handdator

Visa fullständig version : Ont vid knäböj..?


bicep_wannabe
2005-04-19, 20:02
Har en väldigt mesig fråga nu.. :em: Får ont i "axlarna" när jag kör knäböj på grund av hur stången ligger på axlarna.. Har testat olika varianter och allt ser ut som det ska vara men det gör ont som f*n.. Börjar redan vid 50kg och sen bara ökar det.. tror det bara är att fortsätta så härdas kroppen och det gör mindre ont.. Ville bara kolla om någon annan hade det problemet som hade ett bättre sätt än att plågas?

Tackar på förhand *kissass*

Chandler
2005-04-19, 20:05
Har en väldigt mesig fråga nu.. :em: Får ont i "axlarna" när jag kör knäböj på grund av hur stången ligger på axlarna.. Har testat olika varianter och allt ser ut som det ska vara men det gör ont som f*n.. Börjar redan vid 50kg och sen bara ökar det.. tror det bara är att fortsätta så härdas kroppen och det gör mindre ont.. Ville bara kolla om någon annan hade det problemet som hade ett bättre sätt än att plågas?

Tackar på förhand *kissass*

Jaa, kanske pröva med en 'stretching-matta' emellan? :)

abjorn
2005-04-19, 20:09
Stången ska inte ligga på axlarna utan på trapezius. Dra ihop skulderbladen så får du en liten hylla att lägga stången på.

Baan
2005-04-19, 20:26
Stången ska inte ligga på axlarna utan på trapezius. Dra ihop skulderbladen så får du en liten hylla att lägga stången på.

faktum är att många kallar just trapz för axlar och inte deltamuskeln.. det är väl snarare dom som tränar som faktiskt menar just deltan när dom säger axlar, gemene man menar vad jag förstått både delta och trapzen, dvs på längden under just nacken..

men för att komma till vad tråden handlar om så prova med att dra bak axlarna mer och lägga stången lite längre ner, har du också precis börjat köra böj så är det itne konstigt att det inte känns alltför skönt att ha stången på ryggen, sen är det rätt vanlgit att man har stången för högt upp. Svaret är helt enkelt att försöak flytta den lite längre ner på ryggen samt helt enkelt härda ut. Handdukar och sånt skit behövs egentligen inte, när man kört ett antal gånger så försvinner smärtan sen är det lugnt

hoffano1
2005-04-20, 10:35
Lånar tråden lite...

Jag får också ont i axlarna i knäböj men inte av att stången ligger på trapzen. Det jobbiga är att hålla i stången med armarna, är väl stel i axlarna... Det går mycket bättre i smithen för då behöver jag inte hålla stången så mycket. Någon som haft samma problem? Vad ska man göra?

Diana
2005-04-20, 12:44
Måste du hålla i stången till den grad att de gör ont så ligger den fel på nåt sätt, om du provat alla olika grejjer som nämnts dra ihop skulderbladen osv såfråga nån på gymmet nästa gång du e där :thumbup:

Gabber
2005-04-20, 12:48
jag får också ont av knäböj, speciellt när jag ska upp med vikten. orkar liksom inte. nä, men jag har haft ont i det området också och det som kommer hjälpa är att köra på bara. mesa inte utan musklerna inom det området kommer att växa och smärtan kommer försvinna. kör på bara.

Baan
2005-04-20, 12:56
Lånar tråden lite...

Jag får också ont i axlarna i knäböj men inte av att stången ligger på trapzen. Det jobbiga är att hålla i stången med armarna, är väl stel i axlarna... Det går mycket bättre i smithen för då behöver jag inte hålla stången så mycket. Någon som haft samma problem? Vad ska man göra?

du ska egentligen inte hålla upp särskillt mycket med armarna, det är mer att man ser till att stången stannar på ryggen och inte ramlar ner som armarna sköter, och inte genom att armarna i sig håller upp stången :) Problemet kan ju vara stelhet så du inte får bak axlarna riktigt utan får armarna på någon konstig vinkeln som inte belastar alltför trevligt. testa att förbättra rörligheten

Griip
2005-04-20, 13:22
Erm.. var säger hoffano att han försöker lyfta upp stången med armarna?

Fatalist
2005-04-20, 13:51
Ni kör säkert för långt upp, släpp ner stången en bra bit, så den hamnar längre bak! Den ska inte ligga på nackkotorna och skava, eller ännu mindre på trapsen

hoffano1
2005-04-20, 21:15
du ska egentligen inte hålla upp särskillt mycket med armarna, det är mer att man ser till att stången stannar på ryggen och inte ramlar ner som armarna sköter, och inte genom att armarna i sig håller upp stången :) Problemet kan ju vara stelhet så du inte får bak axlarna riktigt utan får armarna på någon konstig vinkeln som inte belastar alltför trevligt. testa att förbättra rörligheten

Precis! Det handlar nog om stelhet. Jag känner inte att jag behöver hålla emot så att den inte ramlar ner, det sitter mer i att det gör ont av att tråckla in armarna bakom stången hehe... Det känns egentligen inte förrän jag hänger tillbaka den efter setet. Får väl börja med gymping eller nåt... :)

hoffano1
2005-04-20, 21:54
Erm.. var säger hoffano att han försöker lyfta upp stången med armarna?

Hehe! Jag avslutar alltid varje set knäböj med att pressa upp stången på raka armar bakom nacken för jag når inte upp till ställningen annars :)

FinnPower
2005-04-20, 22:40
Hehe! Jag avslutar alltid varje set knäböj med att pressa upp stången på raka armar bakom nacken för jag når inte upp till ställningen annars :)
Antingen är du jäkligt stark i axlarna eller jäkligt svag i benen :D

hoffano1
2005-04-20, 23:05
Antingen är du jäkligt stark i axlarna eller jäkligt svag i benen :D
*flex* :)

chidde
2005-04-21, 00:06
håller med dem flesta som har skrivit, ha stången lite längre bak
eller använd nackkudde, kan vara bra att börja med det

sen kan det vara bra att ha ännu mindre vikt (om 50 kg gör ont),
efter ett tag vänjer du dig och kan lasta på mer än vad du tror

bicep_wannabe
2005-04-24, 21:59
Tack för alla råd! Ska ha ett av mina benpass på tisdag (2 pass i veckan) så ska försöka flytta den ännu längre bak. Men tycker jag testat det mesta.. Får nog bara härda ut. För någon handduk eller något annat vill jag inte ha.. Ingen hjälpmedel :)

Baan
2005-04-24, 22:33
hjälpmedel såsom handduk och sånt SKA ju inte behövas.. bälte och sånt kan man diskutera (som hobbybyggare och motionär menar jag då). Det är bara härda ut och se till att man har stången rätt så tar dte inte lång tid innan man är van och då känns det ju inte alls (i princip hehe)

Griip
2005-04-25, 09:55
Tycker det e skönt å lasta på stången nu, känns ju som massage :)