handdator

Visa fullständig version : Vad betyder disco-träning m.m.?


Keso
2005-04-20, 22:56
Hej

Jag tycker det ofta nämns här s.k disco-träning disco-byggare o allt möjligt, kanske en dum fråga men va betyder allt de här? :em:

mvh

Jorgen
2005-04-20, 22:57
Discoträning/byggare har lite olika betydelse beroende på vem man frågar. Antingen är det den klassiska bröst/armar/mage-tränandes individen (ben? vad är det??) eller så menas en tränande som håller sig till maskiner/cablecross odyl på gymmet. Discofolket gillar inte heller att ta i när dom väl tränar.

//Jörgen

skaparn
2005-04-20, 22:59
Disco är när man tränar uteslutande användandes redskap som förknippas med disco.

http://lannie.com/highres/disco-hercules600.jpg

Keso
2005-04-20, 22:59
Discoträning/byggare har lite olika betydelse beroende på vem man frågar. Antingen är det den klassiska bröst/armar/mage-tränandes individen (ben? vad är det??) eller så menas en tränande som håller sig till maskiner/cablecross odyl på gymmet. Discofolket gillar inte heller att ta i när dom väl tränar.

//Jörgen
Jaha :) :em:

Så tex många i min ålder (17) är disco-"byggare" eftersom de e få som till exempel tränar benen eller?

Eatalot
2005-04-20, 23:00
precis

Jorgen
2005-04-20, 23:01
Jaha :) :em:

Så tex många i min ålder (17) är disco-"byggare" eftersom de e få som till exempel tränar benen eller?
Just det. Ett vanligt fenomen bland er "ungdomar". :D

//Jörgen

Doctor Snuggles
2005-04-20, 23:43
Ett klassiskt exempel, som aldrig blir uttjatat, är när individer av valfritt etnisk ursprung, iförda linnen, gärna ett kompisgäng, pumpar upp brösten och bicepsen framför spegeln på gymmet kl 8 på en fredagskväll.
Gissa vart de ska efteråt? :D

chidde
2005-04-21, 00:19
många disco-byggares argument till att dem inte tränar ben brukar vara: jag har så starka/stora ben redan

(vilket brukar vara bullshit)

JAM
2005-04-21, 00:30
många disco-byggares argument till att dem inte tränar ben brukar vara: jag har så starka/stora ben redan..."för de får så mycket träning då jag spelar fotboll/spelar innebandy/löper/virkar/spelar dataspel"...

abjorn
2005-04-21, 06:53
aaaa ja hittar inte den där disco-filmen från finland :(

RobbeliRobban
2005-04-21, 06:59
Disco-träning har inte med hur man tränar, eller vad man tränar (även om det företrädesvis är bröst/biceps och 100-reppare i magmaskinen) utan mer med syftet.

man vill ha muskler att flasha med på just "discot" (stranden, parken, krogen-whatever) och struntar mlm i de musklerna man anser inte är relevanta för det syftet. Om det så är ett par aningens förstorade armar i ett tight linne, eller ett par aningens förstorade vader i piratbyxor, eller ett par aningens förstorade underarmar i upprullad skjorta spelar ingen roll, det är flash-faktorn som är viktig.

Tolkia
2005-04-21, 09:23
Jag har en känsla av att jag skrivit det här förut, men jag tycker att det verkar som om definitionen av "disco" varierar rätt kraftigt, beroende på vem som använder ordet. Jag skulle snarast säga att "discoträning" är "en typ av träning som jag som fäller omdömet tycker är "fjollträning" för små - och klena, samt p.g.a. att det tränar så "disco" dömda att för evigt förbli klena - fjantar". Jag tycker f.ö. inte heller att det verkar som om det är de som är absolut störtst och starkast och tränar absolut hårdast som dissar andra "discobyggare" etc. oftast och mest - men det är i och för sig ett fenomen som finns på någa andra områden också ...

RobbeliRobban
2005-04-21, 09:43
förövrigt tycker jag att J-Lo komplex tjejerna (de som kör alla möjliga varianter av övningar med syfte att få jättearsle) är precis lika mycket disco som "överkroppskillarna".

Grisen
2005-04-21, 09:49
förövrigt tycker jag att J-Lo komplex tjejerna (de som kör alla möjliga varianter av övningar med syfte att få jättearsle) är precis lika mycket disco som "överkroppskillarna".

Det är den feminina varianten av discoträning, de viktigaste övningarna är utfall, baksida curl, 100 reppare i magmaskinen och baksida axlar ("det är såååå viktigt").

Tolkia
2005-04-21, 09:54
förövrigt tycker jag att J-Lo komplex tjejerna (de som kör alla möjliga varianter av övningar med syfte att få jättearsle) är precis lika mycket disco som "överkroppskillarna".
Jag trodde det var vanligare att tjejer försökte träna BORT lite arsle ...? :D

JJ
2005-04-21, 10:07
Jag trodde det var vanligare att tjejer försökte träna BORT lite arsle ...? :D
Bara vid din ålder kompis :D

z_bumbi
2005-04-21, 11:18
Jag trodde det var vanligare att tjejer försökte träna BORT lite arsle ...? :D

Ja genom att köra 50-100 reps i "häckmaskiner" och köra insida- och "utsida"-lår samt köra oändliga mängder trappmaskin där de ser till att häcken jobbar mer genom att hänga över handtagen (Det sista vet de inte om men de kör så därför att att stå rakt är jobbigare.).

Tolkia
2005-04-21, 11:45
Bara vid din ålder kompis :D
I min ålder är det inte bara ARSLET man försöker träna bort, tro mig ...

aliquis
2005-04-21, 11:57
Ett klassiskt exempel, som aldrig blir uttjatat, är när individer av valfritt etnisk ursprung, iförda linnen, gärna ett kompisgäng, pumpar upp brösten och bicepsen framför spegeln på gymmet kl 8 på en fredagskväll.
Gissa vart de ska efteråt? :D
hem och äta?

aliquis
2005-04-21, 12:01
Om tjejerna vill träna till sig putrump så låt dem? ;/

Doctor Snuggles
2005-04-21, 12:09
hem och äta?

Heh... det är bara du som är matfixerad. ;)

Dumleman
2005-04-21, 12:11
förövrigt tycker jag att J-Lo komplex tjejerna (de som kör alla möjliga varianter av övningar med syfte att få jättearsle) är precis lika mycket disco som "överkroppskillarna".
ehh nu behöver tjejer inte ha J-Lo komplex längre, nu finns J-Lo trosan! :) http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,631513,00.html

Semiramis
2005-04-21, 12:16
Turnyren på väg tillbaka? http://www.nba.fi/festklanningar/1880-89.htm

Sonny
2005-04-21, 14:15
Disco-byggare för mig är de grabbar (oftast i min ålder 16,17 år) som kommer in på gymmet på måndan tex. kör ett pass bröst + biceps, kommer tebax på onsdag kör...bröst + biceps osv. ;)

1x0
2023-04-27, 22:07
förövrigt tycker jag att j-lo komplex tjejerna (de som kör alla möjliga varianter av övningar med syfte att få jättearsle) är precis lika mycket disco som "överkroppskillarna".

+1!

bunkrulle
2023-04-28, 05:41
Jag säger som Lars Brun angående rumpträning.

"Det kan bli för mycket Patrick Swayze"

trädgårdsmöbel
2023-04-28, 17:33
Robbelirobban verkade vara en vettig kille, men det var då.

stridis
2023-04-28, 17:57
Disco hit och dit, vad är då Metal? ;)

Arne Persson får gärna komma in och kommentera!

MasterChief
2023-04-28, 18:12
I min ålder är det inte bara ARSLET man försöker träna bort, tro mig ...

Lustigt hur det har ändrat sig. Alla tjejer verkar numera ägna all sin träning åt att träna upp sitt arsle.

1x0
2023-04-28, 18:14
Robbelirobban verkade vara en vettig kille, men det var då.

Imponerande, fascinerande att han skrev det inlägget 2005. Jag styrketränade inte då (hade knappt fått pubishår) men mest definitivt att rump-kvinnohypen var extremt långt ifrån då (2005), än vad den är idag.

Känns som vara en kvinna som bara tränar underkroppen, är t.o.m. vanligare nu än vara en man som bara tränar överkroppen?

Sen lovar jag att de faktiskt bygger bättre röv, eftersom de skippar upper-body-day. Gains- och återhämtningskontot går till röven. :D

Tycker det är synd det verkar vara så mycket fokus på isolationsövningar, istället för bygga en riktigt vass knäböj som rumpträningskvinna.

bunkrulle
2023-04-28, 19:10
Imponerande, fascinerande att han skrev det inlägget 2005. Jag styrketränade inte då (hade knappt fått pubishår) men mest definitivt att rump-kvinnohypen var extremt långt ifrån då (2005), än vad den är idag.

Känns som vara en kvinna som bara tränar underkroppen, är t.o.m. vanligare nu än vara en man som bara tränar överkroppen?

Sen lovar jag att de faktiskt bygger bättre röv, eftersom de skippar upper-body-day. Gains- och återhämtningskontot går till röven. :D

Tycker det är synd det verkar vara så mycket fokus på isolationsövningar, istället för bygga en riktigt vass knäböj som rumpträningskvinna.

Knäböj och marklyft anses bland kvinnor vara livsfarligt och mer avancerat än raketforskning. Det är nästan i klass med stringteorin.

Många av de kvinnor jag pratat med om knäböj och i synnerhet marklyft så verkar det vsra helt omöjligt att lyfta med rätt teknik.
Så det enda rätta är att bara inte gör det.