handdator

Visa fullständig version : inga kolhydrater!?


agahowa22
2005-04-21, 08:01
hej, min kompis sa igår att när man går i diet så ska man inte äta nåra kolhydrater alls utan bara prtoein och grönsaker. ja tro hans diet går ut på att bara gå ner å inte bevara sin styrka.

men eftersom hans källa var en stark var ja tvungen å ta upp de här är de bra att inte äta nåra kolhydrater at all i en diet?

*screwy*

mini_Arnold
2005-04-21, 08:03
*arnolds akutlinje*

Grönsaker innehåller kolhydrater så din kompis blev ägd av sig själv, kan du hälsa honom.

KIRE
2005-04-21, 08:24
hej, min kompis sa igår att när man går i diet så ska man inte äta nåra kolhydrater alls utan bara prtoein och grönsaker. ja tro hans diet går ut på att bara gå ner å inte bevara sin styrka.

men eftersom hans källa var en stark var ja tvungen å ta upp de här är de bra att inte äta nåra kolhydrater at all i en diet?

*screwy*

Om man vill kan man köra diet utan kolhydrater. Det går utmärkt.
Man kan behålla alla muskler och sin styrka och tappa fettet om man gör rätt.
Vissa mår kanonbra av det andra mår sämre utan kolhydrat.

Tänk på att ALLA dietmetoder fungerar man man beräknar dom rätt.
Det finns ingen optimal metod för alla utan allt hänger på individuell anpassning. Man kan köra KETO-diet. högkolhydratsdiet, proteinpulverdiet, GI-metoden, atkins eller vad man vill och utan problem komma i tävlingsform och behålla sina muskler. Det gäller bara att göra rätt i respektive fall.

Den enklaste och trevligaste dieten är att äta ganska lite kolhydrat och mycket protein och fett. Alltså har din kompis helt rätt när han säger att grönsaker och kött är bra att äta vid diet.

abjorn
2005-04-21, 08:52
Har prövat både lågt och medelhögt kolhydratintag. Båda fungerar bra men när jag körde förlågt pallade inte min hjärna med. Däremot har jag enormt svårt att bibehålla styrkan så fort jag ligger på kcalminus :(

agahowa22
2005-04-22, 08:31
läst lite här å lästa att king grub hade skrivit att om man äter protein utan kolhydrater blir de glukos. räcker den klilla mäöngden kolhydrat i sallad lr blir nestan allt glukos tänka på också omman då käkar en frumt me fruktos blir ju de nestan som att äte socker eftersom de består glukos och frukots är di lite långsökt av mig lr kan de vara så *screwy*

Liten_en
2005-04-22, 08:48
Min erfarenhet av low carb food var vädigt bra i början. Jag gick ner som ett jihu den första månaden.. sen avtog viktminskningen i platåer. Jag antar att det var även för att jag jobbar natt och vänder upp och ner på dygnet varannan vecka. Men jag antar att min galla inte pallade med all den feta maten man då ska kompensera alla kollisar med fett för att få mättnadskänslan. Men jag är osäker om man kan köra en typ light variant av den, alltså mer kollisar av grönsaker och proteiner och uppnå typ samma resultat. Tyvärr kände jag att jag orkar inte lika mycke när man tränar, men det har väl nåt med glykogenet eller? :confused:

Tolkia
2005-04-22, 08:50
Att äta frukt är INTE som att äta socker. Visst, det finns socker i frukt, men mängden socker per gram frukt är vääääldigt liten om man jämför med t.ex. godis eller något (i rent socker är det ju förstås 100%, ås den jämförelsen blir ju lite konstig) och frukten innehåller ju en massa vitaminer, mineraler, kostfiber osv. också - lite protein och fett t.o.m. (avocado är väl en frukt om jag inte tar fel). Frukt är inte KALORIFRITT, men att utesluta den ur kosten p.g.a. det höga sockerinnehållet vore enbart dumt, om man inte tänkt köra någon stenhård lågkolhydratdiet.

Om man kan få i sig tillräckligt med kolhydrater genom att äta sallad beror väl på hur mycket kolhydrater man tycker att man behöver och vill ha. I Atkinsdietens fas 1 rekommenderas man väl om jag inte minns fel att äta just en viss (ganska liten) mängd grönsallad för att täcka kolhydratbehovet. Men då ligger man extramt lågt på kolhydrater (bara så mycket att inte hjärnan lsutar fungera, typ), och endast för en mycket begränsad tid (sedan finns det folk som tror att det är bra och nyttigt att ligga i fas 1 hur länge som helst, men det rekommenderade väl inte ens Atkins själv, vad jag vet). Om man INTE äter lågkolhydratkost får man äta VÄLDIGT mycket sallad för att täcka sitt kolhydratbehov, särskilt om man tränar.

Edit: En sida om Atkinsdieten, ett exempel på en lågkolhydratdiet, som är relativt resonabel:
Atkinsdieten (http://atkins-se.com/billboard/index.php/sv/2)

Clyde
2005-04-22, 12:03
Alltså jag kan inte förstå snacket om att äta lite kolhydrater under diet.
Det är kanske helt okej för en person som inte tränar att följa Atkinsdieten eller annan lågkolhydratdiet framgångsrikt. Men en tränande individ bör vara medveten om att man tappar mer muskelmassa om man koncentrerar sig på ett minskat kolhydratintag under diet.

Kroppen kan inte omvandla fett till glukos, men däremot muskelprotein vid behov. Vid en diet är det väl ändå inte meningen att man skall lägga på sig muskelmassa om inte jag minns fel *rolleyes*

Så det är alltså bättre att skära ner på fettet till den nivån att du fortfarande kan hålla igång fettförbränningen. 20-40 g enkel-flero-mättat fett + kanske 3 000 -5 000 mg omega 3 om dagen räcker.

Skär man ner 250kcal från fett och ökar den aerobiska med aktiviteten så man förbränner 250kcal så är det klart, - 500kcal.

Visst att du kanske får aningen sämre fettförbränning men du behåller en bättre muskeltonus, Samt att du orkar fortsätta träna hårt om du inte skär ner på kolhydraterna. / Clyde.

z_bumbi
2005-04-22, 12:08
Min erfarenhet av low carb food var vädigt bra i början. Jag gick ner som ett jihu den första månaden.

Gick ned i vikt eller fett?

Liten_en
2005-04-22, 15:17
Jag gick ner i vikt. Jag tappade ca 7 kg på 1 månad. De 2 första veckorna tappade jag 4 kg. Då åt jag ca 20g kolhydrater om dygn.
Det kanske det klargör bättre vad jag menade.

WHITEFOLKS
2005-04-22, 15:49
den snabba minskningen i början beror främst på att du tömmer glykogendepåerna men det antar jag att du redan visste :)