handdator

Visa fullständig version : hantelträning?


Gud_nu
2005-04-21, 18:05
Tjenare allihop!

Tänkte bara få lite feedback på detta.

har länge tränat länge och bra nu en tid, gjort hyffsade ökningar med jämna mellanrum. jag kör max-ot, kör oftast 6 rep.

nu är det så att jag står still i både axlar och bröst.
Tänkte därför på tex på bröst, skippa vanlig bänkpress för att istället köra med hantlar. Har hört att om man kör med hantlar tränar man upp den svagaste delen? sant?

axlar vet jag inte vad jag ska hitta på, tips ?

En annan fråga, har muskler "minne"? Va någon som sa att man inte skulle hjälpa till för att då kommer muskel typ "ihåg" att man tränade på mindre. hoppas ni fattar :p

tack på förhand

The Ultimate Beef
2005-04-21, 18:09
Att skifta mellan hantlar/skivstång är en bra ide bägge i bröst och axel träning.
Och ja, muskler har ett sorts "minne"

AnimalGen
2005-04-21, 18:13
Håller med the beef

Survivor
2005-04-21, 18:38
du kan få en djupare rörelse med hantlar än med stång och på så sätt bli starkare i bottenläget då.

kroppen kommer ihåg i den mån att du lättare kan återfå något du en gång haft. att köra lite extra "forced reps" (antar att det var det du menade) ger inte sämre styrka. men däremot gäller det att ha en bra passare som inte hjälper till mer än att stången precis inte går back eller står still, allt utöver det är meningslös "träning".

Fettecke
2005-04-22, 11:59
jag stog still på 70x3x7 i bänk i 2.5 månader, sen körde jag sned hantelpress, 2 pass senare körde jag på tränade jag på 77x3x7 på rak bänk, samt att jag har ökat duktigt på hantelpressen...

nu varvar jag:
månad A: sned bänkpress, rak hantelpress
månad B: sned hantelpress, rak bänkpress
sedan om igen. för att få variation på träningen.

byter även ut lite övningar då och då.... har märkt att de går bättre så.

vad kör du för övnigar nu på axlar, byt ut alla skivstångs-övningar mot hantlar istället?

Diana
2005-04-22, 12:12
Hehe ja dom där svaren va ju inte va JAG ville höra iaf, har aldri kunnat köra hantelcurl får så saatans kramp, eller nåtpå insidan av underarmen *screwy*

aliquis
2005-04-22, 12:29
Det där med att något skulle ta mer på det som är just svagast tror jag inte på, men klart du skall prova på att köra med hantlar istället ett tag.
Och det man brukar kalla muskelminne är snarare att det är lättare att träna tillbaka muskler man tidigare har haft än att skaffa sig nya, så att säga. Men vill även minnas att det finns någon effekt som gör att om du failar på en vikt du tidigare har klarat så ökar chanserna att du failar även nästa gång. Fast det där med passare har ju inte så mycket med det att göra, musklerna är starkast under den negativa fasen, detta för att du inte skall kunna exempelvis lyfta en sak över huvudet och sedan inte klara av att ta ner den (vore opraktiskt...), med passare som hjälper dig att få upp vikten som du sedan klarar av att sänka själv kan du därför träna på vikter som egentligen ligger över din förmåga, om det sedan är så nödvändigt eller bra är ju en annan fråga. Inte blir du svagare av att köra på lägre vikter ett pass heller (kan jag inte tänka mig eftersom lyftarna kör lättare pass också)