handdator

Visa fullständig version : Klargörning?


chopper
2005-04-20, 19:12
Jag skulle behöva en liten klargörning så att jag har förstått allt rätt.

Under min deff så har jag tröttnat på långa cardio pass och har börjat med HIIT pass, bara 1-2 i veckan hittils, jag kör HIIT passen i form av löpning.

Nu börjar jag tröttna på att köra 35 mins motionscykel varje morgon så jag funderar på att byta ut dom passen mot 20 mins HIIT cykling och sen skippa HIIT löpningen på vissa eftermiddagar och köra promenader eller jogging då istället.

Nu är min fråga:

Om jag byter ut den 35 minuters cykling som jag kör innan frukost på 65% av maxpuls mot 20 mins HIIT cykling med 6 sekunder ursinnigt tempo och sen 9 sekunders lugnare tempo, kommer min fettförbränning och resultat av deffen att bli bättre då? Förutsatt att jag håller samma energibalans och kör på som vanligt annars.

Anledningen till att jag frågar är därför att jag inte förstår hur man kan få en BÄTTRE fettförbränning och bränna MER fett sett ur ett 24h perspektiv eller 7 dagars perspektiv om man kör cardio pass som främst förbrukar kolhydrater och inte fett?

Det ekvationen går inte ihop för mig, jag har möjligen fel uppfattning om hur fettförbränningen går till men jag tror/trodde att det fett man förlorar vid deff FRÄMST eller ENDAST förbrukas vid cardio aktiviteter och därför bör man köra sådan cardio som förbrukar mest fett under passet men det kanske inte är så?

Är det en fördel för mig om jag byter cardio form alltså?

Och är HIIT på motionscykel en godkänd form av HIIT?

Samt vilken puls bör jag ha efter ett HIIT pass för att det skall vara godkänt ur fettförbränningssyfte?

Tack! ;)

WHITEFOLKS
2005-04-20, 19:18
Inte svar direkt men om du har bättre kondition så använder du högre % fett under vila. Det skulle ju ev. kunna vara en fördel med hiit.

King Grub
2005-04-20, 19:45
Är det fettförbränning under aktiviteten du är intresserad av när det gäller intervallträningen, kanske du bör korta ner tiden du håller maxintensitet, vilket faktiskt ökar mängden fett som förbrukas, plus att du återhämtar dig snabbare från kortare intervaller och orkar hålla på längre.

En studie jämförde 16 minuterspass, där en grupp som utförde intervaller med 6 sekunders maxansträngning följd av 9 sekunders vila förbrukade tre gånger mer kalorier från fett än en grupp som utförde intervaller med 24 sekunders maxansträngning och 36 sekunders vila.

Christmass, M.A., Dawson, B., & Arthur, P.G. (1999). Effect of work and recovery duration on skeletal muscle oxygenation and fuel use during sustained intermittent exercise. European Journal of Applied Physiology, 80, 436-447

Vad gäller efterförbränningen är den likvärdig vid kontinuerlig cardio och intervallcardio.

"These results indicate that when total work was similar, the magnitude and duration of EPOC were similar following CON or INT exercise. "

International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, Volume 15, Issue 1 (February 2005), Excess Post-Exercise Oxygen Consumption Following Continuous and Interval Cycling Exercise.

chopper
2005-04-20, 20:03
Är det fettförbränning under aktiviteten du är intresserad av när det gäller intervallträningen, kanske du bör korta ner tiden du håller maxintensitet, vilket faktiskt ökar mängden fett som förbrukas, plus att du återhämtar dig snabbare från kortare intervaller och orkar hålla på längre.

En studie jämförde 16 minuterspass, där en grupp som utförde intervaller med 6 sekunders maxansträngning följd av 9 sekunders vila förbrukade tre gånger mer kalorier från fett än en grupp som utförde intervaller med 24 sekunders maxansträngning och 36 sekunders vila.


Jo, det var precis 6 sekunders maxintensitet och 9 sekunders vila som föreslog att jag skulle köra med. ;)

Men rent generellt sett, om två personer deffar och gör allt identiskt men denna ena kör HIIT cardio på morgonen och den andra cardio med 65 % maxpuls, får den med HIIT cardio bättre resultat förmodligen? Även fast det dock är marginellt förmodligen.

Säg så här annars, jag tappar fett just nu med stadig lagom takt, men jag har tröttnat på att sitta 35 min varje morgon på cykeln så om jag kan få det till att bara var 20 min men i form HIIT, kommer det inverka negativt på min deff ?

Eftersom jag förbrukar mindre fett vid HIIT aktiviteten jämfört med 65 % maxpuls aktiviteten. Dessuto vet jag inte hur mycket ett HIIT pass på 20 min förbrukar.

WHITEFOLKS
2005-04-20, 22:07
jag skulle alla gånger välja HIIT. Du får ju trevliga hormonfördelar bl.a. :)

aliquis
2005-04-20, 22:14
Orkar man ens köra intervallträning på morgonen? jag antar att du menar före frukost? Jag försökte förra sommaren jogga 3 o 6km före frukost o det gick ju inte så snabbt så att säga.