handdator

Visa fullständig version : Sköldkörtel problem!


Leon
2005-04-20, 17:10
Ska gå och kolla om jag har fel på sköldkörteln,tydligen ett vanligt problem.Är det någon här som har det och kan berätta lite om det.

Jet
2005-04-20, 17:17
För kvinnor är det ganska vanligt, 5 ggr vanligare än hos män. Lite allmän info:

Hypertyreos – överskott av sköldkörtelhormon / Vad händer i kroppen?
Reviderad: 2004-03-31

Sköldkörteln styr ämnesomsättningen
Sköldkörteln, som även kallas tyreoidea, sitter på halsens framsida strax nedanför struphuvudet. Körtelns viktigaste uppgift är att styra ämnesomsättningen i kroppen. Styrningen sker genom hormon som bildas i sköldkörteln och som heter tyroxin, T4, och trijodtyronin, T3.

Sköldkörtelns funktion styrs i sin tur av hormonet TSH, tyreoideastimulerande hormon, som bildas i hypofysen.

För att det ska vara balans i kroppen måste hormonerna produceras i lagom mängd.

Struma är när sköldkörteln är förstorad
Struma är när man har en förstorad sköldkörtel, oavsett vad det beror på. Begreppet struma beskriver alltså utseende och är inte en särskilt sjukdom. Att sköldkörteln är förstorad kan ha många orsaker och måste utredas av läkare.

Vad är hypertyreos?
Hypertyreos är när det finns mer sköldkörtelhormon i kroppen än normalt. Då ökar ämnesomsättningen och kroppen går på högvarv. Tidigare kallades hypertyreos för tyreotoxikos.

Överfunktion i sköldkörteln är den vanligaste orsaken till att det finns mer sköldkörtelhormon i kroppen. Detta tillstånd kallas ofta giftstruma, trots att sköldkörteln inte alltid är förstorad.

Den här texten tar framför allt upp giftstruma. Men den nämner även kort inflammationer i sköldkörteln, så kallad tyreoidit. Även vid tyreoidit kan man få för mycket sköldkörtelhormon i kroppen, det vill säga hypertyreos.

När sköldkörteln i stället producerar för lite sköldkörtelhormon kallas det hypotyreos. Då får man för låg ämnesomsättning och kroppen går på lågvarv. Mer information om hypotyreos finns i kapitlet Fördjupning och länkar.

Varför får man för mycket sköldkörtelhormon i kroppen?
Den vanligaste orsaken till att man får för mycket sköldkörtelhormon i kroppen är alltså giftstruma, som är en så kallad autoimmun sjukdom. Det betyder att kroppens immunförsvar stimulerar sköldkörteln att bilda för mycket hormon. Så är det i lite mer än hälften av fallen. Det här tillståndet kan även kallas Graves sjukdom, Basedows sjuka, eller toxisk diffus struma. Det är inte klarlagt varför kroppens immunförsvar reagerar på detta sätt.

I lite mer än en tredjedel av fallen kan en överproduktion i en eller flera knölar i sköldkörteln vara orsaken till att det bildas för mycket hormon, så kallad toxisk nodös struma. Den här typen av struma är ovanlig före 30 års ålder.

Någon gång kan en enda knuta i sköldkörteln producera för mycket hormon. Det kallas solitärt toxiskt adenom.

I ovanliga fall kan en inflammation i sköldkörteln, tyreoidit, göra att körteln tillfälligt producerar för mycket hormon. Det finns flera olika sorters inflammationer som orsakar överproduktion av hormon. Vanligast är den så kallade de Quervains tyreoidit. Sjukdomen kan pågå i några veckor upp till ett par månader och det verkar som om den ofta utlöses när man drabbas av en infektion i de övre luftvägarna.

Jodbrist kan leda till struma
Jod är viktigt eftersom hormonet tyroxin innehåller jod. I Sverige tillsätts jod i en del livsmedel, till exempel salt, för att vi inte ska få jodbrist. Vuxna som har jodbrist kan få struma.

Hypertyreos kan vara ärftligt
Sköldkörtelsjukdomar är delvis ärftliga. Om man har en sköldkörtelsjukdom i släkten är det större risk att man själv drabbas. Inom en och samma släkt kan risken för både hög och låg funktion i sköldkörteln vara ökad. Hypertyreos smittar inte.

Vanligare hos kvinnor än hos män
Överfunktion i sköldkörteln är ungefär fem gånger vanligare hos kvinnor än hos män. Sjukdomen är ovanlig hos barn.

En outforskad sjukdom
Eftersom orsakerna till att man drabbas av överfunktion i sköldkörteln är dåligt kända så finns det inte heller några bra råd att ge om hur man skulle kunna undvika sjukdom genom till exempel ändrad livsstil eller något annat.

King Grub
2005-04-20, 17:20
Och källa på ovanstående är Infomedica, närmare bestämt http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=12217

Leon
2005-04-20, 17:23
Tack för informationen,men jag glömde skriva att det var underfunktion i sköldkörteln. :)

Jet
2005-04-20, 17:26
Och källa på ovanstående är Infomedica, närmare bestämt http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=12217

Så sant så grubben..... :em:

emmzan
2005-04-20, 18:38
Underfunktion = hypothyreos.

Översiktligt ger det en sänkt basalmetabolism. Behandlas med ett preparat som heter Levaxin (finns säkerligen flera) på både hund och människa :)

The_RobRoy
2005-04-20, 18:52
Börjar bli tjatigt dehär, men skrivit i flera trådar om min pappa :)

Men han har iallafall typ en skrumpnad sköldkörtel och den produceras för lite, så han går på levaxin.. ..va ere du undrar, kan fråga honom

Cilia
2005-04-20, 19:52
jag har en kollega som har det.
hon är argsint som få.

Jag måste konstant skydda min personal från henne eller så misshandlar hon dom psykiskt.
tydligen har det delvis att göra med sjukdomen.

Langster
2005-04-20, 19:52
Jag har lätt hyperthyreos... Märks mest på att den är lite hård och känns obehaglig. Ett tag kände jag mig väldigt konstig så jag gick till doktorn, det var då det konstaterades. Men det finns tydligen inte så mycket att göra i mitt fall.

Leon
2005-04-20, 19:56
jag har en kollega som har det.
hon är argsint som få.

Jag måste konstant skydda min personal från henne eller så misshandlar hon dom psykiskt.
tydligen har det delvis att göra med sjukdomen.
Allvar,påverkar det humöret? :confused:

Langster
2005-04-20, 19:58
Allvar,påverkar det humöret? :confused:
Ja det gör det allt.

daja
2005-04-20, 19:58
Ska gå och kolla om jag har fel på sköldkörteln,tydligen ett vanligt problem.Är det någon här som har det och kan berätta lite om det.

vad har du för symptom som tror det?

Cilia
2005-04-20, 19:59
Allvar,påverkar det humöret? :confused:
Jag kan inga detaljer men hon är folkisk ganska ofta.
En av mina anställdas mamma har också haft det problemet och när det konstaterades att hon hade sjukdomen så sa hon att det förklarade mycket för då kunde hon relatera till sin mamma. Så tydligen gör det det.

Leon
2005-04-20, 19:59
vad har du för symptom som tror det?
Konstant trött,går upp i vikt trots diet och träning,svullen,fäller hår och så vidare.Och väldigt lättirriterad och argsint!

Dumleman
2005-04-20, 20:09
Jag kan inga detaljer men hon är folkisk ganska ofta.
En av mina anställdas mamma har också haft det problemet och när det konstaterades att hon hade sjukdomen så sa hon att det förklarade mycket för då kunde hon relatera till sin mamma. Så tydligen gör det det.
Det förklarar min morsas temperament. Tror de har opererat bort hennes sköldkörtel och hon knaprar levaxin och hon är _HET_ :).

Bolio
2005-04-20, 20:12
Konstant trött,går upp i vikt trots diet och träning,svullen,fäller hår och så vidare.Och väldigt lättirriterad och argsint!

Låter som när min hund blev könsmogen... :)

Cilia
2005-04-20, 20:22
Konstant trött,går upp i vikt trots diet och träning,svullen,fäller hår och så vidare.Och väldigt lättirriterad och argsint!
men du ska ju testa dig eller hur?
oroa dig inte innan utan ta det som det kommer. När du får svaret kan du få den behandling som är lämplig.

Cilia
2005-04-20, 20:22
Låter som när min hund blev könsmogen... :)
tycker det låter som du iaf när det gäller det argsinta *eg*