handdator

Visa fullständig version : orkar man träna?


påven
2005-04-23, 04:43
Gick av mitt nattpass kl 6 i fredags, sov till 13tiden. Började nästa pass kl2 på lördagnatt och ska jobba till 13:30. Kommer jag orka träna efter jobbet eller är det bättre att åka hem o sova? Jag måste ju iaf vara vaken 3-4 timmar efter träningen för att få i mig lite mat.

Optiomalt eller inte?

King Grub
2005-04-23, 05:18
Lyssna på kroppen. Du måste inte sova perfekt varje dygn för att kunna träna. Kroppen är gjord för fysiskt arbete utan perfekta förutsättningar från alla håll. Du måste inte hålla dig vaken när du tränat heller.

Gör så här: :bpump: :eating: :sleep:

I den ordningen.

Eller hoppa ett pass, om kroppen säger det.

Lillgrabben
2005-04-23, 05:49
Jag är benägen att hålla med Kung Gruber!


Jag själv jobbar rullande 3-skift & brukar träna före jag jobbar nattskift. För mig så känns det lite segare än vanligt & det härleder jag till bristen på mat & rubbningen av dyngsrytmen.

Känner du dig segare än vanligt så kör du lite lättare / mindre mängd än vad du skulle ha gjort i andra OPTIMALA fall.

Det torde iallafall vara bättre att träna än att spola passet, detta under förutsättning att du inte är totalt under isen vad gäller trötthet.


MVH :)

påven
2005-04-23, 05:55
så det räcker alltså att få i sig en gainer och sen ett mål mat hemma innan man lägger sig? Behöver jag inte äta mera för att minimera muskelnedbrytningen?

King Grub
2005-04-23, 06:11
Muskelnedbrytningen vänds till anabolism direkt med efterträningsdrinken.

Den första dosen protein+kolhydrat minskar inte gensvaret på en motsvarande dos 1 eller 3 h senare, så visst är det bättre att fylla på regelbunden, men inte om det innebär sömnbrist.

Det är klart du inte fyller på med aminosyror lika väl om du hoppar i säng sedan, men någon muskelnedbrytning är det inte frågan om.

Frågan är snarare, vilket har påverkan på anabolism/katabolism: sömn när kroppen behöver den, eller tvinga den att vara uppe?

Lillgrabben
2005-04-23, 06:12
så det räcker alltså att få i sig en gainer och sen ett mål mat hemma innan man lägger sig? Behöver jag inte äta mera för att minimera muskelnedbrytningen?


"Räcker & räcker"....

Jag skulle vilja påstå att det är bättre att iallafall träna & äta lite mindre noga än vad du vanligen gör (än att inte träna alls med motiveringen att du inte hinner äta lika mkt som vanligt)! :)



MVH

Popeye
2005-04-23, 10:02
Det viktigaste är kontinuerlig träning och en god kosthållning.
Om du äter bra i övrigt så blir det inte så extremviktigt vad du stoppar i dig efter passen.
Lite kolisar och protte brukar räcka långt. Protein, gainers, druvsocker, malodextrin... det är ju bara mat i pulverform.