handdator

Visa fullständig version : Orsak till ingen viktnedgång?


Proteus
2005-04-24, 13:00
Ålder: 22 (fyllde 16:e april ;))
Längd: 186cm
Vikt: 87kg
Bf: 17-20%

Bakgrund: Bulkade mellan november och mars eller något, låg på 3500+ kcal/dag...
Gick från 76kg till 88kg under den perioden, sen bestämde jag mig för att deffa då mätningar sa att jag låg runt 17-20% bf. Har nu deffat i x antal veckor, började med att dra ner på matintaget en aning, mestadels från kolhydrater... inget hände, låg på samma vikt... så de senaste veckorna har jag dragit ner ännu mera, enligt uppladdningen så behöver jag ungefär 2500 kcal för att behålla vikt, och enligt hälsovakten har jag ätit strax under 2000 kcal... men ändå ingen viktnedgång, jag gick ju ner i vikt på 2500 kcal förra sommaren (vid en vikt på 83kg, till 76kg), då jag inte ens styrketränade och hade supit och ätit pizza friskt under några månader.. Vad kan det bero på?

Ungefärligt matschema:

Frukost:
200mg ALA
Ett par dl lättfil och 70g fiberhavregryn
3dl lättmjölk och 28g vassle
1g omega 3

Lunch:
200mg ALA
75g pasta
200g nötfärs
1g omega 3

Middag:
200mg ALA


150g tonfisk med lite passerade tomater och massa svartpeppar o oregano
50g saltade jordnötter
1g omega 3

Kvällsmål:
250g lättkesella
3-4dl lättyoghurt

På träningsdagar så sker träning mellan lunch och middag, och där tillkommer en drink med 40g protein och 45-60g dextro, samt att jordnötterna byts ut mot 5dl lättmjölk och 2 sportbrödsskivor.

Jag går morgonpromenader i stort sett varje dag, på ~1h i rask fart, styrketränar 3 ggr/vecka, försöker hålla det tungt och lågvolymigt.

Först var jag inte så orolig över den uteblivna viktnedgången eftersom jag haft ett uppehåll på 3-4 veckor över jul, samt ett uppehåll på 4 veckor i feb-mars pga att jag misstänkte överträning, därav kanske jag lade på mig de muskler jag tappat samtidigt som jag tappade lite fett. Men jag kan ju inte fortsätta lägga på mej muskler samtidigt som jag tappar fett.

Uh, vad jag skriver, hursomhelst, jag fortsätter, nån kanske orkar läsa vidare!
Gjorde en BIA-mätning några veckor in i bulken i november, den sa att jag hade 16% bf på en vikt av 80kg... När jag sedan gjorde en till mätning i slutet av februari så visade den på 17,2% bf på 90kg, men att viktökningen inte hade skett i muskler, utan jag hade tappat 2kg muskler, och resten av kroppen (organ, osv, dvs inte muskler eller fett) hade ökat med över 9kg!?!?! Visst, jag såg ut som en gravid kvinna, men 9kg? från 16,6kg till 26,7kg? Trodde inte på det, inte heller snubben på gymmet, så jag gjorde 2 till, med en vecka emellan, efter första veckan, så hade jag tappat 2kg fett, och ökat 2kg vatten, tills nästa vecka hade jag ökat 2kg fett igen, och tappat 2kg vatten, samt att musklerna fortsatte att gå neråt, det var då jag tog ett 4 veckors uppehåll...

Jag har och har haft ulcerös kolit sen i högstadiet, vilket kan ha å göra med att min kropp kanske har mera lust att hålla kvar fettet, men hursomhelst borde jag gå ner i vikt!

Nu ska jag sluta skriva, nån som orkat läsa sig igenom? Och har några synpunkter?

Edit: Hamnade fel, nån snäll moderator kanske kan flytta den till deffforumdelen? :D

Fredrik_
2005-04-25, 10:35
Att äta 2000 kcal med din längd och vikt, speciellt om du tränar också tycker jag låter väldigt lite. Det är mycket mindre än vad jag äter och jag är bra mycket mindre än vad du är. Du skriver inte hur du tränar men det kan säkert ha med för lite mat att göra. I alla fall för mig så stannar jag av i viktnedgången väldigt snabbt om jag stoppar i mig för lite.. känns konstigt, men så är det. Öka på cardiomängden och kläm i dig mer mat så lossnar det säkert. Sen tycker jag det är lite att äta 4 mål mat om dagen bara.. in med minst två mellanmål till för att hålla igång kroppen.

Kan ingenting om din sjukdom dock.. fråga din läkare om det kan inverka.. borde ju gå att få reda på ganska lätt.