handdator

Visa fullständig version : Strösocker kontra honung.


Fredrik790
2005-04-22, 09:57
Vad är att föredra av strösocker och honung ur hälsosynpunkt, för att tex smaksätta morgongröten samt varför?

King Grub
2005-04-22, 10:07
Inget av alternativen har någon hälsosynpunkt.

Olika honungssorter kan ha olika fördelning av glukos och fruktos.

Jämfört med strösocker innehåller honung lite mineraler och spårämnen, men det är inte i mängder som på något sätt gör den nyttig. Det är fortfarande rent socker det också.

Davil
2005-04-22, 11:37
Vad är att föredra av strösocker och honung ur hälsosynpunkt, för att tex smaksätta morgongröten samt varför?

Jag brukar ha en klick lingonsylt och arspartam-sötningsmedel (mest pga. att jag är diabetiker)

Bra fråga ang. honung endå! Har själv undrat om det är "bättre" än vanligt socker. Thx Mr. Grub !

Max
2005-04-22, 22:04
Honungen ger ju en annorlunda smak till maten, inte bara sötman som vanligt strösocker ger. Det är mest därför jag har det i teet i alla fall. Inga mängder som påverkar hälsan även om det hade varit vettiga mängder av nån mineral.

Doctor Snuggles
2005-04-22, 23:00
Honungen har visserligen nån slags phytonutrienter, så hälsosammare är den nog alltid.

WHITEFOLKS
2005-04-22, 23:05
vet inte om det är phytonutrienterna men läste nånstans (fråga inte efter källa :) ) att honung skulle ha vissa antiinflammatoriska egenskaper