handdator

Visa fullständig version : Hemmagjord gainer!


sanoj
2005-04-22, 14:21
Jag kör med en hemmagjord gainer som e gjord på:

1 banan
2 dl havregryn
3 dl mjölk
Linfrön

Min fråga är hur mkt linfrön jag ska ha i?

WHITEFOLKS
2005-04-22, 14:26
Om det är gainer som i efter träningen så skulle jag skippa linfröna, fyller ingen funktion då.

replay
2005-04-22, 14:57
Häll gärna i ett par ägg också, lite oboy för snabba kolhydrater.

mmmCay
2005-04-22, 17:24
Häll gärna i ett par ägg också, lite oboy för snabba kolhydrater.

Ägg? Äggvita kanske. Men man skall koka ägget inte dricka det rå.

WHITEFOLKS
2005-04-22, 18:02
finns pastöriserad äggvita att köpa också, men använd inte råa vanliga ägg.

Johan.S
2005-04-22, 18:21
finns pastöriserad äggvita att köpa också, men använd inte råa vanliga ägg.

Varför inte?? :confused:

King Grub
2005-04-22, 18:22
Varför inte?? :confused:

Salmonellarisken. Och gäller det enbart äggvita så innehåller rå sådan avidin som hämmar biotinupptaget.

WHITEFOLKS
2005-04-22, 18:25
finns ju inga direkta fördelar med äggvita framför vassle/kasein (beroende på tillfälle) förrutom ev. laktosen.

Bigbulka
2005-04-22, 18:28
Såg på toppform och där hällde Paulun ett rått ägg i proteindrinken och han har ju rätt bra koll på det här med närnig osv så det är säkert inte så farligt med råa ägg.

Johan.S
2005-04-22, 18:29
Salmonellarisken. Och gäller det enbart äggvita så innehåller rå sådan avidin som hämmar biotinupptaget.

Jag har hört att salmonellarisken från svenska ägg är i stort sett obefintlig.

sanoj
2005-04-22, 19:07
Känns som det är lite offtopic nu asså :D

Det är ingen eftertränings gainer utan jag har med linfrön för att få ett lägre GI så hur mkt ska jag ha i?

WHITEFOLKS
2005-04-22, 19:12
ju mer linfrön ju lägre gi ;) Finns det någon särskild anledning till varför du inte vill använda proteinpulver? psylliumfrön lär nog vara bättre för att sänka GIt förövrigt.

sanoj
2005-04-22, 19:18
ju mer linfrön ju lägre gi ;) Finns det någon särskild anledning till varför du inte vill använda proteinpulver? psylliumfrön lär nog vara bättre för att sänka GIt förövrigt.

OK. Då tar ja lite som ja känner dåra!

Finns några anledningar, satsar inte stenhårt på att bygga direkt så ja tar hellre av sånt som finns hemma än att lägga pengar på masssa kosttillskott. Jag spelar innebandy och satsar hårt åp det så jag vill bara bli lite tyngre och starkare, samt få en lite finare kropp :D.

En annan anledning är att morsan inte vill att jag ska köpa några kosttillskott trots att jag har förklarat att det inte är något farligt ;D

WHITEFOLKS
2005-04-22, 19:19
Ok om någon annan betalar så är det ju gratis men annars är proteinpulver billigare och har bättre "effekt". Även om man nu inte tränar för att bli Jay Cutler så vill man ju fortfarande ha ut bästa möjliga resultat av sin ansträngning eller hur? ;)

Fatcan
2005-04-22, 19:21
Ha i lite äppelcider vinäger, nyttigt och du sänker GI't lite.

King Grub
2005-04-22, 19:22
Sätt inte i dig mer än två matskedar krossade linfrön om dagen; de innehåller vätecyanidproducerande glykosider.

Nismo
2005-04-22, 19:32
Sätt inte i dig mer än två matskedar krossade linfrön om dagen; de innehåller vätecyanidproducerande glykosider.

Vad gör dessa som är så farligt?

King Grub
2005-04-22, 19:34
De producerar cyanid. För mycket vätecyanid ger neurologiska symptom.

"Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade."

Sveriges Livsmedelsverk, Toxikologiska enheten

Nismo
2005-04-22, 19:36
http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=52655

En hel del symptom med andra ord.

King Grub
2005-04-22, 19:44
Cyanid blockerar enzymer som kontrollerar andning. För stort intag kan innebära problem att syresätta blodet. Så lite som 2 mg/kg kroppsvikt kan vara dödlig dos. Det blir en skottkärra med linfrön, men förgiftning inträder vid lägre doser.

sanoj
2005-04-22, 19:52
Men det är alltså bra bra med 1-2 matskedar?

King Grub
2005-04-22, 20:03
Japp.

Fatalist
2005-04-22, 21:23
Jag har hört att salmonellarisken från svenska ägg är i stort sett obefintlig.

Och jag har hört att var tredje ägg från utlandet är salmonellasmittat

Sverker
2005-04-23, 06:28
Cyanid blockerar enzymer som kontrollerar andning. För stort intag kan innebära problem att syresätta blodet. Så lite som 2 mg/kg kroppsvikt kan vara dödlig dos. Det blir en skottkärra med linfrön, men förgiftning inträder vid lägre doser.

Cyanid brukar kallas cyankalium, blåsyra eller kaliumcyanid i deckare.
Verkar ytterst snabbt även om offfret blir blått i ansiktet och dör av kvävning :D

replay
2005-04-23, 12:05
Jag dricker 2-4 råa ägg dagligen, min frukost drink ser b.la ut såhär:
2 ägg
mjölk
banan
havre
oboy

mixar allt och dricker, såg det som en bra proteindrink och havregrynen ger lite långsamma kolhydrater. Vad skulle vara fel med det här? Käkar bara svenska ägg...

King Grub
2005-04-23, 12:10
Varför råa ägg är dåligt är redan förklarat. O'boy antar jag bara agerar smaksättare, annars är det också dåligt - strösocker med chokladsmak.

TPS
2005-04-23, 12:31
Havre i kokt form är även de bättre, Gi:t blir lägre..

replay
2005-04-23, 17:03
Det enda jag hört om råa ägg är salmonella risken, vilket jag anser är i stort sett liak med noll när det gäller svenska ägg, hur skulle ni lägga upp frukostdrinken då? Göra gröt på havregrynen istället?

zanzi
2005-04-23, 18:58
Det enda jag hört om råa ägg är salmonella risken, vilket jag anser är i stort sett liak med noll när det gäller svenska ägg, hur skulle ni lägga upp frukostdrinken då? Göra gröt på havregrynen istället?

Det finns ingen nackdel med kokta ägg så varför äta dem råa?
Till frågan om frukostdrink och gröten så är min i alla fall en proteindrink, två port. fiberberikat havregrynsgröt och ett ägg.

replay
2005-04-24, 14:36
Anledningen till att jag tar råa ägg är för att jag inte hinner koka dom, det smakar ju ingenting förutom att drinken blir fluffigare, och jag ser de som en bra proteinkälla på morgonen och innan träningen som proteindrink... Ska nog börja göra gröt på morgonen istället *rolleyes*
Edit: Jag äter aldrig enbart äggen råa, blandar alltid i dom i min drink.
Innan träning tar jag 2 ägg, mjölk och lite oboy som proteindrink, morgondrinken har jag ju redan förklarat...

King Grub
2005-04-24, 14:38
Anledningen till att jag tar råa ägg är för att jag inte hinner koka dom,

Koka dom dagen/kvällen innan.

replay
2005-04-24, 14:47
Det äckligaste som finns är kokta ägg som legat ett par timmar *rolleyes* Är det verkligen så dåligt o blanda ner råa ägg i en egen drink?

Sverker
2005-04-24, 15:00
Det äckligaste som finns är kokta ägg som legat ett par timmar *rolleyes* Är det verkligen så dåligt o blanda ner råa ägg i en egen drink?


Ja.



Varför ta helt onödiga risker.

Det finns alltid en risk att infekteras av salmonella ( shigella, campylobakter också ) från råa ägg. Risken är obefintlig i ett kokt ägg

replay
2005-04-24, 17:09
Okej, men förutom slamonellarisken finns det inget annat som skulle kunna vara dåligt med det? Ja, jag vet jag ger mig inte *rolleyes* , känns som att jag ändå kommer fortsätta med det för att få i mig proteiner på morgonen och innan träning.

King Grub
2005-04-24, 17:18
Okej, men förutom slamonellarisken finns det inget annat som skulle kunna vara dåligt med det? Ja, jag vet jag ger mig inte *rolleyes* , känns som att jag ändå kommer fortsätta med det för att få i mig proteiner på morgonen och innan träning.

"In conclusion, with the use of stable isotope techniques, we were able to determine the amounts of egg protein escaping digestion and absorption in the small intestine after ingestion of a physiologic load. Native egg protein is malabsorbed to an important extent. The assimilation of egg protein is facilitated by heat-pretreatment.

The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 +/- 0.8 and 51.3 +/- 9.8%, respectively. In summary, using the 15N-dilution technique we demonstrated that the assimilation of cooked egg protein is efficient... the true ileal digestibility of egg protein is significantly enhanced by heat-pretreatment."

J Nutr. 1998 Oct;128(10):1716-22. Digestibility of cooked and raw egg protein in humans as assessed by stable isotope techniques.

replay
2005-04-24, 17:43
Så med andra ord vinner jag inget protein på att käka dom råa utan först när dom är kokade?

King Grub
2005-04-24, 17:44
Så med andra ord vinner jag inget protein på att käka dom råa utan först när dom är kokade?

Du förlorar nära 50% av proteinet om du äter dom råa.