handdator

Visa fullständig version : Jag svimmade nyss.


Kaboffastar
2005-04-22, 14:32
Hej.. det här kanske inte hör hemm ai den här tråden.

Jag svimmade nyss ( hemma ) har märkt av att jag får någon sorts blodtrycksfall ofta nu för tiden sen jag började deffa ( har deffat i ca 9 veckor )

För en timma sen så reste jag mig upp,inte speciellt hastigt och sträckte på mig, det började flimmra å innan jag visste ordet av så låg ja ner.

Några sammanhang mellan blodtrycksfallen och energiunderskott osv ? :// :confused:

Tolkia
2005-04-22, 15:40
Osäker. Men det är klart, att är man gravt undernärd kan kroppen säkert svar med allmän obalans i systemet, däribland blodtrycksfall. Hur mycket/lite äter du, alltså? Sedan finns det definitivt ett samband mellan blodtrycksfall och dålig vätskebalans (lite i systemet, helt enkelt) samt mellan blodtrycksfall och trötthet/sömnbrist (jag har i och för sig inga referenser som backar upp det senare, men en hel del iakttagelser, både av den egna kroppen och andras). Sover du och dricker du som du skall/brukar?

Kommer blodtrycksfallen vid något särskilt tillfälle? När min lillasyster var i uppväxten hade hon en tendens att svimma om hon fick gå utan mat för lång tid i sträck, särskilt på morgnarna.

jwzrd
2005-04-22, 16:40
Jag har för mig att du ligger extremt lågt i energiintag? Hur mycket äter du per dag i kcal räknat?

Kaboffastar
2005-04-22, 16:44
Osäker. Men det är klart, att är man gravt undernärd kan kroppen säkert svar med allmän obalans i systemet, däribland blodtrycksfall. Hur mycket/lite äter du, alltså? Sedan finns det definitivt ett samband mellan blodtrycksfall och dålig vätskebalans (lite i systemet, helt enkelt) samt mellan blodtrycksfall och trötthet/sömnbrist (jag har i och för sig inga referenser som backar upp det senare, men en hel del iakttagelser, både av den egna kroppen och andras). Sover du och dricker du som du skall/brukar?

Kommer blodtrycksfallen vid något särskilt tillfälle? När min lillasyster var i uppväxten hade hon en tendens att svimma om hon fick gå utan mat för lång tid i sträck, särskilt på morgnarna.

Hmm jag får det oftast när jag reser mig hastigt.. men nu var det varken hastigt eller med lite mat eller vätska i mig.. jag hade kanske bara otur då ?

Kaboffastar
2005-04-22, 16:50
Jag har för mig att du ligger extremt lågt i energiintag? Hur mycket äter du per dag i kcal räknat?

mja.. är inte 100% säker men jag färsöker ligga runt 2000 kcal/dag

Edit : mer exakt mellan 1800-2200 kcal / dag beroende på.

Herkulez
2005-04-22, 17:34
lågt blodsocker skulle jag tippa, vart yr som fan när jag körde Badmington igår och trodde jag fan skulle svimma, dietar och låg rätt lågt på kolisar igår.


Offtopic: körde stenhårt ben nyss, nu är dom igång igen och ska bli freakiga innan sommaren är slut :hbang:

Kaboffastar
2005-04-22, 18:25
Hmm.. okej.. det kanske hör ihop vad vet jag :) inge trevligt i alla fall.. thanks for tankarna

Baan
2005-04-22, 18:28
tycker inte du ligger på någon sjuk liten mängd energi.. ligger själv på 2200-2300 och väger mer än dig men har inga såna problem (reserverar mig för att jag räknat fel och att jag egentligen ligger på 4000kcal ehhehe). Det kan bero på lite andra faktorer, typ hur du lägger upp kosten.. det kanske är helt självkalrt men käka ofta så du håller blodsockret stabilt.

finns säkert en del andra faktorer som svimmande kan bero på men kommer inte på något nu. har för mig att blodtryck kan påverka också (?)

Tolkia
2005-04-23, 11:54
Håller med om att ditt energiintag definitivt inte är så lågt att det kan vara undernäring som gör att du svimmar (om du inte är ett av de där medicinska undren med extremförbränning), men det kanske kan hänga ihop med lågt blodsocker, som föreslagits ovan., särskilt om du yrslar mer/oftare när det är länge sedan du åt sist.

Lågt blodtryck kan vara en bov i dramat (ganska vanligt t.ex. om man växer fort i tonåren) men behöver inte nödvändigtvis vara det; jag ligger själv på ca 90/60 och har inga problem med yrsel/svimingskänslor (fast sjuksköterskan frågade förvisso efter det senast jag fick boldtrycket taget).

hobbitar
2005-04-23, 11:57
Offtopic: körde stenhårt ben nyss, nu är dom igång igen och ska bli freakiga innan sommaren är slut :hbang:


Dietar du OCH Bygger muskler?!"

Herkulez
2005-04-23, 12:00
Dietar du OCH Bygger muskler?!"
jepp =)

har slöat med benen i 1år nu så nog fan ska dom växa utav bara fan *flex*

Kaboffastar
2005-04-23, 19:18
Dietar du OCH Bygger muskler?!"

De klart man i alalf all FÖRSÖKER bygga medans man dietar. :)