handdator

Visa fullständig version : kolhydrater på morgonen.


Slartibartfast
2005-04-22, 22:12
Hur mycket kolisar måste man få i sig till frukost för att svälten ska avbrytas?

Jag deffar.

WHITEFOLKS
2005-04-22, 22:23
jag tror inte det handlar om några större mängder för att avbryta svälten. så fort du får i dig nåt så borde det ju avbryta det hela sen är ju frågan för hur länge :)

Slartibartfast
2005-04-22, 22:29
Ett par mackor, en halvliter mjölk och en prottedrink, med andra ord. :thumbup:

WHITEFOLKS
2005-04-22, 22:30
det lär vara gott nog med marginal :thumbup: kör själv linser till frukost.

LunaSpice
2005-04-23, 07:55
det lär vara gott nog med marginal :thumbup: kör själv linser till frukost.

Ehhhr? Bara?

WHITEFOLKS
2005-04-23, 13:51
linser och vetegroddar är min standardfrukost. några uppenbara problem med det som du ser? :)

Slartibartfast
2005-04-23, 14:07
Är det inte lite lite protein, Whitefolks?

King Grub
2005-04-23, 14:11
Man behöver inte så mycket protein åt gången. 24-timmarsintaget är det som gäller, och att sprida ut det så mycket som möjligt, med en toppning kring träning, så muskelcellerna alltid har tillgång till aminosyror, är nog bäst.

Sverker
2005-04-23, 14:56
linser och vetegroddar är min standardfrukost. några uppenbara problem med det som du ser? :)

Smaken kanske ;)
Vetegroddar är supernyttigt, fullt av nyttigt fett, E-vitaminer ( ja flera olika tokoferoler och inte bara alfa-tokoferol som finns på burk ) och proteinrikt :thumbup:

Har inte kontrollerat det men linser och vetegroddar kan säkert kompletera varandra till fullvärdigt protein.

Slartibartfast
2005-04-23, 15:02
Så allt snack om att frukosten ska vara dagens största mål är bara *bs* ?

King Grub
2005-04-23, 15:05
Glukostoleransen är som störst på morgon/förmiddag, så att förlägga en lite större del av kolhydratintaget där är ju inte fel. En massa protein lär dock inte komma till någon större rätt bara för att det är morgon.

WHITEFOLKS
2005-04-23, 15:58
Smaken kanske ;)
Vetegroddar är supernyttigt, fullt av nyttigt fett, E-vitaminer ( ja flera olika tokoferoler och inte bara alfa-tokoferol som finns på burk ) och proteinrikt :thumbup:

Har inte kontrollerat det men linser och vetegroddar kan säkert kompletera varandra till fullvärdigt protein.

jag är inte så kinkig med smaken, det funkar :) brukar bli 13g protein från linserna och ungefär 5g från groddarna. skulle väl egentligen behöva mer groddar tror jag men nån måtta får det va, borde ju bli minst 10g jättefullvärdiga proteiner och det räcker nog, tränar oftast en timme efter det ändå så sen blir det ju påfyllning av både mer kolhydrater och protein :)

Sverker
2005-04-23, 16:33
... brukar bli 13g protein från linserna och ungefär 5g från groddarna. skulle väl egentligen behöva mer groddar tror jag men nån måtta får det va, borde ju bli minst 10g jättefullvärdiga proteiner...

Vet inte varför jag gjorde det men jag blev så nyfiken på aminosyrasammansättningen på vetegroddar att jag var TVUNGEN att kontrollera hur de såg ut :D

Jag trodde i min enfald att proteinkvaliten skulle vara hög i vetegroddar eftersom det är där det finns alla de enzymer ( protein ) som skall bilda den nya veteplantan. Enzymer brukar hålla hög proteinkvalite.

Nu är det inte så med vetegroddar :( . Aminosyrasammansättningen är mycket lik den som gäller för vetemjöl. Lite högre halt av svavelaminosyrorna men annars mycket likt vetemjölet.

WHITEFOLKS
2005-04-23, 16:37
kompletteringen mellan linser och groddar ligger väl iaf åt "rätt håll" så att jag inte spär på problemet? :) kollade upp det förrut men vet inte om jag räknade rätt.

chopper
2005-04-23, 17:06
Man behöver inte så mycket protein åt gången. 24-timmarsintaget är det som gäller, och att sprida ut det så mycket som möjligt, med en toppning kring träning, så muskelcellerna alltid har tillgång till aminosyror, är nog bäst.

Vad är lagom per varje måltid? Jag äter 150-160 g protein om dagen, är det enklast då att bara dela det i antal måltider som oftast är 5-6 st?

Alltså mellan 25-30 g protein per måltid. Är det träningsdag så förlägger man som sagt en större del efter träning.

Kan man göra så med kolhydraterna och fettet också? Ta sitt dagliga intag och dela i 5-6 st delar? Förutom kolhydraterna kanske som man kan skippa innan läggdags, förutom 10 g kanske.

LunaSpice
2005-04-25, 09:25
Vad är lagom per varje måltid? Jag äter 150-160 g protein om dagen, är det enklast då att bara dela det i antal måltider som oftast är 5-6 st?

Alltså mellan 25-30 g protein per måltid. Är det träningsdag så förlägger man som sagt en större del efter träning.

Kan man göra så med kolhydraterna och fettet också? Ta sitt dagliga intag och dela i 5-6 st delar? Förutom kolhydraterna kanske som man kan skippa innan läggdags, förutom 10 g kanske.

Det tycker jag låter bra. Lägg lite mer kolhydrater på morgonen och mindre på kvällen. Tvärtom med fettet. Fördela resten jämt över dagen med undantag för träningen (som du beskriver) där du även kan lägga en större mängd kolhydrater.