handdator

Visa fullständig version : Två ostfrågor


Pellefant
2005-04-22, 16:43
Hejsan,

Kollade igenom ostdisken idag, de allra flesta vanliga hårdostar är på 17% och uppåt, upp till 33% hittade jag.

Ju fetare, desto lägre pris, varför är det så?

Har ostar på runt 28%-33% verkligen ett existensberättiande i en familjs vardag? *screwy*

WHITEFOLKS
2005-04-22, 16:52
28% och uppåt är vad de flesta använder som ost skulle jag tro. "Vanligt" folk tar väl inte mer än 1-2 skivor på mackan och då blir det inte så mycket ivf. Om något så är väl smöret värre eftersom det inte ger något positivt alls i princip.

mmmCay
2005-04-22, 17:06
Rent gissning här, men jag skulle tänka att 28%+ ostar är tillverkad på en traditionell sätt och med 17%- ostar måste konstgjorda avfettningsmetoder används.

I Sverige säljes 28%+ ostar bättre, eftersom det har mer smak. Men en marknad för ostar med lägre fetthålt finns, och det är inte sällan att det finns extrapris eller erbjudanden på 17%- ostar. Eftersom ost har en så länge hållbarhet, man kan utnytta erbjundanden och storhandla.

Netto här har en 17% ost som "vanlig vara" som säljes för 38.50/kg. Deras 28%+ (vanliga varor) ostar är dyrare... ingen aning varför :)

z_bumbi
2005-04-22, 17:25
Osttillverkning (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=25425)

Steg1

"blandas till rätt fetthalt, dvs blandning grädde/skummjölk"

Mer skummjölk och mindre grädde ger magrare ost, Sverker kan säker fylla i mer om skillnader.
Min personliga gissning är att det är svårare att framställa ost med lägre fetthalt och dessutom få det att smaka ost, därav ett något högre pris per kilo.

Proteinhalten är högre i mager ost så räknat på det så är den magra osten inte så mycket dyrare.
10% fett, 32% protein
26 % fett, 25% protein
38 % fett, 20% protein

För en normal barnfamilj är fet ost inget problem, om barnen bara rör på sig. Inte heller för några andra familjer heller iofs om de rör på sig, en normal portion räknas som 15 g ost.

Sverker
2005-04-22, 18:09
Rent gissning här, men jag skulle tänka att 28%+ ostar är tillverkad på en traditionell sätt och med 17%- ostar måste konstgjorda avfettningsmetoder används.



Njaa...All mjölk separeras upp i skummmjölk och grädde när den kommer in till mejeriet. Separatorn är i princip en slunga som roterar några tusen varv per minut.

Skummjölken ( samma som minimjölk ) och grädden pastöriceras var för sig och blandas ihop på nytt till lämplig fetthalt, 0.5%, 1.5% eller 3%.

Sedan är det så som z_bumbi skriver att ost tillverkas med olika fetthalt beroende på hur mycket grädde som tillsäts till ystmjölken.

Tittar vi på mjölken från korna så heller den ca 4% fett och 3.4 % protein.
Allt fett kommer att hamna i ostmassan men endast kaseinet från mjölen. Kaseinet utgör 2.5% av mjölken.

Vill du tillverka en mager ost med 32%protein och 17 % fet måste du ta mer skummjölk och lämna överbliven grädden för tillverkning av smör. Smör har ett lägre kilopris än ost och förlusten på mjölkfettet måste den magra osten ta på sig ;)

mmmCay
2005-04-22, 20:21
Mycket, mycket intressant läsning. Tack emmzan, z_bumbi och Sverker :)

Sverker, tillsätter mejeriet grädde till skummjölk för att tillverka mellanmjölk? Olika sorts mjölk har ungefärligt samma proteinhålt trots olika fetthålt - tar de bort vatten från skummjölken som blir mellanmjölk eller kanske tillsätter de vatten till skummjölken som blir minimjölk produkten?


edit: hittade första artikeln - om Mjölk :) http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=25395