handdator

Visa fullständig version : lönnmord?


hobbitar
2005-04-23, 10:20
Vad är det för skillnad på lönnmord och mord?

axlpxl
2005-04-23, 10:24
# Lönnmörda - att mörda någon i tysthet
# Lönn - hemlig
Utförs av en lönnmördare.
Skaffa dig en susning va? :P

TCOG
2005-04-23, 10:24
www.google.com

sunkan
2005-04-23, 10:24
Vad är det för skillnad på lönnmord och mord?

Lönnmörda - att mörda någon i tysthet

Mord är ett brott som innebär att man tar livet av en annan människa

edit: för seeeeg

axlpxl
2005-04-23, 10:24
MOhaha, jag var snabbast!

sunkan
2005-04-23, 10:28
MOhaha, jag var snabbast!

men hade ju bara förklaring på det ena ordet också :cool:

axlpxl
2005-04-23, 10:29
Tänkte att han visste vad mord var, men ville veta vad skillnaden på ett lönnmord och mord var :) Men jag kunde ägt er lite mer om jag hade skärpt mig ja :(

hasse36
2005-04-23, 10:42
Ja, ni är snabba men ni har inte besvarat frågan.

Jag tror att lönnmord skall användas i militära sammanhang. Att lönnmörda är helt enkelt att mörda någon utan vittnen, inte döda i öppen strid.

rolf
2005-04-23, 11:07
enklare på engelska.

lönnmörda = assasinate
mörda = murder, kill

:)

AnimalGen
2005-04-23, 17:18
Lönnmord= fått betalt för att begå ett mord.

Rockhard
2005-04-23, 17:34
Lönnmord är när man hugger ner ett speciell träd

Mikael
2005-04-23, 17:34
Mord är ett brott som innebär att man tar livet av en annan människa


Ett mord planerar man. I annat fall är det dråp. Eller har jag fått det om bakfoten?

Timme
2005-04-23, 17:42
Nej det har du inte fått ombakfoten. Det stämmer mord är planerat medans dråp inte är det.

Jarod
2005-04-23, 20:11
Timme - din avatar är fan den bästa jag sett någonsin!! *thumbs up*

tossefar
2005-04-23, 20:22
Lönnmord= fått betalt för att begå ett mord.
Nej, inte ens lite rätt.

Skamlöst saxat från susning:
"Lönnmord substantiv, mord förövat i hemlighet. Till exempel ur bakhåll eller dylikt. Utförs av lönnmördare. En av de mest kända grupperna av lönnmördare var assasinerna.

* Lönnmörda - att mörda någon i tysthet
* Lönn - hemlig
"

NINJOR VAR LÖNNMÖRDARE!!!!111one

dantheman
2005-04-23, 20:44
Nej det har du inte fått ombakfoten. Det stämmer mord är planerat medans dråp inte är det.

Fel. Förr gjordes en gränsdragning mellan mord och dråp utefter om gärningen skett med berått mod eller av hastigt mod. Enligt nuvarande lagstiftning skall det vid bedömningen av huruvida ett mord egentligen är ett dråp tas hänsyn till samtliga omständigheter som får gärningen att framstå som mindre grov.

hasse36
2005-04-23, 20:45
Nej det har du inte fått ombakfoten. Det stämmer mord är planerat medans dråp inte är det.Bullshit!


Dråp är ett mord som på grund av omständigheterna anses mindre grovt. Ett exempel kan vara att någon av barmhärtighet dödar en svårt sjuk. Däremot är det ingen skillnad mellan mord och dråp när det gäller att gärningsmannen måste ha uppsåt att döda.

Källa: http://www.dsv.su.se/~matsw/faktabanken/morddrapvall.htm


Leif GW Persson säger så här:

Fråga: Vad är skillnaden mellan mord och dråp?
Svar: Ja, om vi tar likheterna först är båda fallen att man tagit livet av någon och man har haft för avsikt att göra det. Skillnaden är då att dråp är det ringare brottet och då har man en allmän flytande gränsdragning. Man brukar säga att dråp är sånt som är mindre grovt och vad det är konkret kan variera. Det kan vara mindre övervägt och mer tillfälligt.

Källa:http://efterlyst.tv3.se/index.phtml?action=faq&type=1&start=15

Kwon
2005-04-24, 05:49
NÄNÄNÄ

Det e när man mördar lönn!

Som en lönnfet mördare hackar ner lönnträd! :D

skaparn
2005-04-24, 10:56
Bullshit!


Dråp är ett mord som på grund av omständigheterna anses mindre grovt. Ett exempel kan vara att någon av barmhärtighet dödar en svårt sjuk. Däremot är det ingen skillnad mellan mord och dråp när det gäller att gärningsmannen måste ha uppsåt att döda.

Källa: http://www.dsv.su.se/~matsw/faktabanken/morddrapvall.htm


Leif GW Persson säger så här:

Fråga: Vad är skillnaden mellan mord och dråp?
Svar: Ja, om vi tar likheterna först är båda fallen att man tagit livet av någon och man har haft för avsikt att göra det. Skillnaden är då att dråp är det ringare brottet och då har man en allmän flytande gränsdragning. Man brukar säga att dråp är sånt som är mindre grovt och vad det är konkret kan variera. Det kan vara mindre övervägt och mer tillfälligt.

Källa:http://efterlyst.tv3.se/index.phtml?action=faq&type=1&start=15


Men... då återstår frågan.

Vad är lönndråp?

hasse36
2005-04-24, 12:18
Men... då återstår frågan.

Vad är lönndråp?Det kostar på att hålla fred, gud vet,
med den som tigger mig att jag skall sjunga,
och smickrar mig inför allmänhet,
men mördar mig i lönndom med sin tunga.
Evert Taube: SJUTTONDE BALLADEN

Jag hoppas att denna min tanke inte blir åtalad för misshandel bara för att den slog mig. Den ville nog bara göra mig uppmärksam på att Gula Sidorna även finns i pappersupplaga.

Tolkia
2005-04-24, 14:09
Som en parentes kanske skall påpekas att "lönnnmord" och "lönndråp" bara är (mer eller mindre väl) beskrivande beteckningar på handlingar utan någon rättslig betydelse (i alla fall numera; skulle inte förvåna mig om de kan återfinnas i de gamla landskapslagarna eller något, men det har ju hänt ett och annat med bårde språket och rättsskipningen sedan dess). Lagens skillnad mellan mord och dråp har alltså ingen betydelse för skillnaden mellan lönnmord och mord/lönndråp och dråp.

dantheman
2005-04-24, 16:18
Som en parentes kanske skall påpekas att "lönnnmord" och "lönndråp" bara är (mer eller mindre väl) beskrivande beteckningar på handlingar utan någon rättslig betydelse (i alla fall numera; skulle inte förvåna mig om de kan återfinnas i de gamla landskapslagarna eller något, men det har ju hänt ett och annat med bårde språket och rättsskipningen sedan dess). Lagens skillnad mellan mord och dråp har alltså ingen betydelse för skillnaden mellan lönnmord och mord/lönndråp och dråp.

Det kan faktiskt ha en viss betydelse. En omständighet värd att beakta vid gränsdragningen mellan mord och dråp är om dödandet är av särskilt farlig art. Det man härvid menar är att gärningen är farligt ur samhällelig synpunkt och det har anförts från bl.a. straffrättskommitén att det är en försvårande omständighet om dödandet skett på ett sätt som i allmänhet är svårt att upptäcka, vilket ju osökt för tankarna till denna diskussion om s.k. lönnmord.