handdator

Visa fullständig version : Raka marklyft


der_rickard
2005-04-20, 10:10
Vad "räknas" raka marklyft som en övning för? För ländryggen eller för hamstrings?

Hades
2005-04-20, 10:12
Båda, men de flesta kör den för hamstrings.

NerX
2005-04-20, 12:25
Jag kör som dom flesta den som hamstrings övning, när du drar upp stången ska du verkligen försöka att dra med hamstrings. Du kommer känna när du gör rätt.

Sheogorath
2005-04-20, 13:40
Utförandet är A och O. Om man ser till att hålla hård stretch i hamstrings genom hela utförandet genom att föra röven bakåt och fälla i höften (med minimalt böjda ben utan att de är i lock-out), samt att INTE börja flexa ryggraden förrän hamststrings är maximalt stretchade KAN man inte göra annat än att jobba med hamstrings som främsta höftsträckare. Ser man övningen som en stretchövning för baksida lår har man svårt att göra fel.

RobbeliRobban
2005-04-20, 13:46
Lite rygg, lite hamstrings mest röv.

Sheogorath
2005-04-20, 13:52
Lite rygg, lite hamstrings mest röv.

Om vi ska använda träningsvärk som indikator kan jag ju säga att den träningsvärk jag får i röven av raka mark är MINIMAL i jämförelse med värken jag får i röven av t.ex. knäböj. Hamstrings, å andra sidan, kan värka riktigt obehagligt mycket och länge av raka mark. Som nu till exempel. Det gör hyfsat ont, men jag känner ingenting i röven.

Sen kan jag tänka mig att ju mer man övergår till rumänskt marklyft desto mer röv och mindre hams blir det, eftersom rörelsen då gradvis blir mer och mer lik mark/böj.

JAM
2005-04-20, 23:16
Håller med Sheogorath till fullo.

nottis
2005-04-20, 23:33
Angående tekniken i raka mark håller även jag med Sheogorath. Jag får mycket bättre kontakt med hamstrings om jag tillåter minimal böjning i knäleden och putar rejält med röven ;)

Timme
2005-04-21, 07:32
Jag instämmer med e alla. Även jag sitter här med en fin träningsvärk i hamstrings men med ingen värk i röven. *flex*


/Timme

HenrY
2005-04-21, 07:42
Kör man raka mark så det tar i röven så gör man fel.
Ingenting ger sån träningsvärk i hamstrings som raka mark! :hbang:

RobbeliRobban
2005-04-21, 08:37
Kör man raka mark så det tar i röven så gör man fel.
Ingenting ger sån träningsvärk i hamstrings som raka mark! :hbang:

Nej varför skulle man göra fel för att det tar på röven? Den övningen är assbuilder no1.

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBStrBackStiffLegDeadlift.html

z_bumbi
2005-04-21, 09:06
Kör man raka mark så det tar i röven så gör man fel.

Hur böjer du överkroppen framåt utan att involvera häcken?

abjorn
2005-04-21, 09:52
tar bra på både häcken och hamstrings... Jag kör med hantlar numer. Får betydligt bättre kontakt då jag kan sänka vikterna mer centralt.

JAM
2005-04-21, 10:14
tar bra på både häcken och hamstrings... Jag kör med hantlar numer. Får betydligt bättre kontakt då jag kan sänka vikterna mer centralt."Mer centralt"? Hur menar du då? Det är väl bara att hålla med smalare fattning på skivstången?

abjorn
2005-04-21, 11:06
"Mer centralt"? Hur menar du då? Det är väl bara att hålla med smalare fattning på skivstången?

jag sänker vikterna på sidan av benen istället för framför.

Sheogorath
2005-04-21, 14:17
Jag kör också med hantlar numera, men det är i mitt fall för att jag tenderar att avlasta mer med högra hamstrings om jag kör med stång. Sen jag började köra med hantlar har jag alltid fått ungefär lika mycket träningsvärk i höger som vänster hamstrings, och det känns mycket sundare. Dessutom tycker jag att det är lättare att se direkt om man drar snett med hantlar och korrigera detta. Det enda meckiga är att hantlarna skär in i valkarna så djävligt, och möjligtvis att de kan vara lite knepiga att få i startläge (själv har jag dem på två bänkar vid sidan om mig och lyfter av dem en i taget; funkar fint).

Rekommenderar alla som inte provat med hantlar att göra det. Ni har ingenting att förlora.

JAM
2005-04-21, 14:26
jag sänker vikterna på sidan av benen istället för framför.
Aha, då förstår jag. :)
Kanske ska prova det på nästa hamspass. Men vi har iofs inte så tunga hantlar på vårt gym...