handdator

Visa fullständig version : Pulver/mat första mål efter träning?


Spannmål
2005-04-23, 18:40
Har för mig att Grub nämnt att måltiderna närmast efter passet - efter drinken - bör bestå av snabba kolhydrater och protein, men i matform. Stämmer detta? Eller är det snabba kolhydrater från mat tillsammans med pulverprotein som är optimalt? Eller rentav snabba kolhydrater och långsamt protein, allt i matform?

King Grub
2005-04-23, 18:42
Jag tror det spelar mindre roll vilken proteinkälla du väljer, så länge den är fullvärdig. Du kan använda vassle om du vill och tycker det är smidigt.

Kolhydratmässigt är det däremot nog viktigare att du inte lägger så stor del av energiintaget på näringstomma sockerarter eller glukospolymerer, utan väljer något som ger näring också.

Spannmål
2005-04-23, 19:34
Det låter väldigt vettigt!

Men kolhydraterna bör fortfarande vara av modell snabbare? Exempelvis borde potatismos vara ett ganska bra alternativ, då det ger snabb energi och en del näring?

WHITEFOLKS
2005-04-23, 19:35
potatismos, ris, russin osv. :)

King Grub
2005-04-23, 19:41
Ris, potatis, bröd, flingor, banan, osv - alla fungerar fint. Det behöver inte vara druvsockersnabba kolhydrater; när du fått igång "insulinpumpen" med drinken krävs det inte lika högt insulinindex eller samma mängder kolhydrat för att hålla igång den tillräckligt för att aminosyrorna skall kunna utnyttja den. Två timmar eller så efter passet blir muskelcellerna insulinresistanta, och då drar du ner på kolhydratintaget, kanske t o m så mycket att proteindelen i målen är större än kolhydratdelen. Om du valt att fortsätta med små, regelbundna mål så länge, vill säga.

Rataxes
2005-04-23, 20:03
Kan det vara negativt att äta för mycket i samband med och efter träning? Som det är nu uppgår det jag äter timmarna efter träning + före/under/efterträningsdrinken till ungefär 2500 kcal, kanske 500 g kolisar, 100 g protein och 10 g fett fördelat på 4-5 måltider. Antagligen skulle jag klara mig fint med mindre mängder mat till träningen, men finns det någon anledning att skära ned på mängderna om man inte tycker att det blir med problem med att resterande energi sprids ut för tunt över resten av dagens mål?

King Grub
2005-04-23, 20:05
Kan det vara negativt att äta för mycket i samband med och efter träning? Som det är nu uppgår det jag äter timmarna efter träning + före/under/efterträningsdrinken till ungefär 2500 kcal, kanske 500 g kolisar, 100 g protein och 10 g fett fördelat på 4-5 måltider. Antagligen skulle jag klara mig fint med mindre mängder mat till träningen, men finns det någon anledning att skära ned på mängderna om man inte tycker att det blir med problem med att resterande energi sprids ut för tunt över resten av dagens mål?

Det skall vara att musklerna blir insulinresistenta då. Det finns heller ingen chans att du tömt musklerna på 500 gram kolhydrat under ett normalt gympass. Ett visst kolhydratplus i efterträningsmålen jämfört med vad man förbrukat under träningen är bara positivt, men 2000 kcal vet jag inte om det finns något behov av.