handdator

Visa fullständig version : Enormt marklyft


Doctor Snuggles
2005-04-20, 21:43
Så här markar man:
http://sp.lv/files/Kostja.wmv

Gillar formen också. Enorm styrka i mellanryggen. :hbang:

Arne Persson
2005-04-20, 21:48
Så här markar man:
http://sp.lv/files/Kostja.wmv

Gillar formen också. Enorm styrka i mellanryggen. :hbang:


Brutalt minst sagt! Brottartrikå? :bow:

Matte_Maiden
2005-04-20, 21:50
Ser ut som Nasser, är det så?

Doctor Snuggles
2005-04-20, 21:54
Konstantinov.
Japp, ingen sparkdräkt. :D

hoffano1
2005-04-20, 21:55
Grymt!

Bite
2005-04-20, 22:08
Shit :hbang:

Mpet
2005-04-20, 22:28
Böjjer han inte lite mycket på ryggen??

Jorgen
2005-04-20, 22:34
Jäklar!

Det såg så lätt ut. :hbang: Riktigt brutalt. :hbang:

//Jörgen

Lillgrabben
2005-04-20, 22:36
Böjjer han inte lite mycket på ryggen??


Eftersom att han markade över 400 i sista så tycker jag att man kan bjussa på lite ryggböjning..... :thumbup:

För övrigt så var det inget större fel på tekniken heller, man kan inte göra fel om man ska dra så där jäkla enormt mycket!

Doctor Snuggles
2005-04-20, 23:37
Böjjer han inte lite mycket på ryggen??

Haha. Bara väntade på den.
För det första så böjer han främst i bröstryggen för att få kortare lyftväg, och vinklar som passar honom bäst. Uppenbarligen.
Sen så märk att KORSRYGGEN böjs inte UNDER lyftet, och är knappt böjd vid starten heller. Jag skulle t.o.m. vilja påstå att OM MAN GÖR RÄTT, så är det mindre risk för att skada korsryggen på detta sätt, eftersom vinklarna gör att man behöver böja mindre i höftleden, och korsryggen kan hållas mer upprätt (fan, jag börjar skriva som Stahlberg :D). I likhet med ryggens läge i sumomark.
Om man böjer på detta sättet blir lyftet däremot mycket svårare i toppläget då man skall föra axlarna bakåt/i avslutningsläge. Vilket föranledde min kommentar om att han måste vara grymt stark i bröstryggen.
Däremot vid "ostbågemark" (som detta INTE är ett exempel på) så har du såpass böjd korsrygg att kotorna/ligament belastas (men det får någon mer kunnig uttala sig om).
För att fortsätta på Lillgrabbens kommentar: Tror någon seriöst på att det går att lyfta en sådan här vikt genom att lyfta "fel"?

Gabber
2005-04-21, 06:46
whao, det var härligt att se. vad ligger rekordet på i marklyft, alltså det tyngsta som gått upp oavsett kroppsvikt?

finns det flera videon som denna att kolla på, dels för motivation och teknik?

abjorn
2005-04-21, 06:49
Me like :hbang:

The Draf
2005-04-21, 07:04
Haha. Bara väntade på den.
För det första så böjer han främst i bröstryggen för att få kortare lyftväg, och vinklar som passar honom bäst. Uppenbarligen.
Sen så märk att KORSRYGGEN böjs inte UNDER lyftet, och är knappt böjd vid starten heller. Jag skulle t.o.m. vilja påstå att OM MAN GÖR RÄTT, så är det mindre risk för att skada korsryggen på detta sätt, eftersom vinklarna gör att man behöver böja mindre i höftleden, och korsryggen kan hållas mer upprätt (fan, jag börjar skriva som Stahlberg :D). I likhet med ryggens läge i sumomark.
Om man böjer på detta sättet blir lyftet däremot mycket svårare i toppläget då man skall föra axlarna bakåt/i avslutningsläge. Vilket föranledde min kommentar om att han måste vara grymt stark i bröstryggen.
Däremot vid "ostbågemark" (som detta INTE är ett exempel på) så har du såpass böjd korsrygg att kotorna/ligament belastas (men det får någon mer kunnig uttala sig om).
För att fortsätta på Lillgrabbens kommentar: Tror någon seriöst på att det går att lyfta en sådan här vikt genom att lyfta "fel"?


Det är då så fruktansvärt svårt att göra denna övning rätt. Känns som man läst spaltmetervis med text om denna övning och rätt som det är får man reda på nått nytt.

HenrY
2005-04-21, 07:28
fy faen, lyften såg lätta ut fram till det sista lyftet! Vilket också det aldrig var någon tvekan om att han skulle få upp skiten! :hbang:

Rocco13
2005-04-21, 09:41
Hehe, roligt se att folk kommenterar ett lyft på 410 kg och anser tekniken vara dålig. *bs*

Snake
2005-04-21, 09:44
Diggar killen som slappar honom i ryggen inför varje lyft *kissass* *slap*

Mart|n
2005-04-21, 09:45
Jag såg inget fel på det. Han höll ju ryggen hela tiden.

_micke_
2005-04-21, 10:32
Goddamn! sikket jävla lyft å utan dragremmar också :hbang:

jwzrd
2005-04-21, 10:39
GRYMT lyft! :hbang:

Doctor Snuggles
2005-04-21, 11:23
Det är då så fruktansvärt svårt att göra denna övning rätt. Känns som man läst spaltmetervis med text om denna övning och rätt som det är får man reda på nått nytt.

Njä. Däremot så tycker jag det är svårare att hitta de vinklar som passar en bäst. För att dra så mycket vikt som möjligt d.v.s.

Doctor Snuggles
2005-04-21, 11:28
whao, det var härligt att se. vad ligger rekordet på i marklyft, alltså det tyngsta som gått upp oavsett kroppsvikt?

finns det flera videon som denna att kolla på, dels för motivation och teknik?

Kolla på irongame.com, där finns ett par. Bl a Benedikt Magnussons lyft på 410 på isländska mästerskapen (han försökte på 425kg, men bommade).
Rekordet är 933 pounds, om jag inte minns fel, och innehas av Andy Bolton. Han tävlar visserligen i WPO, där man är lite mer avslappnad när det gäller dopingtester tror jag. Det går lite diskussioner på nätet ang. vem och när det kommer dras 1000 pounds. :)

Doctor Snuggles
2005-04-21, 11:29
fy faen, lyften såg lätta ut fram till det sista lyftet! Vilket också det aldrig var någon tvekan om att han skulle få upp skiten! :hbang:

Hehe.. lite surrealistiskt att ett lyft på 390 kan se ut som uppvärmning!

Gabber
2005-04-21, 12:14
Kolla på irongame.com, där finns ett par. Bl a Benedikt Magnussons lyft på 410 på isländska mästerskapen (han försökte på 425kg, men bommade).
Rekordet är 933 pounds, om jag inte minns fel, och innehas av Andy Bolton. Han tävlar visserligen i WPO, där man är lite mer avslappnad när det gäller dopingtester tror jag. Det går lite diskussioner på nätet ang. vem och när det kommer dras 1000 pounds. :)

tack, 1000 pounds, låter som en hel del. om man jämför med vad Ronnie tryckte upp i benpressen med två ben så är det en hel del att lyfta 1000 p med ryggen.

muddler
2005-04-21, 12:25
satan i gatan! total chefning! :bow:

Gabber
2005-04-21, 12:46
e www.irongame.com nere nu eller är det bara för mig?

the_PL_man
2005-04-21, 13:04
Out of bandwoth quota for this month är min gissning

Även speglingen strongarmed.com är nere

/the_PL_man

e www.irongame.com nere nu eller är det bara för mig?

stahlberg
2005-04-21, 13:12
Ju fler som skriver som jag desto mindre behöver jag skriva själv.

Det finns alltid dom som lärt sig att ryggen ska vara rak när man lyfter marklyfter, och sedan fullständigt överdriver detta.

Arne Persson
2005-04-21, 13:14
Tydligen går det lyfta manliga vikter utan specialdräkter. ;)

the_PL_man
2005-04-21, 13:15
Jo, Bolton är värst hittills, men i WPO använder de en mjukare stång, vilket för de flesta underlättar lyften.

Över 400 kg är hittills om jag kommer ihåg rätt(alla förbund):
- Lars Noren
- Bil Kazmeier
- Maxim Podtynny
- Garry Frank
- Andy Bolton
- Ano Turtianen
- Benedikt Magnusson
- Steve Goggins
- Tibor Meszaros
- Gary Heisey
- Dan Wohleber
- Ed Coan
- Doyle Kenady
- Marc Henry
- Konstantin Konstantinovs
- Gerrit Badenhorst
- Peter Tregloan
- Don Reinhoudt
- Jon Cole
- Rudolf Kuster
- Vladimir Bondarenko
- Zydrunas Savickas

Tror inte jag glömt någon nu....

/the_PL_man
Kolla på irongame.com, där finns ett par. Bl a Benedikt Magnussons lyft på 410 på isländska mästerskapen (han försökte på 425kg, men bommade).
Rekordet är 933 pounds, om jag inte minns fel, och innehas av Andy Bolton. Han tävlar visserligen i WPO, där man är lite mer avslappnad när det gäller dopingtester tror jag. Det går lite diskussioner på nätet ang. vem och när det kommer dras 1000 pounds. :)

Sonny
2005-04-21, 13:55
Helt ok... *rolleyes* :hbang:

the_PL_man
2005-04-21, 16:25
Grejen är att det är svårt att få ut något av en dräkt i konventionell marklyft, mkt beroende på att det är svårt att komma ner i en bra startställning & hitta rätt bana.

I sumo så har man större nytta av en dräkt dock.

/the_PL_man

Tydligen går det lyfta manliga vikter utan specialdräkter. ;)

Bjorne
2005-04-21, 16:46
Riktigt imponerande :D


EDIT: Rätt tungt att få ner den, så lagt upp en mirror så ni andra stackare kan få ner den :)

http://web.telia.com/~u40426334/Kostja.wmv

Doctor Snuggles
2005-04-21, 18:34
Grejen är att det är svårt att få ut något av en dräkt i konventionell marklyft, mkt beroende på att det är svårt att komma ner i en bra startställning & hitta rätt bana.

I sumo så har man större nytta av en dräkt dock.

/the_PL_man

Jag trodde att det var mer som vid bred bänk, att stretcheffekten av materialet hjälper till vid bottenläget?
Om det är så, så borde det vara effektivt att träna sumo-kronlyft.

the_PL_man
2005-04-21, 18:38
Så enkelt är det inte....

I bänk & böj, så börjar du med vikten i start/slutläge, släpper ner i bra bana, lagrar in energi i drät & muskler, vänder & går upp.

I mark ligger vikten död på golvet, ungefär som om du skulle börja en böj från botten, eller en bänk med stången liggande på bröstet.

I marken så måste du med dräkt komma ner i ett bra startläge för att få ut max.
Trång dräkt -> väldigt svårt att få till ett bra lyft.
Så i korthet kan du inte utnyttja materialet på samma sätt som i böj & bänk.

/the_PL_man

Jag trodde att det var mer som vid bred bänk, att stretcheffekten av materialet hjälper till vid bottenläget?
Om det är så, så borde det vara effektivt att träna sumo-kronlyft.

Doctor Snuggles
2005-04-21, 19:03
Så enkelt är det inte....

I bänk & böj, så börjar du med vikten i start/slutläge, släpper ner i bra bana, lagrar in energi i drät & muskler, vänder & går upp.

I mark ligger vikten död på golvet, ungefär som om du skulle börja en böj från botten, eller en bänk med stången liggande på bröstet.

I marken så måste du med dräkt komma ner i ett bra startläge för att få ut max.
Trång dräkt -> väldigt svårt att få till ett bra lyft.
Så i korthet kan du inte utnyttja materialet på samma sätt som i böj & bänk.

/the_PL_man

Hmm. Ok, jag köper det, det är klart den elastiska effekten inte finns vid mark, just eftersom det är en "död" vikt.
Men det är väl därför många börjar sumo rätt högt upp, för att "trycka" ner sig i startposition, och simulera den elastiska effekten, och sen kunna explodera upp?
Sen så borde det gå att greppa stången först, med konventionell hållning, och "promenera" ut fötterna till sidan. Liten teori där. Det förutsätter förstås att det är lättare att komma ner/positionera sig med konventionell stil. Har ingen erfarenhet av markdräkter, så vet inte om det stämmer. ;)

the_PL_man
2005-04-21, 19:07
Jo, men av erfarenhet vet jag att det är väldigt svårt att komma "rätt" när man skall få till sumon.

Vore det enkelt & man fick ut mkt av utrustningen, så skulle alla köra sumo,
Genom att stanna för länge i botten, så tappar man stretcheffekten, det är därför man ofta ser lyftare bara gå ner & greppa stången för att sedan dra.

Dräkt i vanlig mark är för många mer i vägen än till hjälp.

/the_PL_man

Hmm. Ok, jag köper det, det är klart den elastiska effekten inte finns vid mark, just eftersom det är en "död" vikt.
Men det är väl därför många börjar sumo rätt högt upp, för att "trycka" ner sig i startposition, och simulera den elastiska effekten, och sen kunna explodera upp?
Sen så borde det gå att greppa stången först, med konventionell hållning, och "promenera" ut fötterna till sidan. Liten teori där. Det förutsätter förstås att det är lättare att komma ner/positionera sig med konventionell stil. Har ingen erfarenhet av markdräkter, så vet inte om det stämmer. ;)

Doctor Snuggles
2005-04-21, 19:13
Jo, men av erfarenhet vet jag att det är väldigt svårt att komma "rätt" när man skall få till sumon.

Vore det enkelt & man fick ut mkt av utrustningen, så skulle alla köra sumo,
Genom att stanna för länge i botten, så tappar man stretcheffekten, det är därför man ofta ser lyftare bara gå ner & greppa stången för att sedan dra.

Dräkt i vanlig mark är för många mer i vägen än till hjälp.

/the_PL_man

Ja uppenbarligen så stämmer det. Även fast det inte verkar helt logiskt. Själva den elastiska effekten försvinner, men stretcheffekten försvinner inte. Materialet jobbar ju fortfarande för att komma tillbaka till urprungsläget. Det är bara att titta på hur folk som går runt i bänktröja ser ut. :D
Men å andra sidan kanske för att utnyttja endast den effekten, så skulle dräkten behöva vara såpass tight att det inte alls skulle gå att komma ner till startläget på ett vettigt sätt.

the_PL_man
2005-04-21, 19:39
Jag pratar om stretcheffekten i muskulaturen.

Yep, dräkttajtheten är svår att optimera, vilket begränsar hur mkt man kan få ut.
Därav den relativt långsammare utvecklingen av markrekorden....

/the_PL_man

Ja uppenbarligen så stämmer det. Även fast det inte verkar helt logiskt. Själva den elastiska effekten försvinner, men stretcheffekten försvinner inte. Materialet jobbar ju fortfarande för att komma tillbaka till urprungsläget. Det är bara att titta på hur folk som går runt i bänktröja ser ut. :D
Men å andra sidan kanske för att utnyttja endast den effekten, så skulle dräkten behöva vara såpass tight att det inte alls skulle gå att komma ner till startläget på ett vettigt sätt.

Doctor Snuggles
2005-04-21, 19:47
Jag pratar om stretcheffekten i muskulaturen.

Yep, dräkttajtheten är svår att optimera, vilket begränsar hur mkt man kan få ut.
Därav den relativt långsammare utvecklingen av markrekorden....

/the_PL_man


Ok. Du menar stretchreflexen? Annars så är det väl leder och ledfästen som står för elasticiteten, d.v.s. ju starkare/tightare de är, ju mer samlad kinetisk energi kan man använda för att explodera/studsa upp.

the_PL_man
2005-04-21, 20:23
Sorry, självklart är det stretchreflexen jag menar.

/the_PL_man

Ok. Du menar stretchreflexen? Annars så är det väl leder och ledfästen som står för elasticiteten, d.v.s. ju starkare/tightare de är, ju mer samlad kinetisk energi kan man använda för att explodera/studsa upp.