handdator

Visa fullständig version : Avdrag på deklarationen?


B-jay
2005-04-20, 14:38
Alla snackar om att man kan dra av än det ena och det andra på deklarationen.
Det enda jag kan komma på jag kan dra av är för körning och jag har antagligen inte kommit upp i dom summorna.

Nån som har några förslag på något annat som är avdragsgillt? B)

Pez
2005-04-20, 15:07
Alla snackar om att man kan dra av än det ena och det andra på deklarationen.
Det enda jag kan komma på jag kan dra av är för körning och jag har antagligen inte kommit upp i dom summorna.

Nån som har några förslag på något annat som är avdragsgillt? B)
Vad jobbar du med, hur reser du till/från arbetsplatsen, lån/räntor, förlust av kapital, underhåll osv.. ?

Pez
2005-04-20, 15:10
Det enda jag kan komma på jag kan dra av är för körning och jag har antagligen inte kommit upp i dom summorna.

"Bil till och från arbetet

Krav för avdrag:

* Avståndet till arbetet ska vara minst 5 kilometer från bostaden, och du ska tjäna minst två timmar per arbetsdag på att ta bilen i stället för att åka med allmänna kommunikationsmedel.

* Att bilen används minst 160 dagar och körs minst 300 mil per år i tjänsten, oavsett avstånd och tidsvinst. Om bilen används mindre än 160 dagar men minst 60 dagar och körs minst 300 mil per år i tjänsten, medges avdrag för de dagar som bilen används i tjänsten.

Avdrag medges för:

* 16 kronor per mil, men endast med den kostnad som överstiger 7 000 kronor. Avdrag för bro- färje- eller vägavgift medges förutom de 16 kronorna per mil.
* För den som har bilförmån medges avdrag med 6 kronor per mil om drivmedlet är dieselolja och för annat drivmedel (t.ex. bensin) 9 kronor per mil.
* För den som även har förmån av fritt eller delvis fritt drivmedel gäller samma belopp, dvs. 6 kronor respektive 9 kronor.
* Bilresor för handikappade m.fl. se Handikapp - resor till arbetet.

Inget avdrag medges för:

* Hemresa vid lunchrast eller middagsmål vid t.ex. övertidsarbete.
* Resor till och från sommarstuga (dvs. inte ordinarie bostad) om kostnaderna pga. detta ökar."

Saxat från:
http://www.skatteverket.se/deklaration/05/lexikon/main.html#biltillochfran