handdator

Visa fullständig version : Sänka vikt mitt i setet


Hannes
2005-04-21, 19:39
jag kör då

10-12reps / 3-5 set fast ibland blire väll en 7 set ändå


om vi säger att jag tar tex....

35 kg i militärpressen i maskin dom 3 första seten, sen om jag känner att jag inte orkar mina 10 reps och jag drar ner 5 kg till 30 kg istället.

min fråga är då: vad har det för inverkan????

ska man lika gärna sluta med den övningen för dagen eller vad händer egentligen. är det bra o göra så eller ska man fortsätta på 35 fas färre reps?

musklen bryts ju ner så borde den inte brytas ner mer då om man fortsätter fast med lägre tyngd lr :confused:

Doctor Snuggles
2005-04-21, 19:59
För det första: Muskeln bryts inte ner (om man skall tro de senaste rönen).

Sen så spelar det nog ingen större roll. Vissa tränar med dropsets (som det du beskriver är, typ) och får bra resultat, när det gäller massa.
För styrka så är det nog mindre effektivt då du tröttar ut musklerna och nervsystemet onödigt mycket.
Men i slutändan: Kör så som du tycker fungerar och känns bra.

ugly_kid
2005-04-21, 20:08
För det första: Muskeln bryts inte ner (om man skall tro de senaste rönen).

Sen så spelar det nog ingen större roll. Vissa tränar med dropsets (som det du beskriver är, typ) och får bra resultat, när det gäller massa.
För styrka så är det nog mindre effektivt då du tröttar ut musklerna och nervsystemet onödigt mycket.
Men i slutändan: Kör så som du tycker fungerar och känns bra.

nu var det väl inte dropset det var frågan om? eller missuppfattade jag det.
han menade väl att han sänker vikten efter 3 set och kör på mindre vikt dom 2 sista seten om han kör 5 set.

Hannes
2005-04-21, 22:46
nu var det väl inte dropset det var frågan om? eller missuppfattade jag det.
han menade väl att han sänker vikten efter 3 set och kör på mindre vikt dom 2 sista seten om han kör 5 set.

nja det där med att sänka vikten efter 3 set var bara ett exempel.
kan lika gärna vara efter 4 set men frågan var densamma :)

Doctor snuggels: ah okej, men jag är ute efter massa så det är väll helt i sin ordning då, I guess :thumbup:

Zonyk83
2005-04-22, 09:42
För det första: Muskeln bryts inte ner (om man skall tro de senaste rönen).

Sen så spelar det nog ingen större roll. Vissa tränar med dropsets (som det du beskriver är, typ) och får bra resultat, när det gäller massa.
För styrka så är det nog mindre effektivt då du tröttar ut musklerna och nervsystemet onödigt mycket.
Men i slutändan: Kör så som du tycker fungerar och känns bra.

Varför skulle man inte få ökad styrka, om man nu sköter sin återhämtning korrekt efter detta?

Doctor Snuggles
2005-04-22, 14:28
Varför skulle man inte få ökad styrka, om man nu sköter sin återhämtning korrekt efter detta?

Jag säger inte att man inte får någon ökad styrka alls, men att det är mindre effektivt. Detta beror på att du inte kan aktivera musklerna maximalt pga de och CNS:n tröttas ut. Kolla hur styrkelyftare tränar.