handdator

Visa fullständig version : Antal socker bitar i maten


Lizzie
2005-04-21, 09:03
Är det någon som vet någon tabett med redan färdigräknade livsmedel på hur många sockerbitar ett livsmedel innehåller. Såna där sockerutställningar är ju vanliga nuförtiden.

Om det tex står på en innehållsförteckning 46 gram kolhydrater, och varav sockerarter 10g. En sockerbit är 4 gram socker. Då tar man väl 10/4= 2,5 sockerbitar?

Men om det inte står varav sockerarter, utan bara 46 gram kolhydrater.
Ska man räkna alla de kolhydraterna som socker då?

King Grub
2005-04-21, 09:08
Kolla i en livsmedelstabell varifrån kolhydraterna i ett livsmedel kommer.

http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv

Kolhydratmässigt är det ingen skillnad om sockret är tillsatt eller finns naturligt i livsmedlet, men de livsmedel där sockret är naturligt förekommande är (oftast) nyttigare, med grönsaker och frukt som bra exempel.

aliquis
2005-04-21, 10:50
Så efterblivet att mäta i sockerbitar hur som helst, jag har ingen aning om hur mycket det är, visst att man kan SE 5 sockerbitar, men sen då? Vet jag att det är 150g socker i en pet-flaska men 15g socker i 2 skivor bröd så säger det ju mer. (Fast det är alltså 4g socker i en sockerbit?)

Och du skall inte räkna alla kolhydrater för en del är stärkelse, inte för det spelar så stor roll, stärkelsen kan också ge snabb energi, eller långsam, och alltsammans blir ju glukos förr eller senare i kroppen ändå. Vare sig sockret(inte strösocker jag menar utan sockerarter överhuvudtaget) eller stärkelsen ger ju något annat än just socker eller stärkelse, det intressanta är ju vad det kommer tillsammans med.

Och i det här fallet är det ju bara tillsatta sockerarter som är intressanta, inte de som redan finns i livsmedlet, ett äpple innehåller ju socker men är fortfarande nyttigt, för det är ju trots allt ett äpple. Pasta innehåller väl inga sockerarter (eller väldigt lite) men bara för det är ju inte vit pasta nyttigare än äpplen. Likaså om du har ett osötat bröd baserat på mestadels vetemjöl och ett sötat med mestadels råg så kan ju det sötade brödet med rågen fortfarande ge mer näring/energimängd.

Personligen skiter jag helt i naturliga sockerarter, det är ju inte SOCKER det är fel på, utan raffinerat strösocker. Precis som alla andra raffinerade livsmedel (oljor,mjöl,juice). Ju mindre man har tagit bort och processat desto bättre. (äpple är bättre än äppeljuice men äppeljuice är bättre än "äppeldryck" trots lägre energimängd då det är mindre juice i denna men tillsatt socker.)

mmmCay
2005-04-21, 12:23
Men om det inte står varav sockerarter, utan bara 46 gram kolhydrater.
Ska man räkna alla de kolhydraterna som socker då?

Om du är journalist för Aftonbladet ja.

Sockerbiträkning är bara ett till ofullständig och förvirrande system för att jämföra näringsvärde i mat. Meningen är att man vet hur stor en sockerbit är och hur mycket kalorier det ger, och så kan man gör en mentalbild av hur "dåligt" en matprodukt är genom att räkna "sockerbitar".

Eftersom detta system räknar inte med fett eller protein kalorier, och det räknar alla kolhydrater som sockerbitar, är det jättesvårt att göra ett sund matval med bara denna information. Sockerbitsystemet räknar inte med näring heller, dvs, mineraler, vitaminer, antioxidanter, fibrer. Systemet har ännu ett större fel, som är att det ger känslan att kolhydrater är onda.

Nej men jag hade fel. Meningen med systemet är att skapa hysteri om "farligt" mat (som är inte farligt) och att dumma upp folket (sälja mer). Läs DN istället.

King Grub
2005-04-21, 12:26
det är ju inte SOCKER det är fel på, utan raffinerat strösocker.

Skillnaden på sackaros i frukt och strösocker i påse?'

Jag förstår vad du menar, men alla mikronutrienter och kostfiber borträknade, vad är skillnaden på själva kolhydraterna och deras metabolisering, beroende på varifrån dom kommer, om båda är sackaros? Eller fruktos eller glukos?

aliquis
2005-04-21, 16:35
Skillnaden på sackaros i frukt och strösocker i påse?'
Att frukt innehållandes 100g med sackaros ger näring, 100g strösocker gör det inte.
Jag förstår vad du menar, men alla mikronutrienter och kostfiber borträknade, vad är skillnaden på själva kolhydraterna och deras metabolisering, beroende på varifrån dom kommer, om båda är sackaros? Eller fruktos eller glukos?
Jag struntar helt i hur det är med dem borträknade.

King Grub
2005-04-21, 16:38
mikronutrienter och kostfiber borträknade

Du säger "det är ju inte SOCKER det är fel på, utan raffinerat strösocker"

GrayHaven
2005-04-21, 16:39
watch out här kommer en dum fråga :)

finns det "sockerfri" frukt..eller frukt med väldigt lågt "socker" innehåll åtminstonde?

King Grub
2005-04-21, 16:48
watch out här kommer en dum fråga :)

finns det "sockerfri" frukt..eller frukt med väldigt lågt "socker" innehåll åtminstonde?

Nej, kolhydraterna i frukt är just sockerarterna fruktos, sackaros och glukos (fruktsocker, druvsocker, strösocker) i olika fördelningar.