handdator

Visa fullständig version : Aftonbladet strikes again


Chandler
2005-04-20, 14:55
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,633952,00.html

abjorn
2005-04-20, 14:57
tja... dom har väl inte direkt fel i det dom skriver?

TPS
2005-04-20, 15:04
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,633952,00.html
Vad vill du ha sagt?

King Grub
2005-04-20, 15:20
Allt i den artikeln stämmer utmärkt. Drycker med snabba kolhydrater och gainers och liknande passar bara individer som tränar hårt.

Chandler
2005-04-20, 15:26
Tja, det beror ju naturligtvis på vad man menar för träning, men efter ett hårt pass på löpbandet (som nämns som exempel i artikeln), så är väl kanske inte vanligt vatten det ultimata valet. Å andra sidan antar jag att de främst riktar sig mot sådana som ligger på sängen och dricker Gatorade (jag känner sådana också :)).

King Grub
2005-04-20, 15:30
Dom som springer på löpbandet nämns också vara "vanliga motionärer" och hör man till dessa, som tränar ett par tre gånger i veckan för hälsans och välbefinnandets skull, inte för att maximera muskeltillväxt, ger det bara onödiga sockerkalorier att hälla i sig en gainer eller sportdryck. Bättre då att dricka vatten under och efter passet, kanske en banan, och sedan åka hem och äta en vanlig måltid. Medelmotionären hinner återhämta sig till nästa pass ändå och får mer kalorier att spendera på näringsrik mat.

Chandler
2005-04-20, 15:41
Dom som springer på löpbandet nämns också vara "vanliga motionärer" och hör man till dessa, som tränar ett par tre gånger i veckan för hälsans och välbefinnandets skull, inte för att maximera muskeltillväxt, ger det bara onödiga sockerkalorier att hälla i sig en gainer eller sportdryck. Bättre då att dricka vatten under och efter passet, kanske en banan, och sedan åka hem och äta en vanlig måltid. Medelmotionären hinner återhämta sig till nästa pass ändå och får mer kalorier att spendera på näringsrik mat.

Förvisso, men å andra sidan är ju inte 150kcal hit eller dit hela världen; i synnerhet inte om det är en belöning som ger mer motivation.

replay
2005-04-20, 16:54
Dom som springer på löpbandet nämns också vara "vanliga motionärer" och hör man till dessa, som tränar ett par tre gånger i veckan för hälsans och välbefinnandets skull, inte för att maximera muskeltillväxt, ger det bara onödiga sockerkalorier att hälla i sig en gainer eller sportdryck. Bättre då att dricka vatten under och efter passet, kanske en banan, och sedan åka hem och äta en vanlig måltid. Medelmotionären hinner återhämta sig till nästa pass ändå och får mer kalorier att spendera på näringsrik mat.
Så du menar att Gainer/Proteindryck inte är så nödvändigt som alla tycks tro? Jag tränar 6-7 ggr per vecka och äter bra och regelbundet... Skulle jag skippa en gainer och äta vanlig mat istället?

King Grub
2005-04-20, 16:59
Anser du dig vara en vanlig motionär som tränar för att det är roligt och för hälsans skull behöver du ingen gainer. Vill du ha bästa träningsresultat och maximera muskeltillväxt är det en god idé att använda en.

TommyBoy
2005-04-20, 17:00
Så du menar att Gainer/Proteindryck inte är så nödvändigt som alla tycks tro? Jag tränar 6-7 ggr per vecka och äter bra och regelbundet... Skulle jag skippa en gainer och äta vanlig mat istället?

Gainers och proteinpulver är bara till som komplement. Äter du tillräckligt så gör dessa naturligtvis ingen skillnad.
Äter du för få kalorier kan en gainer hjälpa dig att få i dig mer näring. Äter du inte tillräckligt med protein så kan du ta hjälp av proteinpulver.

TPS
2005-04-20, 18:51
Äter du tillräckligt så gör dessa naturligtvis ingen skillnad.

Jo, det är mer optimalt med kosttillskott(i form av gainer, protein) efter träning än renodlad mat...