handdator

Visa fullständig version : tips om kosttillskott


behedwin
2005-04-22, 18:36
hej!
jag är en kille på 22 år som tävlar och tränar.
jag har varit tränat ordentligt i ungefär 5 år.

jag är smal, jag är 174 och väger 65kg.
nu har jag kommit till ett läge i mitt tävlande då jag är tvungen att bygga på mig mer muskelmassa och mer styrka.
jag har tränat på gym men aldrig riktigt tänkt på att äta ordentligt i förhållande till min träning. men nu vill jag få ut så mycket som möjligt av min träning.
därför undrar jag lite om kosttillskott!

det är så att jag har förstått att det finns olika sorters kosttillskott. men jag vet inte riktigt vad jag skall välja. jag är ju inte ute efter att bygga upp mig till någon biff och tappa min smidighet och snabbhet som är viktig i min idrott. det jag är ute efter är att bli starkare och självklart få en snyggare kropp i samma veva. men då är frågan vad jag skall köpa för kosttillskott! det finns ju tydligen två kategorier vad jag förstått, antingen viktminskning eller viktökning. men när jag har läst lite här och där på de olika produkterna och frågat bland annat folk så har jag blivit tipsad om att äta gymgrossistens star nutrition diet-pro, men det är ju en viktminsknings vara och jag behöver ju inte gå ned i vikt.... men samtidigt står det på produkten att den ökar muskeluppbygnaden. är denna vara ett bra val? den innehåller mer protein än kolhydrater och vad jag förstått så är det protein som bygger muskler och kolhydrater som är bränslet till kroppen som oxå behövs men att man skall äta det mer inför en tävling eller liknande.

WHITEFOLKS
2005-04-22, 18:44
det tillskott jag skulle rekommendera i första hand är en gainer att dricka efter dina träningspass (alternativt protein/snabba kolhydrater) kommer hjälpa till bra med återhämtningen så du orkar köra hårt nästa pass också. Du behöver inte oroa dig för att lägga på dig för mycket massa, man blir inte stor över en natt :)

I första hand bör du dock styra upp kosten, läs king grubs deffguide i dietdelen av forumet, man kan använda samma upplägg fast "mer mat" för att bygga istället.

behedwin
2005-04-22, 18:56
tack för dit svar!
på den där varan från gym grossisten som jag hade blivit tipsad om av dom blandannat så är det långsamma kolhydrater i.
varför blev jag tipsad om en vara med långsamma kolhydrater 35g per 100g och 50g protein per 100g
varför skall jag inte välja den?

WHITEFOLKS
2005-04-22, 18:58
Den är mest tänkt som måltidsersättning skulle jag tro. Om det är den affären som jag tror du försöker nämna så skulle det vara bättre med gainer pro isf. Denna ska dock bara tas i samband med träning.

behedwin
2005-04-22, 19:13
Den är mest tänkt som måltidsersättning skulle jag tro. Om det är den affären som jag tror du försöker nämna så skulle det vara bättre med gainer pro isf. Denna ska dock bara tas i samband med träning.
okej jag ska vara ärlig... jag var i butiken och fick råd och tips av en väldigt trevlig kille där. han verkade iallfall kunna en del...
så jag köpte en sådandär burk med diet pro från star nutrition.
jag förklarade vad jag var ute efter och han visade mig den burken och sa att det var den jag skulle ta för att kunna bygga upp muskelmassa och styrka. jag skulle ta produkten efter ett träningspass.

och det lilla jag vet om näringsämnen så verkar det logiskt. den innehåller mer protein än kolhydrater och det är protein som man behöver för att reparera och bygga upp muskler efter träning. kolhydrater är kroppens bränsle och ger tillbaks energi och återhämtar kroppen efter träning.

eller är jag helt fel ute och jag har blivit grundlurad av butiken?

WHITEFOLKS
2005-04-22, 19:16
nja lurad har du inte blivit men det är oftast svårt för säljarna att veta precis vad du vill ha. produkten du fick funkar absolut men det är inte den mest gynnsamma sammansättningen av kolhydrat/protein och inte heller den bästa sorts kolhydrater för återhämtning. Det jag skulle tipsa dig om att göra är att köpa dextropur/druvsocker separat och lägg till träningsdrinken så kan du även använda ditt pulver utan det när du behöver ersätta en måltid.

behedwin
2005-04-22, 19:33
nja lurad har du inte blivit men det är oftast svårt för säljarna att veta precis vad du vill ha. produkten du fick funkar absolut men det är inte den mest gynnsamma sammansättningen av kolhydrat/protein och inte heller den bästa sorts kolhydrater för återhämtning. Det jag skulle tipsa dig om att göra är att köpa dextropur/druvsocker separat och lägg till träningsdrinken så kan du även använda ditt pulver utan det när du behöver ersätta en måltid.
ja det är en tanke. vart köper man dextropur/druvsocker? och till vilket pris?

en fråga oxå! när det gälleråterhämtningen
om jag har varit och styrketränat, hur viktig är återhämtningen då egentligen? varför en snabb återhämtning?
protein efter träning för att reparera och bygga upp musklerna som man tränat under passet.
räcker det med att skiva ned en banan i drinken eller äta vid sidan om, dom sägs ju ha en del kolhydrater.

WHITEFOLKS
2005-04-22, 19:38
kolhydrater och protein i samband med träningen hjälper till jättemycket med återhämtningen. En banan på sidan av funkar absolut om man inte vill använda druvsocker, inte fullt lika effektivt men gott :)
dextropur kan du ju hitta i de flesta affärer i 400gförpackning men om du har en "bryggeributik" nära dig så har de oftast större förpackningar av druvsocker.

läs deffguiden här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 så får du grunderna snabbt :)