handdator

Visa fullständig version : Ändrar ni gymträning vid deff?


Nismo
2005-04-22, 11:03
Under deff ligger man ju på energiunderskott vilket gör det väldigt svårt att bygga muskler. När man tränar bryter man ner musklerna för att genom vilan bygga upp till lite starkare. Alltså borde det inte vara bra att träna lika hårt under deff?
Fast å andra sidan tänkte jag att kroppen kanske tycker det är onödigt att ha så starka och stora muskler om man inte kör lika hårt som innan, och därmed gör sig av med dem. Eller är jag ute och cyklar helt?

Själv har jag fortsatt och träna lika hårt som innan. Skillnaden är att jag istället för att träna 2 dagar, vila 1 osv, bara tränar varannan dag.
Nåväl, hur gör ni?

zonecapone
2005-04-22, 11:05
Delar passen på hälften & kör 2 pass per dag..

ZONE

King Grub
2005-04-22, 11:06
Inget motverkar muskelförlust- och nedbrytning lika bra som tung belastningsträning.

Nismo
2005-04-22, 11:11
Delar passen på hälften & kör 2 pass per dag..

ZONE

Intressant. De dagar då tid finnes ska jag testa detta! Men hur gör du med gainerdrinkarna efteråt? Antar att du kör vassle + snabba kolhydrater efter varje pass? Detta är ju rätt mycket energi. Borde bli tight att klara sitt underskott totalt under dagen?

Nismo
2005-04-22, 11:14
Inget motverkar muskelförlust- och nedbrytning lika bra som tung belastningsträning.

Låter bra, hur tungt är "tung"? Styrketräning i allmänhet menar du?

Herkulez
2005-04-22, 11:16
tränar nästan hårdare vid diet. deffar nu och kör mycket 4-6reppare nu istället för 8-10 som jag lallat med förut.

racePete
2005-04-22, 12:00
Kör på som vanligt, med tyngre och lättare perioder.

hallar
2005-04-22, 12:24
Jag kör på som vanligt med tung styrketräning. Som grub sade är det perfekt för att motverka muskelförlust under deff.

Jag har inte tappat någon som helst styrka utan tvärt om ökat snabbare än vanligt under deffen samtidigt som jag tappar ½ kg kroppsvikt i veckan. Men jag håller hela tiden på och finjusterar Kolhydratintaget så att det ligger på en tillräcklig nivå för att inte träningen skall bli lidande. Tror om att man gör så här så kan man genomgå en deff utan muskel eller styrkeförlust.

Fast jag antar att det är mycket induviduellt och vet inte hur min kropp kommer att reagera när jag kommer under 10 % BF.

Mac
2005-04-22, 12:56
Vad har du för bf% nu?

Nismo
2005-04-22, 13:18
Jag kör på som vanligt med tung styrketräning. Som grub sade är det perfekt för att motverka muskelförlust under deff.

Jag har inte tappat någon som helst styrka utan tvärt om ökat snabbare än vanligt under deffen samtidigt som jag tappar ½ kg kroppsvikt i veckan. Men jag håller hela tiden på och finjusterar Kolhydratintaget så att det ligger på en tillräcklig nivå för att inte träningen skall bli lidande. Tror om att man gör så här så kan man genomgå en deff utan muskel eller styrkeförlust.

Fast jag antar att det är mycket induviduellt och vet inte hur min kropp kommer att reagera när jag kommer under 10 % BF.

Hur många kcal gör du av med på en träningsdag? Hur många stoppar du i dig? Hur många gr kolhydrater?

Nismo
2005-04-22, 13:21
Vad har du för bf% nu?

Ca 14-15%

Jay-Z
2005-04-22, 13:41
tränar nästan hårdare vid diet. deffar nu och kör mycket 4-6reppare nu istället för 8-10 som jag lallat med förut.

I'm with stupid. Alltså, jag vill ha en smileygubbe som säger så. Herkan är ju inte stupid. Han har bara stora bröst, och det kan lätt misstolkas. *kissass*

Barbastark
2012-07-25, 17:14
Inget motverkar muskelförlust- och nedbrytning lika bra som tung belastningsträning.

Om man bortser från det att styrketräning på en högre % av 1 RM är mindre glykogenkrävande än den på en lägre % av 1 RM, (vilket ju kan vara eftersträvansvärt vi deff) finns det någon fördel med tyngre styrketräning vid deff på runt 3-8 RM om det är spara muskelmassa man är ute efter, jämfört med närmare 10-15 RM?

Duran
2012-07-25, 17:40
Jag kör Stronglifts 5x5 under deff. Annars har jag mestadels lättare vikter. Lika många pass och ett kort joggingpass i veckan oavsett kost.

abstract
2012-07-25, 17:57
Delar passen på hälften & kör 2 pass per dag..

ZONE

Åh fan, trodde jag var ensam om detta.

Störd
2012-07-25, 18:27
Känns som att jag tränar hårdare nu faktiskt ! Men kan vara för att jag började med intermittent fasting för ett tag sen och trivs jätte bra med det :). Mycket mer energi !

vicarious
2012-07-25, 18:31
Jo, nog ändrar jag träningen lite. I regel tyngre träning med färre repetitioner. Mer basövningar och inte så mycket isolationsövningar.