handdator

Visa fullständig version : Marklyft i Smith?


BobTheBuilder
2005-04-22, 14:40
Frågan är redan ställd. Funkar det bra att träna marklyft i smith-maskin? Eller är fri stång att föredra?


//

Big_Vik
2005-04-22, 14:41
Finns väl inte direkt någon anledning att köra smith om det finns fri stång? Men klart det går, Ove Rytter gjorde ju det :D

JJ
2005-04-22, 14:43
Frågan är redan ställd. Funkar det bra att träna marklyft i smith-maskin? Eller är fri stång att föredra?


//
Fri stång är att föredra.

Popeye
2005-04-22, 14:45
Kort och gott. NEJ!!! Marklyft skall köras med fri stång.

Shadow Warrior
2005-04-22, 15:01
Smithen gör det lättare att lyfta på ett onaturligt sett vilket kan vara fördelaktigt för att få upp vikten.

;)

pellepedal
2005-04-22, 15:27
Själv föredrar jag fri stång, men Berge t.ex. föredrar väl i smithen.
Så det är olika.
Testa själv och avgör.

Viperman
2005-04-22, 17:51
Fri stång för "normal" träning. Brukar dock köra i smithen när jag lägger in lite power factor i min träning.

Baan
2005-04-22, 18:11
ser ingen fördel med smithmaskinen vid just marklyft.. så kör fri är mitt råd

AnimalGen
2005-04-22, 19:30
Så klart att du kan, men det är alltid bättre att köra fritt så länge du inte har en skada.

Vastrix
2005-04-22, 19:51
Där jag tränar går inte stången hela vägen ner till marken på smith-maskinen. Kronlyft skulle kanske funka att köra i den men inte vanliga mark.

/V.

BobTheBuilder
2005-04-23, 13:33
OK, tack för alla svar!

rolf
2005-04-23, 15:30
vid smithmaskinen på mitt gym hänger en lapp där det står "inga marklyft!"

varför? *screwy*

Baan
2005-04-23, 15:34
vid smithmaskinen på mitt gym hänger en lapp där det står "inga marklyft!"

varför? *screwy*

en tanke är att man rycker och har sig som fan i smithen då rörelsen som man naturligt vill göra itne funkar att göra i smithen, så smithen kanske tar stryk eller om den nu inte sitter fast så har folk lyckats välta den eller något liknande. En tanke iaf

rolf
2005-04-27, 19:45
så det har inget med skaderisk eller så att göra?

Barca
2008-09-02, 13:47
Bump!

Hur är det att köra marklyft i smith egentligen?
Är det enklare att hantera tyngre vikter, just för att det är i smith, eller är det likvärdigt?

kulle
2008-09-02, 14:21
Smithen på vårt gym har en varningslapp som säger att max belastning är 120 kg. Brukar väl vara något i den stilen på många smithar tror jag. Många tar ju betydligt mer än så i marklyft..många tar ju iofs betydligt mindre också..

Killenheladagen
2008-09-02, 21:10
Smithen på mitt gym är stången ett par cm högre upp än en fri så det blir väl egentligen kronlyft, men jag kör där nån gång ibland, om allt annat är upptaget och det går bra att köra, kanske 20kg starkare i den men jag ser ingen uppenbar ökad skaderisk då utförandet är näst till detsamma.

Floddan
2008-09-02, 21:43
vid smithmaskinen på mitt gym hänger en lapp där det står "inga marklyft!"

varför? *screwy*

Om jag hade ett gym och köpt in en smith hade jag blivit ganska irriterad om de stod massa puckon och förstörde den genom att köra tunga mark och kronlyft i den. Fan man blir ju tillräckligt irriterad på folk som förstör när man inte ens äger sakerna själv...

JärnJane
2008-09-02, 22:19
jag kör uppvärmningsset av raka mark i smithenom fristången är upptagen, sen när den blir ledig tar jag den. men man måste stå på en stepbräda i smithen efterssom den tar stopp så högt upp annars. men jag tar inga brontovikter som skulle kunna förstöra smithen heller så jag tror inte nån gymägare skulle bli sur på mig för det

Killenheladagen
2008-09-03, 07:35
Om jag hade ett gym och köpt in en smith hade jag blivit ganska irriterad om de stod massa puckon och förstörde den genom att köra tunga mark och kronlyft i den. Fan man blir ju tillräckligt irriterad på folk som förstör när man inte ens äger sakerna själv...

äh! man behöver ju inte kasta ner stången i SL manér, reppa på normalt och det funkar bra och ingenting går sönder, smithmaskinen är ju ffs byggd för att träna med?


btw så har vi en "liten" smith också där det står 120kg max belastning, den rör jag inte för att den ser ut att kunna gå sönder bara man titta på den.

Olof
2008-09-03, 07:47
Gillar man inte att köra ML med fri stång kan man pröva med hantlar istället. Blir det för lätt så kan man köra enbens ML det ger enligt M Boyle mer träning för hamstring och belastar ryggen mindre.

Martin Löwgren
2008-09-03, 13:12
Frågan är redan ställd. Funkar det bra att träna marklyft i smith-maskin? Eller är fri stång att föredra?


//

Allting går men frågan är ju hur bra det är.

vanlig
2008-09-03, 21:05
Gillar man inte att köra ML med fri stång kan man pröva med hantlar istället. Blir det för lätt så kan man köra enbens ML det ger enligt M Boyle mer träning för hamstring och belastar ryggen mindre.

Hur kan en total snedbelasning av bäckenet ge mindre belastning på ryggen?
Låter ju helt koko.

Killenheladagen
2008-09-04, 09:15
Hur kan en total snedbelasning av bäckenet ge mindre belastning på ryggen?
Låter ju helt koko.

förmodligen av att du inte ens kan använda halva vikten.