktigt tar ut mig, vilket händer ibland i och för sig :))

JAM
2005-04-25, 22:59
Det där har jag också funderat över. JAg svettas mycket och lätt när jag anstränger mig; men mornarna är science fiction. Jag är svettig 5 meter efter att jag lämnat lägenheten påväg till tåget.
Haha, ja, visst är det konstigt! Jag tolkar det som att kroppen inte har "kommit igång" för dagen.

Tycker du om att morgonträna? Jag gör det verkligen inte. Känner mig inte riktigt igång förän jag varit uppe i minst fyra timmar, oavsett om jag är pigg eller trött.

Timme
2005-04-26, 06:54
Det bildas pölar runt mig när jag kör marklyft och knäböj :em:

Jag svettas ruskigt mycket och har alltid gjort, kommer alltid att göra.

Janolov
2005-04-27, 13:45
Jag svettas kopiöst när jag är på gymmet. Min t-shirt brukar ha någon torr fläck här och där...kan säkert få läkarhjälp, men det är inget stort problem för mig...

I´m hot!

jwzrd
2005-04-27, 13:51
Haha, ja, visst är det konstigt! Jag tolkar det som att kroppen inte har "kommit igång" för dagen.

Tycker du om att morgonträna? Jag gör det verkligen inte. Känner mig inte riktigt igång förän jag varit uppe i minst fyra timmar, oavsett om jag är pigg eller trött.

Jo då, morgonträning är minst lika skönt som kvällsträning. Jag har mer stresshormoner och sånt ute när jag tränar på kvällen dock, så på ett sätt kan det kännas skönare att träna tidigt.

jwzrd
2005-04-27, 13:52
Jag svettas kopiöst när jag är på gymmet. Min t-shirt brukar ha någon torr fläck här och där...kan säkert få läkarhjälp, men det är inget stort problem för mig...

I´m hot!

Gör som jag, ta med en eller två ombytes-t-shirts att byta med halvvägs genom passet.

Janolov
2005-04-27, 13:55
Gör som jag, ta med en eller två ombytes-t-shirts att byta med halvvägs genom passet.

seriöst...gör du det? blir det inte mycket tvätt?...kanske iofs rätt coolt att komma ut med en ny varje gång man börjar spruta svett...

Fettecke
2005-04-27, 13:55
Det där har jag också funderat över. JAg svettas mycket och lätt när jag anstränger mig; men mornarna är science fiction. Jag är svettig 5 meter efter att jag lämnat lägenheten påväg till tåget.

min gamla musiklärare va duktig på det också, gick 20 trappteg så va han drypande i svett, han vägde 100kg+ fett =D... känner du igen dig ?*visslar oskyldigt* =D

Iaf, ontopic nu... ingen kropp är ju den andra lik, så det är ju fullt normalt att vissa svettas som en vattenkran, medans andra inte gör det, jag svettas inte direkt så mkt, Endast under benpass... förstår inte varför. men då är jag rena forsen alltså... mycket mysko =D

jwzrd
2005-04-27, 13:57
seriöst...gör du det? blir det inte mycket tvätt?...kanske iofs rätt coolt att komma ut med en ny varje gång man börjar spruta svett...

Jo, det går åt en del t-shirts :)

Fettecke
2005-04-27, 14:19
Kan ju vara effektivt att investera i en lite tunnare tränings tröja, nån typ av nät-tyg...

jwzrd
2005-04-27, 14:24
Kan ju vara effektivt att investera i en lite tunnare tränings tröja, nån typ av nät-tyg...

Jag svettas så det rinner även utan tröja. Byter tröja när den börjar kyla.

Bao-Bao
2005-04-27, 15:29
seriöst...gör du det? blir det inte mycket tvätt?...kanske iofs rätt coolt att komma ut med en ny varje gång man börjar spruta svett...

Det blir en himla massa tvätt kan jag intyga. Sköter min o Jwzrds tvätt, typ 100 t-shirts om dan, i runda tal.

jwzrd
2005-04-27, 15:34
Det blir en himla massa tvätt kan jag intyga. Sköter min o Jwzrds tvätt, typ 100 t-shirts om dan, i runda tal.

Skulle inte du åka hem till morsan idag? :D

Bao-Bao
2005-04-27, 15:38
Joo..jag ska, baoa på dig baoe. Fastna lite med tummen i rumpan bara.

Johan_P
2005-04-27, 17:28
Körde benpass idag, svettades som en galning. Ville bara påpeka detta faktum.

:D

mangs
2005-04-28, 15:03
Även jag svettas mer på morgonen men jag har då sett sambandet att jag haft uppförsbacke till jobb på morgonen och nerför på kvällen. Kan det vara så att man med en given belastninsg svettas mer vissa tider på dygnet? Dett är intressant.

Jag har också märkt att jag iom att jag ökat i muskelmassa blivit varmare och svettas mer och mer. På somrarna blir eftersvettningarna efter ett benpass enorma. Kan hålla på och svettas i timmar.

jwzrd
2005-04-28, 15:16
Även jag svettas mer på morgonen men jag har då sett sambandet att jag haft uppförsbacke till jobb på morgonen och nerför på kvällen. Kan det vara så att man med en given belastninsg svettas mer vissa tider på dygnet? Dett är intressant.

Jag har också märkt att jag iom att jag ökat i muskelmassa blivit varmare och svettas mer och mer. På somrarna blir eftersvettningarna efter ett benpass enorma. Kan hålla på och svettas i timmar.

På sommaren slutar jag aldrig att svettas när temperaturen är över 25 grader typ. (Jag har nedförsbacke till tåget på morgonen) *rolleyes*

JAM
2005-04-28, 19:47
Även jag svettas mer på morgonen men jag har då sett sambandet att jag haft uppförsbacke till jobb på morgonen och nerför på kvällen. Kan det vara så att man med en given belastninsg svettas mer vissa tider på dygnet? Dett är intressant.Ja, det är mycket intressant. Min åsikt är att maskineriet inte riktigt kommit igång och att det under startsträckan är tyngre att driva det.. :DJag har också märkt att jag iom att jag ökat i muskelmassa blivit varmare och svettas mer och mer. På somrarna blir eftersvettningarna efter ett benpass enorma. Kan hålla på och svettas i timmar.Ja, inte för att jag anser mig ha så mycket av den varan, men nog märker jag skillnad alltid. Jag minns inte att jag överhuvudtaget tänkt på svettningarna innan. Varför blir man varmare när man får mer muskelmassa (om det nu är så)?