handdator

Visa fullständig version : axas o err.. skogaholms fullkornsbröd


aliquis
2005-04-22, 00:23
axas verkar ju rätt ok, mest fullkornsråg, sedan vetemjöl, sedan rågsikt, totalt 55%+ fullkorn (såg någon med mer tror jag) och 7.5g/100g sockerarter, 5% socker. Bättre/sämre än polarkraft råg? Äter den igen för att slippa alla fibrer i extrem. Finax fullkorn är väl kanske bättre? Fast mest vetemjöl i den, osötad dock.

Skogaholms hade mest fullkornsvete, så vetefan(hoho) om den e så bra, de hade även någon rostversion med grahamsmjöl.

Sedan finns ju fazers "nya" rågbitar, 66% fullkorn, inte enbart råg men lite mjukare än skepparhalvor, rallarhalvor osv, osötat, borde ju vara bäst, men jag har inte hört mig för hur det är med deras mono- o diglycerider.

Froddan
2005-04-22, 06:07
Jag är helt vilse i brödjungeln i min matbutik. Vilket bröd är egentligen bäst? - som inte smakar skit. :)

Kan inte någon duktig göra en lista eller nått!? :D

Mac
2005-04-22, 10:25
Finax Fullkorn (osötat) är kalas :thumbup: :eating:

HenrY
2005-04-22, 11:14
Jag är helt vilse i brödjungeln i min matbutik. Vilket bröd är egentligen bäst? - som inte smakar skit. :)

Kan inte någon duktig göra en lista eller nått!? :D

Polarkraft Extrem brödet är ruskigt gott och vädligt bra! :thumbup:

aliquis
2005-04-22, 12:12
Jag tycker inte att 13g kostfibrer/100g är bra, annars så. De kunde gett fan i kruskaklit för att imponera med fibrervärdena.

Hur som helst borde ju polarkraft råg vara ungefär likvärdigt, 2g mer sockerarter/100g, nu såg jag dock en gammal påse igen?! (med 11g/100g), då talar jag näringsmässigt, fast extrem är ju mer "varierad" och har säkert lägre gi osv. Finax fullkorn smakar väl ok med, men mer vetemjöl som sagt, osötad är väl dock ett plus och antagligen lägre gi på denna än polarkraft råg också. Axas vet jag inte, aldrig smakat.

Personligen tror jag fortfarande skovmand o liknande är bäst ;D, men inte ätit det på ett tag.. får väl fixa hummus först.

Rataxes
2005-04-22, 12:20
Men skovmand smakar skosula så den går ju bort oavsett näringsvärde. Håller visserligen med om att det gott kunde vara mindre kostfibrer. Får ju vare sig man vill eller inte i sig så jäkla mycket fibrer från müsli och havregryn att det räcker med bara några skivor polarkraft för att komma upp i osunda mängder. De andra polarkraftbröden är säkert nyttiga också, men de innehåller ju alla runt 30-40% mer energi per 100 g än extrem, vilket ivf för min del gör att de faller bort.

Yankeee
2005-04-22, 13:21
Finax Fullkorn (osötat) är kalas :thumbup: :eating:

Booord (långsökt, jag vet)

Nä, men det är riktigt gott, favoriten just nu.