handdator

Visa fullständig version : Teorin stämmer inte?


chopper
2005-04-24, 12:35
Har läst att man ungefär förbrukar lika mycket energi om man går en sträcka eller om man springer en sträcka, alltså om sträckan är exakt lika lång.

Alltså förbrukar ett intensivt löppass på 5 km lika mycket som en promenad på 5 km? Man får dra bort lite för efterförbränningen som är högre i löppasset antar jag.

Hursomhelst, jag ville kolla om detta stämmer så jag gick in på caloriesperhour.com och ställde in mina variabler och valde "Walking 8 km/h" och sen 30 min. Det förbrukade 296 kcal. Sen tog jag "Walking 4 km/h" och 60 min och det förbrukade 222 kcal. Alltså en skillnad på 70 kcal även fast sträckan är exakt lika lång, nämligen 4 km.

Stämmer detta? Alltså att när man säger att det i princip förbrukar lika mycket så är det en differans på 70 kcal vi pratar om? Eller har caloriesperhour.com fel?

sunkan
2005-04-24, 12:37
om du ska vara exakt så måste du ju räkna med luftmotståndet också. och då blir formlerna inte å leka med

Frazze
2005-04-24, 12:37
Men det är väl ganska orimligt att det går åt lika mycket energi att ta sig fram 2 km med hög intesitet som med låg?

King Grub
2005-04-24, 12:42
Men det är väl ganska orimligt att det går åt lika mycket energi att ta sig fram 2 km med hög intesitet som med låg?

Nej, det tar ju så mycket längre tid att gå sträckan än att springa den.

Hursomhelst är löpning mer energikrävande. När man går har man alltid en fot i marken, men inte när man springer. Bara detta kräver mer energi än att bara gå.