handdator

Visa fullständig version : Övernaturligt


Diana
2005-04-22, 21:11
Har funderat5 MYCKE på detta på sistens, hade ju en vän dog för ett tag sen och smärtan breddes ju på ytterligare av att ja aldri han "ta farväl" så ungf en vecka efter de hänt drömmde jag en så EXTREMT verklig dröm i vilken jag tog farväl av henne, och vaknade upp storgrinande, TROR NI på att de kan va så att personer som dör kommer tillbaka och tar farväl genom drömmar? Vet ju fler som varit med om det, eller är det bara hjärnans påhitt anser ni?

Hades
2005-04-22, 21:14
TROR NI på att de kan va så att personer som dör kommer tillbaka och tar farväl genom drömmar?
Nej.

Vet ju fler som varit med om det, eller är det bara hjärnans påhitt anser ni?
Ja.

Yankeee
2005-04-22, 21:15
Tråd låst?

AndersHermansson
2005-04-22, 21:20
Spelar det någon roll? Huvudsaken är ju att du sade farväl =)

Diana
2005-04-22, 21:21
Ja de spelar roll , ja kan inte sluta tänka på de :(

RobbeliRobban
2005-04-22, 21:23
Editerat pga rädsla för att bli mobbad av Yankeee

Diana
2005-04-22, 21:49
Robbelirobban>Inte va BLYG nu! :whipped:

Callister
2005-04-22, 21:56
Detta styrker bara min teori om hur mycket sömnstadiet kan göra.. :)

Hjärnan blir öppen för mer funktioner vid sömn, jag tror drömmar kan förklara mer än vad man tror.. :)

Diana
2005-04-22, 22:00
Ja, jag harförmej ja sett nåt program om just hjärnans vilda skapanden av drömmar, men de skumma är att alla ja hört och läst om som drömmt sånt beskriver drömmen som OVANLIT levande och me färger(har för mej att man drömmer svartvitt?) Så ja har fått ett nästintill maniskt intresse för detta! :D

Kungen
2005-04-22, 22:04
TROR NI på att de kan va så att personer som dör kommer tillbaka och tar farväl genom drömmar?

Trodde inte innan, men jag hoppas/tror nu att det är så.
Har råkat ut för samma sak ett antal ggr sedan min far begick självmord för mindre än ett år sedan.

Diana
2005-04-22, 22:08
Usch fan va trisst,, ja jag trodde allti att folk hittade på sånthär förr tills ja råkade ut för det.

mangemani
2005-04-22, 22:09
nej

jwzrd
2005-04-22, 22:16
Har funderat5 MYCKE på detta på sistens, hade ju en vän dog för ett tag sen och smärtan breddes ju på ytterligare av att ja aldri han "ta farväl" så ungf en vecka efter de hänt drömmde jag en så EXTREMT verklig dröm i vilken jag tog farväl av henne, och vaknade upp storgrinande, TROR NI på att de kan va så att personer som dör kommer tillbaka och tar farväl genom drömmar? Vet ju fler som varit med om det, eller är det bara hjärnans påhitt anser ni?

Om du känner så så är det sant. Din kompis själ är ändå "bara" den samlig erfarenheter, minnen och känslor du har kvar; om nu din hjärna samlade dom till en dröm i vilken dom tar adjö så är det väl sant?

AFanatic
2005-04-22, 22:20
Diana: Sett filmen White Noise? Gör det...så får du mer att fundera över.

Diana
2005-04-22, 22:21
Ja det där skulle man ju kunna säga är vetenskapens förklaring, och den låter förnuftig, men ja fundarar på om de finns ett djupare plan me andar och sånt..

Diana
2005-04-22, 22:24
Diana: Sett filmen White Noise? Gör det...så får du mer att fundera över.

Ahh, nepp men har sett reklamen, blir allti barnsligt mörkrädd efter att ha sett sånna filmer :D -blir väl till att sova me lampan tänd i nåra veckor dah :thumbup:

Scratch89
2005-04-22, 22:29
Jag själv har alltid trott på övernaturliga saker. Då inte bara onda andar, utan även goda andar, som kan besöka en utav olika anledningar.
Jag har själv sett och känt av flera olika gestalter i vårt förrförra hus. De bara fanns där, vet dock ej om de var goda eller onda.

Finns många exempel, då både jag o min far "känner av" saker runt omkring oss. När alla låg i sina sängar t.ex o både jag o min far kände av att det kom någon uppför trappen och ställde sig i korridoren utanför.
Samt när vi skulle flytta ifrån ett annat hus så gick från verandan (det var alltså fönster på 2 av fyra väggar runt verandan), så såg jag olika gestalter inne i huset. Vissa tittade på mig som för att ta farväl, vissa brydde sig inte om mig, men de var fortfarande "synliga".

Jag menar allvar, och om någon håller på o fjantar sig kan de dra åt helvete.

ölobrännvin
2005-04-22, 22:31
Det har hänt mej . En kompis som jag kände och älskade dog i en olycka och efter typ ett och ett halvt år så drömde jag att hon låg bredvid mej i sängen och vi kramades, som förr och hon sa att hon hade saknat mej som fan den tiden som hade gått sedan hon dog. Det kändes mycket verkligt och när jag vaknade så kom saknaden tillbaka som om det var häromdagen hon försvann, det var några år sedan. Tyvär inte den förste polaren som dog men kanske den bäste jag någonsin haft, om det var min hjärna eller inte vet jag ej.

Dumleman
2005-04-22, 22:37
Ja, jag harförmej ja sett nåt program om just hjärnans vilda skapanden av drömmar, men de skumma är att alla ja hört och läst om som drömmt sånt beskriver drömmen som OVANLIT levande och me färger(har för mej att man drömmer svartvitt?) Så ja har fått ett nästintill maniskt intresse för detta! :D
Om du minns färger från "drömmen" så kan det ha varit en vaken dröm, en fantasi. Du kan även ha drömt "på riktigt" men då inbillat dig färger utan att tänka på det efter det att du vaknat. Sen hur i hela friden kan man testa om folk drömmer i färger eller inte? :) Det går att påvisa när man börjar drömma och när man slutar drömma men vad drömmen handlade om får man endast ut genom frågor till drömmaren och drömmaren minns sällan allt, eller ens något, av vad denne drömt. Dessutom kan drömmaren inbilla sig saker, eller minnas fel, men frågan är om det egentligen spelar någon roll :).

Hades
2005-04-22, 22:38
Jag menar allvar, och om någon håller på o fjantar sig kan de dra åt helvete.
Off topic: Finns det verkligen ett behov av att be folk dra åt helvete i förhand? Kan du inte vänta med det tills det verkligen finns behov av det?

Diana
2005-04-22, 22:39
scratch89>Ja kanske har en tendens att fjanta mej ibland ja :D men här är ja högst allvarlig! Jag minns att min mormor berättade för mej innan hon dog att de finns folk på min mammans sida som kan se sånt du beskriver och det är verkligen skrämmande lika berättelser din och hennes.

ölobrännvin>Visst känns det precis som en sten lyfts från bröstet efteråt? Ja va helt överlycklig efteråt iaf!

Diana
2005-04-22, 22:42
Om du minns färger från "drömmen" så kan det ha varit en vaken dröm, en fantasi. Du kan även ha drömt "på riktigt" men då inbillat dig färger utan att tänka på det efter det att du vaknat. Sen hur i hela friden kan man testa om folk drömmer i färger eller inte? :) Det går att påvisa när man börjar drömma och när man slutar drömma men vad drömmen handlade om får man endast ut genom frågor till drömmaren och drömmaren minns sällan allt, eller ens något, av vad denne drömt. Dessutom kan drömmaren inbilla sig saker, eller minnas fel, men frågan är om det egentligen spelar någon roll :).

Hmm har ingen aning om hur man testat det, är bara något som jag minns jag hört i nåt forskningsprogram om drömmar, men det kan ju va så att ja minns fel oxå ;) Har aldri hört talas om vakendrömmar, hur vet man när man upplever en sån?

Diana
2005-04-22, 22:44
Off topic: Finns det verkligen ett behov av att be folk dra åt helvete i förhand? Kan du inte vänta med det tills det verkligen finns behov av det?

Heh antar att ja kan förstå honom på ett sätt, vissa i detta forum har ju en tendens att skapa helt störda trådar(ehhrrm mejsjälv inräknat dårå ;) )

Dumleman
2005-04-22, 22:53
men det kan ju va så att ja minns fel oxå
Du minns säkert rätt, jag har också hört att man bara drömmer utan färger. Själv har jag aldrig haft en klara bild från någon dröm, bara abstrakta minnen om vad den innehöll. Jag kan t.ex. inte börja måla en tavla utifrån mina minnen ifrån en dröm, nåja en abstrakt tavla kanske men ingen realistik.

Scratch89
2005-04-22, 22:58
Off topic: Finns det verkligen ett behov av att be folk dra åt helvete i förhand? Kan du inte vänta med det tills det verkligen finns behov av det?
Mjo, iofs, men eftersom folk i tråden redan började fjanta sig om att de inte ville uttrycka sina åsikter med risk för att bli mobbade, så ville jag bara visa att det var allvar.


scratch89>Ja kanske har en tendens att fjanta mej ibland ja men här är ja högst allvarlig! Jag minns att min mormor berättade för mej innan hon dog att de finns folk på min mammans sida som kan se sånt du beskriver och det är verkligen skrämmande lika berättelser din och hennes.
Exakt! Det verkar vara vissa släker som kan känna av det. Jag, farsan, farmor. Alla tre har pratat om det. Läskigt. Det värsta är ju att inte bli trodd. Alla tror att man måste sitta ute i ett stort läskigt hus när det är natt och det åskar för att det ska "spöka", men detta var i ett radhus mitt inne i stan.

Bolio
2005-04-23, 01:19
OH MY FUCKING GOD, är det bara jag som är flummig som fan eller frågade den här tjejen verkligen om det fanns övernaturliga andar i hennes drömmar som hon samlade för att säga hejdå till? Säg att jag bara är flummig.

Jense
2005-04-23, 07:04
finns inga bevis för att det inte skulle va sant. även om jag själv inte tror att din polare skulle glida in i din dröm bara sådär, bättre hon eller han kommer på dagen lixom, välter ett glas eller dinglar kedjor..

fint sätt att säga hej hej godbye på

mmartin
2005-04-23, 07:07
Diana min trådskapande lilla galning.. :thumbup:

Nä men seriöst lär du ju aldrig kunna få ett speciellt trovärdigt svar av någon av oss här, såvida inte grub klipper in ett bevis.

Och med det i huvudet så är det ju en klart skönare mental känsla om du själv anser att han/hon fick ett farväl av dig via drömmen?? tycker du så, så ÄR det så..

Men nu räcker det, ut o gå morgonprommis med dig!! :D

Jense
2005-04-23, 07:08
Diana min trådskapande lilla galning.. :thumbup:

vadå din? gå och lägg dig igen mmmmmmun

Sheogorath
2005-04-23, 10:02
finns inga bevis för att det inte skulle va sant. även om jag själv inte tror att din polare skulle glida in i din dröm bara sådär, bättre hon eller han kommer på dagen lixom, välter ett glas eller dinglar kedjor..

fint sätt att säga hej hej godbye på

Bevisbördan ligger alltid på den som kommer med ett extraordinärt påstående, inte tvärt om.

(nu påstår ju faktiskt Diana ingenting utan har bara en fundering, så det jag skriver riktas mer till det du skrev än till henne)

Hur som helst; det är precis som i en rättsal: ingen ska behöva bevisa att åklagaren har fel, dvs bevisa att de t.ex. inte mördat någon. Det är upp till den som påstår att mord förekommit som måste bevisa det. Precis det samma gäller här: påstår någon andar finns och vill få någon att tro på det, är det upp till dem att bevisa det. Sålänge det inte finns bevis kan vi inte hålla det för sant, precis som vi inte kan kasta någon i fängelse för att de inte lyckats bevisa att de inte mördat någon.

jwzrd
2005-04-23, 10:06
OH MY FUCKING GOD, är det bara jag som är flummig som fan eller frågade den här tjejen verkligen om det fanns övernaturliga andar i hennes drömmar som hon samlade för att säga hejdå till? Säg att jag bara är flummig.

Inser du inte felet du gör nu? Hur kan DU snacka om andar om dom inte finns? Om du nu själv definierar dom som något speciellt som du tycker existerar på något vis, om än bara i sagans värld, varför tror du att andra finns på samma sätt för Diana? Ingen påstår att hennes andar existerar på ett sätt som du kan observera.

Jense
2005-04-23, 10:47
Bevisbördan ligger alltid på den som kommer med ett extraordinärt påstående, inte tvärt om.

(nu påstår ju faktiskt Diana ingenting utan har bara en fundering, så det jag skriver riktas mer till det du skrev än till henne)

Hur som helst; det är precis som i en rättsal: ingen ska behöva bevisa att åklagaren har fel, dvs bevisa att de t.ex. inte mördat någon. Det är upp till den som påstår att mord förekommit som måste bevisa det. Precis det samma gäller här: påstår någon andar finns och vill få någon att tro på det, är det upp till dem att bevisa det. Sålänge det inte finns bevis kan vi inte hålla det för sant, precis som vi inte kan kasta någon i fängelse för att de inte lyckats bevisa att de inte mördat någon.


jag säger att det inte finns bevis på att andar finns. inte heller på att de inte finns.. vända och vrida

Tolkia
2005-04-23, 12:21
OH MY FUCKING GOD, är det bara jag som är flummig som fan eller frågade den här tjejen verkligen om det fanns övernaturliga andar i hennes drömmar som hon samlade för att säga hejdå till? Säg att jag bara är flummig.
Ähm ... inte för att jag vill verka mer än lovligt dryg, men släppte du inte just ett veritabelt stenbrott i glashuset ...? :D

Bolio
2005-04-23, 12:41
Alltså, era psykoser. Jag var flummig. Tvinga mig inte att örfila er.

Diana
2005-04-23, 15:24
Själv har jag aldrig haft en klara bild från någon dröm, bara abstrakta minnen om vad den innehöll. Jag kan t.ex. inte börja måla en tavla utifrån mina minnen ifrån en dröm, nåja en abstrakt tavla kanske men ingen realistik.

Ajuste, det är ju just i det momentet som dom drömmar ja menar skiljer sej från vanliga drömmar, vaknar man upp ur en vanlig dröm minns man ju allt lite suddigt och skulle omöjligen kunna 'måla en bild av den' HELT till skillnad från den sortens dröm ja menar, jag minns den så äckligt klart och färgstark än idag *screwy*

Diana
2005-04-23, 15:27
Exakt! Det verkar vara vissa släker som kan känna av det. Jag, farsan, farmor. Alla tre har pratat om det. Läskigt. Det värsta är ju att inte bli trodd. Alla tror att man måste sitta ute i ett stort läskigt hus när det är natt och det åskar för att det ska "spöka", men detta var i ett radhus mitt inne i stan.

Fan va klockrent! :thumbup:

Diana
2005-04-23, 15:29
OH MY FUCKING GOD, är det bara jag som är flummig som fan eller frågade den här tjejen verkligen om det fanns övernaturliga andar i hennes drömmar som hon samlade för att säga hejdå till? Säg att jag bara är flummig.

Nu vet ja inte om du är full eller vad när du skrev detta :D men jag resonerade precis lika trångsynt som dej(no offence ;) ) innan jag råkade ut för det.

Diana
2005-04-23, 15:33
Diana min trådskapande lilla galning.. :thumbup:

Nä men seriöst lär du ju aldrig kunna få ett speciellt trovärdigt svar av någon av oss här, såvida inte grub klipper in ett bevis.

Och med det i huvudet så är det ju en klart skönare mental känsla om du själv anser att han/hon fick ett farväl av dig via drömmen?? tycker du så, så ÄR det så..

Men nu räcker det, ut o gå morgonprommis med dig!! :D

Hehehe :D

Men grejjen är ju att ja vill veta ifall fler råkat ut för sånt?, de styrker ju min tro ytterligare isåfall och det är alltid välkommet!

Javisst skulle de sitta fint om grub kunnde klippa in nån av sina infamous forskningsrapporter :thumbup:

Diana
2005-04-23, 15:36
, bättre hon eller han kommer på dagen lixom, välter ett glas eller dinglar kedjor..

fint sätt att säga hej hej godbye på

Haha jo de skulle väl va ännu bättre antar jag..

Baan
2005-04-23, 15:41
hjärnans påhitt skulle jag säga.. om man nu skulle hålla sig till världsliga förklaringar... för andliga, konsultera med en präst eller motsvarande :)
Nej men man drömmer väl om det man tänker på mycket, om du nu gick och tänkte mycket på personen i fråga så är det inte alls konstigt att det även följde med in i drömmarna. Vet att jag själv lyckats drömma riktigt konstiga grejer när dagarna varit riktigt konstiga, alltså att man suttit och tänkt på en grej (typ i lumpen var det rätt enformigt ibland, sen någon gång har jag spenderat en hel del med onlinespel, då fortsätter jag striden i drömmen så att säga).

Bolio
2005-04-23, 15:42
Nu vet ja inte om du är full eller vad när du skrev detta :D men jag resonerade precis lika trångsynt som dej(no offence ;) ) innan jag råkade ut för det.

Vadå full, flummig.

Diana
2005-04-23, 15:46
same shit?

Bolio
2005-04-23, 15:48
same shit?

Verkligen inte, snarare motsatsen.

Diana
2005-04-23, 15:53
:whipped: ;)

hulken
2005-04-23, 16:11
Förut var jag väl lite skeptisk till sånt, men efter att ha fört glas en gång så är jag övertygad om att det inte är nått trams, glashelvetet for som ett korståg fram och tillbaks på bordet, och säger man det till nån så säger dom att ja ja....det är ju nån som knuffar glaset och man inbillar sig bara, men i mitt fall så var vi 6 st som spelade runt bordet och bara jag som pratade svenska, dom andra förstod bara engelska och franska, jag ställde alltså frågor på svenska och glaset svarade....det gnisslade som faan då glaset for över plastbordet,hehehe, så absolut ingen kan ha knuffat glaset,satt säkert i 5 min och glaset svarade så klart på svenska. Så jag bryr mig inte om nån inte tror på sånt....för jag vet att det finns nått men kan inte förklara vad det är....men nått som kan komunicera på olika språk är det i alla fall.

Bolio
2005-04-23, 16:20
för jag vet att det finns nått men kan inte förklara vad det är....men nått som kan komunicera på olika språk är det i alla fall.

En busschaufför i Rinkeby som dött och blivit spöke?

Jense
2005-04-23, 21:52
En busschaufför i Rinkeby som dött och blivit spöke?

hahahaha

Jet
2005-04-23, 22:09
På fullt allvar trodde jag att det spökade för några dagar sedan när jag hörde springande steg på taket mitt i natten....

Fanns ju en del alternativ:

Polisen skulle göra en inbrytning, vilket hade varit en aning förvånande.

Det var tunga fåglar på taket...

Igår fick jag dock svaret, det var fanimej uteliggare som hade sovit på taket!! Haha, helt sjukt 8 våningar upp *screwy*

Angående tråden tycker jag Bolio har sagt de vettigaste kommentarerna hittils, vilket iofs skrämmer mig

Bolio
2005-04-24, 03:11
Alltså, jag förväntar mig fan mer av svenskar. Den sortens svenskar jag känner till är modigare än såhär. Lets face i: svenskarna är ett folk som är kulturellt överlägsna de allra flesta, se då förfan till att upprätthålla det också.

Förresten jwzrd, det är klart att jag håller med dig. Men man måste skilja på metafysik och materialism. Dianas utgångspunkt är av det jag kan urskilja metafysisk och inte materialistisk som din.

Rataxes
2005-04-24, 08:07
För en person som tror på Gud, andar eller spöken är dessa i alla avseenden verkliga för den personen eftersom de ändå inte har makt att påverka någonting utanför den personens psyke.

Själv tror jag inte på något övernaturligt (vilka "paranormala" fenomen som verkligen kan klassas som övernaturliga är ju inte helt klart heller), men tror att många underskattar hur fantastiskt kraftfull den del av hjärnan vi inte har någon kontroll över är.

Baan
2005-04-24, 08:07
Alltså, jag förväntar mig fan mer av svenskar. Den sortens svenskar jag känner till är modigare än såhär. Lets face i: svenskarna är ett folk som är kulturellt överlägsna de allra flesta, se då förfan till att upprätthålla det också.

Förresten jwzrd, det är klart att jag håller med dig. Men man måste skilja på metafysik och materialism. Dianas utgångspunkt är av det jag kan urskilja metafysisk och inte materialistisk som din.

kulturellt överlägsna? det handlar snarare om förmågan att kunna släppa på kulturen för utveckligens skull och inte håll i kulturen till varje pris, vilket just är problemet för andra folk (om man nu ska se svenskar som en helhet)

SchiVen
2005-04-24, 08:54
Ja.

Yankeee
2005-04-24, 08:58
Det finns fortfarande 1 miljon dollar som väntar på er ;)

Yankeee
2005-04-24, 09:04
jag säger att det inte finns bevis på att andar finns. inte heller på att de inte finns.. vända och vrida

Frånvarandet av bevis är ett ganska bra bevis, kanske det bästa av alla.

Baan
2005-04-24, 09:12
Frånvarandet av bevis är ett ganska bra bevis, kanske det bästa av alla.

nej det är bara ett frånvaro av bevis inget annat :)

Yankeee
2005-04-24, 09:15
nej det är bara ett frånvaro av bevis inget annat :)

Blir inte det ett bevis i sig då?

BeatNec
2005-04-24, 09:16
jag är helt övertygad om att hjärnan kan skumma sig redigt, personligen tycker jag att det nästan är ännu kusligare om det är huvudet som spökar ;)

finns en hel del å upptäcka innom lucid dreaming...för det den som ger det lite tid. har själv "experimenterat" lite....

den som inte orkar läsa en massa kan ta å titta på filmen waking life, en grymt bra film enligt mig!

hulken
2005-04-24, 09:33
Om det nu inte finns andar och sånt, vad har vi då inne i kroppen, en hjärna ja........men vad styr den då ?

Klart som faaan att det finns spöken, Muuuuuuhaaaaaaaaaaaaaahaaahaaa

BeatNec
2005-04-24, 09:44
sinnet "inne i kroppen".
vad som gör att det funkar är antagligen morgongröten ;)

ge lucid dreaming 1 månad så vet du vad ditt inre kan hitta på. efter det är det nog svårt att tro att spöken är något annat en något skummt i ditt sinne...

Baan
2005-04-24, 09:47
Blir inte det ett bevis i sig då?
nej. dock kan man snacka om motbevis till någonting, men det är inte direkt frånvaro av bevis :)

Jense
2005-04-24, 09:48
Blir inte det ett bevis i sig då?


jo det ärväldigt bra, men å andra sidan.... inte helt säkert.

Yankeee
2005-04-24, 09:49
nej. dock kan man snacka om motbevis till någonting, men det är inte direkt frånvaro av bevis :)


Svenskt uppslagsord
bevis beviset bevis bevisen subst.
det som tydligt visar att något är sant; vittnesbörd; intyg

Finns det inga bevis så visar det tydligt på att motsatsen är sann. Alltså är uteblivna bevis ett bevis.

Baan
2005-04-24, 09:55
Svenskt uppslagsord
bevis beviset bevis bevisen subst.
det som tydligt visar att något är sant; vittnesbörd; intyg

Finns det inga bevis så visar det tydligt på att motsatsen är sann. Alltså är uteblivna bevis ett bevis.

i fråga om brott så kan man väl säga innocent until proven otherwise, så ja, brist på bevis men nu handlar det om att stödja en teori om ett brott, det är självkalrt man måste ha bevis då. Men har man själv som mål att visa att något är fel MÅSTE man ha bevis för det även om saken i sig kanske inte syrs av rationella bevis. Å andra sidan så kan personen som hävdar t ex att andar finns inte direkt presentera några bevis FÖR så det är lite klurigt från båda sidorna ;) det är där ordet TRO kommer in och där naturvetenskapen får ge vika (fast hur långt man vill gå är ju upp till en själv)

Pellefant
2005-04-24, 09:56
TROR NI på att de kan va så att personer som dör kommer tillbaka och tar farväl genom drömmar?

Ja. (skrev detta nedan i en tidigare tråd här).

När jag var runt 7-9 år, tror det var inte så långt efter att min morfar dött.

Det var en lördagmorgon och jag låg på mitt rum och softade och hörde mina föräldrar prata och äta frukost på övervåningen.

Plötsligt hör jag trygg mansröst som säger ungefär såhär "Det är ditt liv, du gör vad du vill med det, ta väl vara på det" (ungefär så), jag borde blivit livrädd, men kände en enorm trygghet istället.

Är helt säker på att jag var vaken. Vill iallafall tro det...

Yankeee
2005-04-24, 09:59
i fråga om brott så kan man väl säga innocent until proven otherwise, så ja, brist på bevis men nu handlar det om att stödja en teori om ett brott, det är självkalrt man måste ha bevis då. Men har man själv som mål att visa att något är fel MÅSTE man ha bevis för det även om saken i sig kanske inte syrs av rationella bevis. Å andra sidan så kan personen som hävdar t ex att andar finns inte direkt presentera några bevis FÖR så det är lite klurigt från båda sidorna ;) det är där ordet TRO kommer in och där naturvetenskapen får ge vika (fast hur långt man vill gå är ju upp till en själv)

Men det går ju aldrig att bevisa att andar inte finns. Precis som att du inte kan bevisa att du inte är skyldig mig 10.000 kronor. Därför är hela diskussionen helt värdelös egentligen. De som är för andar har ju ingenting att komma med.

Baan
2005-04-24, 10:02
Men det går ju aldrig att bevisa att andar inte finns. Precis som att du inte kan bevisa att du inte är skyldig mig 10.000 kronor. Därför är hela diskussionen helt värdelös egentligen. De som är för andar har ju ingenting att komma med.

nä men det jag menade just är att andar har just det där lilla problemet som heter "tro" i sig :) Pengarproblemet jag du kanske har (heheh) stämmer ju som du säger, dock spelar det ju ingen roll, Saddam hade väl samma problem, han kunde inte bevisa att han inte hade WOMD (weapon of mass destruction) eftersom det är omöjligt bevisa egetligen att man inte har något eller inte har gjort något, vilket har just lett till att man säger innocent until proven otherwise.

Så nej jag är inte skydlig dig 10 000. (Okej du kan få 100 spänn hehe) :booty: :D

Yankeee
2005-04-24, 10:04
nä men det jag menade just är att andar har just det där lilla problemet som heter "tro" i sig :) Pengarproblemet jag du kanske har (heheh) stämmer ju som du säger, dock spelar det ju ingen roll, Saddam hade väl samma problem, han kunde inte bevisa att han inte hade WOMD (weapon of mass destruction) eftersom det är omöjligt bevisa egetligen att man inte har något eller inte har gjort något, vilket har just lett till att man säger innocent until proven otherwise.

Så nej jag är inte skydlig dig 10 000. (Okej du kan få 100 spänn hehe) :booty: :D

Bra, då är vi överens då :D

ölobrännvin
2005-04-24, 10:10
Livet är tråkigt om man inte kan tänka sej att det finns saker som inte kan förklaras.

scythe
2005-04-24, 11:06
Ska försöka berätta detta så kortfattat som möjligt. Utan att krångla till det.

Vi har ett "sommarställe" uppe i dalarna, ute i skogen nära en sjö. Det är en väldigt stor sjö, och det ligger en hel del hus i området. På vår tomt ligger tre stugor. En stor, och två lite mindre. En av dem är jobbigt liten.
De som ägde sället innan var min pappas farbror med fru och hennes tvillingsyster.
Varje gång de tre sov där envisades tvillingsystern alltid med att sova i den minsta stugan. När man frågade henne varför mumlade hon något om att det var för kallt i den lite större stugan.

Hursomhelst, nu bor ingen av dem där längre och vi, tillsammans med min faster har tagit över.
En natt skulle min faster sova i stugan (den som "var för kall"), det var vid tolvslaget dagen hon fyllde femtio. Plötsligt blev hennes hund blev totalt vansinnig och började skälla, ett ljussken började fara runt i taket, fram och tillbaka. Det började även dunka i taket. Självklart blev hon livrädd och sprang ut. Hunden var fortfarande helt "galen". Hursomhelst, hon gick och lade sig i den minsta stugan. Sedan dess har ingen sovit i "spökstugan".

Många år senare ringer min kusin (min fasters son) upp ett sånt där medium. Han höll på med ett radioprogram och skulle intervjua någon som påstod sig ha kontakt med den andliga världen. Syftet var nog mest att få sig ett gott skratt, då han tyckte att hela skiten var aslöjlig.

Han får sin intervju. Stänger av inspelningen och fortsätter småprata lite med mediumtanten.

Kusin: *berättar om sin mors möte med något "övernaturligt" vid midnatt på sin femtioårsdag*
Medium: Jamen det var bara Tore.
*tystnad*
Medium: Han hälsade på, det är inget att vara rädd för.

Tore är min farfar, alltså min fars och fasters pappa som dog i början på 70-talet.

Till saken hör att tanten inte hade en jävla aning om vem min kusin var och att han skulle ringa och intervjua henne.

En pappa, död sedan många år tillbaka besöker sin dotter på hennes femtioårsdag?
Tre oberoende källor som påstår att det spökar just där? (Den tredje var grannen som har en stuga på samma område påstod att det spökade i hans stuga).
Ett medium som visste?

Jag vet, det går aldrig att bevisa om det verkligen spökade och om tanten verkligen visste.
Ovanstående är i alla fall sant. Borde vara tillräckligt för att få en att fundera i alla fall.

Bolio
2005-04-24, 11:09
kulturellt överlägsna? det handlar snarare om förmågan att kunna släppa på kulturen för utveckligens skull och inte håll i kulturen till varje pris, vilket just är problemet för andra folk (om man nu ska se svenskar som en helhet)

Men kulturen finns ju alltid. Man kan aldrig "släppa" kultur. Man skapar ny kultur, men det är likväl kultur. Ingen kultur är också en kultur.

Detsamma gäller förövrigt för anarkismen. Anarkister har inte riktigt fattat att ingen lag också är en lag. Att förbjuda lagar är ju en lag i sig.

scythe
2005-04-24, 11:14
Detsamma gäller förövrigt för anarkismen. Anarkister har inte riktigt fattat att ingen lag också är en lag. Att förbjuda lagar är ju en lag i sig.
Läs på om anarkism.

Baan
2005-04-24, 12:25
Men kulturen finns ju alltid. Man kan aldrig "släppa" kultur. Man skapar ny kultur, men det är likväl kultur. Ingen kultur är också en kultur.

Detsamma gäller förövrigt för anarkismen. Anarkister har inte riktigt fattat att ingen lag också är en lag. Att förbjuda lagar är ju en lag i sig.

nej men sen kan man hålla hårt som fan i den och vägra förändringar, sen kan man vara öppen och ändra på sin kultur som du säger, men då är det mer upp till människorna som praktiserar kulturen så att säga och inte nödvändigtvis kulturen själv

Tolkia
2005-04-24, 14:19
Alltså, jag förväntar mig fan mer av svenskar. Den sortens svenskar jag känner till är modigare än såhär. Lets face i: svenskarna är ett folk som är kulturellt överlägsna de allra flesta, se då förfan till att upprätthålla det också.
Dum fråga kanske, men "mer" och "överlägsen" i vilken bemärkelse just här? Om det gäller graden av sekularisering vet jag inte om jag kan säga att jag tycker att den är något slags automatiskt mått på en kulturs "status" - annat än för en person som själv anser att religion och religiöst tänkande (dit ju änven tro på spöken etc. hos personer som inte bekänner sig till någon namngiven religion räknas) är "nys". För det är ju inte mindre "tro" att tro att "övernaturliga" fenomen finns än att tro att de INTE finns.

Vad gäller anarkismen tycker jag att det verkar som om många anarkister (nu pratar jag alltså inte om vad anarkismen i sig lär, utan om hur dess tillskyndare tänker och agerar) har missat att det faktum att alla kan göra som de vill inte nödvändigtvis betyder att alla kommer att göra just som JAG vill ...

Baan
2005-04-24, 14:30
Vad gäller anarkismen tycker jag att det verkar som om många anarkister (nu pratar jag alltså inte om vad anarkismen i sig lär, utan om hur dess tillskyndare tänker och agerar) har missat att det faktum att alla kan göra som de vill inte nödvändigtvis betyder att alla kommer att göra just som JAG vill ...

precis, dom bortser från att alla inte tänker likadant .)