handdator

Visa fullständig version : Tips på talböcker?


Hades
2005-04-23, 15:21
Hej, Bullen. Jag har ett problem. Jag har flyttat till en stad långt ifrån mina gamla vänner. Cirka 85 mil. Nu saknar jag dem så fruktansvärt, det gör liksom ont i själen. Jag har därför bestämt mig för att hälsa på dem. Denna resa kommer att genomföras med hjälp av en Toyota Corolla från 1985, modell skramlig. Min fråga är således: Har ni några tips på bra talböcker som är värda att skaffa och lägga in på mp3-spelaren inför resan?

Ps. Det är inte killen i brevet som har lackerat bilen.

King Grub
2005-04-23, 15:23
George R R Martin's A Song of Ice and Fire: A Game of Thrones, A Clash of Kings och A Storm of Swords. Unabridged. :bow:

Baan
2005-04-23, 15:48
George R R Martin's A Song of Ice and Fire: A Game of Thrones, A Clash of Kings och A Storm of Swords. Unabridged. :bow:

jo fifan. riktigt bra. han tar dock sin tid att fixa uppföljaren, enligt sidan:

"I said that I hoped to have the book done by the end of the year. Famous last words. No, it's not done, though I am getting closer. I have more than thirteen hundred pages in final draft form and another hundred or so in roughs or fragments, but there are still some chapters yet to write. I'm telling myself that I'm on the home stretch. As soon as FEAST as done, I will announce it here.


—George R.R. Martin, January 17, 2005"

tror den är cirka ett år försedan om man går efter första "kan hända att jag blir klar"- datumet.

King Grub
2005-04-23, 15:58
Ja, risken är väl att Martin dör av ålder innan han hinner skriva färdigt serien, om varje bok skall ta lika lång tid som Feast.

acke_t
2005-04-23, 16:28
Har deffat två månader nu, 5 morgonpromenader i veckan, det blir ett par talböcker :)
Mina tips:

Hermann Hesse - Stäppvargen
Stephen Hawking - The Universe in a nutshell, a brief history of time.
håkan nesser - kim novak badade aldrig i genesarets sjö
torbjörn flygt - underdog
Frans G Bengtsson - Röde orm

Hades
2005-04-23, 16:36
Tack Grub och acke. Ska undersökas.

Edit: Hittade nya testamentet i mp3-format. Det kanske kan vara något? :D

hasse36
2005-04-23, 16:44
håkan nesser - kim novak badade aldrig i genesarets sjö
torbjörn flygt - underdog
Instämmer vad gäller dessa två och lägger till:

Gellert Tamas - Lasermannen
Peter Englund - Tystnadens Historia
Dennis Lehane - Patient 67
John Grisham - Domarens brev
Jan Guillou - Arvet efter Arn
Karin Fossum - Älskade Poona
Fritjof Nilsson Piraten - Bock i örtagård

Och så kan jag väl lägga till Nessers "och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla". Den når inte upp till "Kim Novak..." men Nessers uppläsning är suverän

perarvid
2005-04-23, 17:59
http://hem.bredband.net/b253255/talbok.txt

Håll till godo.

Edit: Jag har själv lyssnat igenom följande böcker på den listan:

Dan Brown - Änglar & Demoner
Anders Hellberg - Ubåt 137
Paulo Coelho - Alkemisten
Richard Fuchs - Visst Är Det Härligt Att Vara Svensk
Samtliga böcker av Jan Guillou

Kan rekommendera samtliga. Just nu sysslar jag med Arto Paasilinna - Kollektivt Självmord och den artar sig bra. :)

Edit igen: La till några fler titlar som jag hade glömt bort.

Baan
2005-04-23, 18:10
Ja, risken är väl att Martin dör av ålder innan han hinner skriva färdigt serien, om varje bok skall ta lika lång tid som Feast.

tror ärligt talat att han inte vill skriva någon fortsättnign på dom, eller vill och vill, kanske för svårt? han har haft massa andra projekt på g under tiden, samt fått några gamla verk publicerade, möjligt att orken/lusten att skriva just den serien har försvunnit. Det är rätt självklart, men säger det ändå, måste vara jobbigt hålla koll på karaktärerna och försöka behålla deras personligheter, så man inte faller i fällan att många karaktärer är rätt lika varann o så :) (olika sidor av en själv tror jag man nämner i sammanhanget)

King Grub
2005-04-23, 18:16
tror ärligt talat att han inte vill skriva någon fortsättnign på dom, eller vill och vill, kanske för svårt? han har haft massa andra projekt på g under tiden, samt fått några gamla verk publicerade, möjligt att orken/lusten att skriva just den serien har försvunnit. Det är rätt självklart, men säger det ändå, måste vara jobbigt hålla koll på karaktärerna och försöka behålla deras personligheter, så man inte faller i fällan att många karaktärer är rätt lika varann o så :) (olika sidor av en själv tror jag man nämner i sammanhanget)

Nej, inte alls, han skriver för fullt. Jag har själv varit i kontakt med honom. Däremot kände han sig tvungen att skrota en mängd kapitel då han inte var nöjd med dom. Dessutom var det tänkt att Feast från början skulle hoppa fram ett antal år i handlingen, men Martin insåg, att det inte fungerade, utan beslöt sig för att berätta hela historien.

Nästa del skall heta A Dance with Dragons och den avslutande delens titel är tills vidare tänkt att bli The Winds of Winter.

Baan
2005-04-23, 18:22
hm har du snackat med honom så :)

angående antalet böcker, hade för mig att han skrev på hemsidan att det var rätt oklart, som du säger blir det fem som planerat, men han skrev också något om att det är möjlgit att serien blir längre. Möjligt dock att han slutar i tid tilll skilnad från vissa andra författare *host* jordan *host*

King Grub
2005-04-23, 18:24
som du säger blir det fem som planerat, men han skrev också något om att det är möjlgit att serien blir längre.


Nej, jag säger att det troligen blir sex delar. Efter Feast (bok 4), så kommer Dance (bok 5) och Winds (bok 6). Han sade även att det inte är omöjligt att bok 6 blir så fet att förlaget får dela upp den i två, om han skall kunna klämma in allt han har planerat.

kalle_banan
2005-04-23, 18:26
http://www.bswa.org/audio/audio_search_author.php?searchterm=Brahmavamso
det ultimata, en timma/fil, ca 15Mb/fil. oslagbart, man får ett o annat att tänka på.
jag rekomenderar typ alla.

Hades
2005-04-23, 20:30
Tack alla. Nu har jag nog tillräckligt för att klara färden utan att somna.

skeletron
2005-04-23, 20:46
Finns den som talbok? ;)

George R R Martin's A Song of Ice and Fire: A Game of Thrones, A Clash of Kings och A Storm of Swords. Unabridged. :bow:

King Grub
2005-04-23, 20:51
Finns den som talbok? ;)

Annars hade jag väl inte postat tipset i en tråd om talböcker?

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0739308688/104-2554762-6447902?v=glance

^^^ Första boken.

tristan
2005-04-23, 20:56
JAg vill rekommendera Torgny Lindgrens "Berättelserna" det är några olika berättelser upplästa av författaren själv. Riktigt bra och roligt på ett mycket fint sätt :thumbup: ALLA MÅSTE LYSSNA!

skeletron
2005-04-23, 20:57
Hade jag inte en aning om... haha!

Annars hade jag väl inte postat tipset i en tråd om talböcker?

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0739308688/104-2554762-6447902?v=glance

^^^ Första boken.

Baan
2005-04-23, 21:04
Nej, jag säger att det troligen blir sex delar. Efter Feast (bok 4), så kommer Dance (bok 5) och Winds (bok 6). Han sade även att det inte är omöjligt att bok 6 blir så fet att förlaget får dela upp den i två, om han skall kunna klämma in allt han har planerat.

ja just det, det blir ju 3+3 = 5 ;) nä men får alltid för mig att det vart två böcker hittills; har läst böckerna både på svenska och engelska samt olika utgåvor, dom svenska utgåvorna är vad jag kommer ihåg orginalböckerna delade på mitten så att det blivit tunnare böcker istället, så det har blivit lite rörigt i min uppfattning om vilka böcker som kommit ut å så :) Får nog läsa om de tre som kommit ut sen när fyran kommer så jag har koll på detaljerna, glömt bort en del fastän jag läst om serien två gånger.

edit: nu när vi ändå snackar om boken så undrar jag varför du just nämnde den? eller med andra ord vad är det som du gillar med serien?

Personligen gillar jag att det är lite skitig och ful fantasy, lite mer verklighetstroget på något sätt. Sen att karaktärer dör som man i vanliga fall förväntar sig vara odödliga, t ex Ned, Robb och säkert andra jag glömmt nu (inte säker på om jag fått namnen rätt här..) är också något jag gillar, först var det ganska hmm irriterande och surt men sen kom jag över det där :)
Tyckte om slutet på sista boken när han Sandor (?) eller vad han hette dör.. stark scen så att säga

hasse36
2005-04-23, 21:11
Lite OT men relevant.

Talböcker är ofta sunkiga inläsningar för synskadade. Själv brukar jag säga hörbok om det jag tror trådskaparen avser. Men det är jag det...

Om det står "Inläsare är: Nomen Nescio" så är det en talbok.
Om det står "Uppläsare är: Nomen Nescio" så är det en hörbok.

Ljudbok är samlingsnamnet på olika format av inlästa böcker såsom ljudböcker på CD, ljudböcker på kassett eller ljudböcker i Mp3-format.
Ljudbok är till skillnad från talbok en kommersiell produkt som säljs av bokklubbar, i bokhandeln och på internet.

Källa: http://www.talandebocker.se/

Papi
2005-04-23, 23:09
George Martin är den bästa fantasyförfattaren någonsin enligt mig!
Jag kollar hans hemsida varje dag, som en besatt, för att se om han blir klar med Feast nån gång... *screwy*
Fjärde boken verkar bli lika fet som den tredje. Han borde nog ta och rensa lite till bland alla sina karaktärer, så att det inte är så många kvar att skriva om.
Baan, förresten, du borde nog inte skriva såna spoilers utan varning. Taskigt om nån råkar läsa, som inte vill veta.

Kan rekommedera de av Stephen Kings talböcker som han själv läst in. Han har en jäkligt bra berättarröst!
Lyssnade på On Writing för ett tag sen. Riktigt bra! Fast den är ju inte skönlitteratur. Handlar om hans liv, författarskap och tips på hur man skriver böcker. Är man inte intresserad av sånt, så ska man nog låta bli den.

Dumleman
2005-04-23, 23:20
Personligen skulle jag aldrig lyssna på en talbok när jag kör bil, bättre sömnpiller får man leta efter :).

Dipshit
2005-04-23, 23:29
hähä.. hittade en spanskalektion en gång..
lärt mig lite faktiskt, när jag känner efter...

no es possible para me asi ahora!
una cerveza, por favor.. *rolleyes*

så mitt tips: lär er lite språk!

perarvid
2005-04-23, 23:53
Personligen skulle jag aldrig lyssna på en talbok när jag kör bil, bättre sömnpiller får man leta efter :).

För mig är det precis tvärtom. Du har nog testat fel böcker.

Hades
2005-04-23, 23:54
Föreslår att man slutar diskutera handling och utgivandet av böcker i den här tråden.

AcidSleeper
2005-04-24, 08:24
Lite tips:

- Alla Agatha Christie böcker
- Edgar Allan Poe - Raven
- Fredrik Lindström - Vad gör alla superokända människor hela dagen
- Jules Verne - En världsomsegling under havet
- Jules Verne - Jorden runt på 80 dagar
- Liza Marklund - Asyl
- Stephen King - Om en Buick 8
- Sun Tzu - The Art Of War (inte lyssnat på denna ännu!)

Yankeee
2005-04-24, 08:45
Göran Hägg - Praktisk retorik tyckte jag var ganska intressant.