handdator

Visa fullständig version : Hur lära sig av misstaget?


Janolov
2005-04-21, 11:06
hur ska man lära sig av en misslyckad deff? alltså inte att man ätit fel under själva deffen utan att man verkligen börjat äta skitmat igen och tappat självförtroendet...hur intalar man sig själv att det kommer att gå den här gången även om man hade samma känsla av att det skulle lyckas den gången man misslyckades...

Ska man kartlägga vad det exakt var som fick en att misslyckas och försöka bearbeta misslyckandet på ett tidigare stadium?

Någon som hajjar vad jag svamlar om?

Fettecke
2005-04-21, 11:11
Ja, för du träningsdagbok så har du ju en kurva hur du presterar, du ser när resultaten började att dala, så du vet när du kan åtgärda saken...

Samma sak över din diet, bokför allt, så du ser när det slutar funka, och åtgärda det...
Skriv nånting för varje dag, hur du tycker och tänker...

På detta sätt löste jag ett problem jag fick i träningen nu för någon vecka, kollade på min aanteckningar från 1 år sedan.. jag gjorde som jag skrev då, nu har jag inga problem alls...

Samma princip du kan nyttja.

Men, en tanke som slog mig just är om du återgår till skitmat efte du är klar med din deff... sätt upp ett mål då du ska vara klar med din deff, samt eftermål som du ska göra för att klara dig till din "normala" situation, annars är det lätt att man släpper på tyglarna för att man kommit över det du bestämt med dig själv från början, att geomföra en deff, men sen inge mer...

Upp med tydliga mål, under och efter deffen!!!!!

z_bumbi
2005-04-21, 11:21
Upp med tydliga mål, under och efter deffen!!!!!

:thumbup: :thumbup:

Joppe
2005-04-21, 11:30
Naturligtvis ska du identifiera orsakerna till misslyckandet, här ett förslag:

Vad du beskriver är väl snarare ett återfall i osund livsstil, än egentligen en avbruten deff (även om konsekvenserna är desamma) Vad jag menar är att det är kanske inte deff du bör tänka på i första hand, utan att göra varaktiga livsstilsförändringar, så att glappet inte blir så stort mellan "deff" och "normalkost". Jag tror att du har mycket att vinna på att tex laga riktig mat varje dag (om du inte gör det). När du sedan har en stabil grund att stå på rent kostmässigt, kan du börja fundera på deff.

Mental
2005-04-21, 12:03
Jag kan skriva lite om hur jag gjorde.

Jag valde att kapa en ide från mitt utbildningsmaterial, en fördel med att ha ett arbete är att de ibland skickar en på konstiga utbildningar, denna var dock förvånansvärt vettig. Den handlade om hur man sätter upp mål, och villka regler som fins kring detta, de kallade systemet för smarta mål.

För att ett mål skall räknas som smart, skall det fylla följande kriterier.

S Specifierat : .
M Mätbart:
A Accepterat:
R Rimligt:
T Tidsbegränsat.

Det är mera kring varför detta är så viktigt, men jag har det inte i huvudet, men följer man de principerna så är det lättare att ta sig till målet.

Så mitt uppläg blev följande:

Viktminskning.

Objekt: Jon Hansson
Startvikt:. 100+kg
Nuvarande vikt: 91kg (12/10-04) Vid början av smart målsättning.
Målvikt: 80kg

S Specifierat : Målvikten är bestämd och specifierad.
M Mätbart: Mäts enkelt med vanlig badrumsvåg
A Accepterat: Ja, bara objektet berörs, så länge viljan finns kommer det att gå.
R Rimligt: Ja, normal viktnedgång är 0,5-1kg i veckan, i tidsrymden kvarstår 20 veckor, vilket bör ge utrymme för 10-20 kilos viktnedgång.
T Tidsbegränsat. Ja, deadline är satt, se nedan.

Start
1/10 -04
Mål: 10/3 -05

Hur skall målet nås och övervakas?
Regelbundna vägningar.
Styrketräning 1h 3 dar i veckan
Motion 3 dar i veckan, normalt 4km.
Regelbunden uppföljning och Målanalys, rimlighet,

Uppföljningar,

5/11 2004
Tungt att nå målet, motionsbiten har nästan fallit bort. Styrketräningen fungerar bra. Äter för mycket ute. För mycket snacks.
Måste skärpa mig.

5/12 2004
Det tuffar på, slappar lite vad gäller kosten, men styrka och kondition går bra.
Väger nu 85.9 och ligger ca 1kg före planen. Bara att köra på.

15/2 2005
Målet är uppnått. väger 80kg



Och nu, 21/4 2005 väger jag 75.7

Att ha ett bra och realistiskt mål uppsatt är viktigt tycker jag, hoppas det hjälper dig lite i alla fall *flex*