handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver


axlpxl
2005-04-21, 20:00
Var finns studier på att innehållsdeklarationerna på proteinpulver verkligen stämmer? För mig känns det som det vore ganska enkelt för tillverkarna att ljuga eftersom det inte är så många tränande personer som har en labb hemma så dom kan kolla efter.

Ta MircoWheyActive från SELF t.ex. Detta pulver har varit omdiskuterat, pga. att oppositionen säger att det inte går att sälja ett isolat så billigt.

Jag använder själv pulver och litar på innehållet, men jag skulle gärna ha lite koll på att jag får vad jag betalar för. Någon mer som tänkt som jag?

EiseltUK
2005-04-21, 20:09
Det finns inga officella uppgifter men det har gjort en del projekt på högskolenivå där t ex studenter som pluggar livsmedelskemi har testat olika proteiner.

Om du känner dig osäker så be att få se en analys från tillverkaren. Att tänka på är att batchnummer och datum ska finnas med på analyscertifikatet samt att det ska vara gjort på ett riktigt lab, inte bara en specifikation som vem som helst kan skriva ihop. Helst ska analycen vara gjord på just det batchnummer du har på den förpackning du ska köpa eftersom en bra tillverkare bör analysera varje batch.

Om inte så kanske de har en förklaring som du tycker är trovärdig och litar på det.

/ Henrik